Site logo
9 iulie 2022

Culmea ”eficienței” la CFR Călători. Operatorul feroviar de stat pune la tracțiunea trenurilor de pe Magistrala 800 București-Constanța, modernizată cu peste un miliard de euro și pe care se poate circula cu 160 km/oră, locomotive limitate la 100 km/oră. Din această cauză apar întârzieri pe singurul tronson feroviar din România pe care trenurile ar trebui să ”zburde”.

locomotive limitate la 100 km/orăClub Feroviar a prezentat ieri cazul trenului IRN 1930 Mangalia-Oradea, care a reușit ”performanța” ca de la Constanța la București Băneasa să acumuleze o întârziere de 25 de minute. Aceasta în condițiile în care pe traseu nu a fost nicio deraiere sau alt incident, nu a staționat în gările de pe traseu, în care avea opriri programate, cu mult mai mult decât era cazul și nu a fost vreo barieră defectă.

CITEȘTE și Bătaie de joc pe magistrala în care s-au investit un miliard de euro și s-a dat șpagă

CFR Călători a oferit explicații lacunare

locomotive limitate la 100 km/orăConducerea Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a răspuns la întrebările adresate de Club Feroviar în legătură cu această situație.

”Minutele de întârziere pe segmentul Constanţa – Bucureşti Băneasa a trenului IR 1930 Mangalia – București Băneasa – Oradea care a circulat în data de 7/8 iulie 2022 au fost generate astfel: 2 minute ca urmare a afluenței de călători în stația Medgidia, 8 minute ca urmare a restricțiilor de viteză pe infrastructură și restul de 15 minute ca urmare a limitării temporare a vitezei locomotivei trenului”.

Răspunsul oferă unele lămuriri, însă doar parțial. În primul rând, nu se precizează de ce a fost nevoie de limitarea vitezei locomotivei, care, de altfel, nu a circulat cu mai mult de 100 km/oră încă de la plecarea din stația Constanța. Între timp, Club Feroviar a aflat adevărata cauză a întârzierii, care reflectă ”efeciența” operatorului feroviar de stat.

Locomotive limitate la 100 km/oră, pe cea mai modernă cale ferată din România

locomotive limitate la 100 km/orăLimitarea vitezei trenului nu a fost temporară, așa cum spun oficialii CFR Călători, ci ea era limitată încă din stația Constanța. Este vorba de locomotiva EA 892 a Depoului Ploiești, care a fost pusă la tracțiunea trenului menționat anterior, chit că era cunoscut faptul că ea nu poate circula cu mai mult de 100 km/oră.

”EA limitată la 100 km/oră” – apare în raportul de circulație al trenului IRN 1930 din data de 7 iulie 2022, încă din stația Jegălia de după Cernavodă Pod. Iar limitarea este menționată în raport până la stația Brănești, înainte de intrarea în București Băneasa. Întârzierea garniturii a crescut până la 33 de minute în stația Sinaia, unde și acolo este linie ferată modernizată. Abia după Sighișoara trenul a putut să revină cât de cât la orarul normal de circulație, iar la destinația finală, Oradea, a ajuns cu doar cinci minute întârziere.

Surse din cadrul operatorului feroviar de stat au declarat pentru Club Feroviar că se cunoștea că locomotiva respectivă are probleme și cu toate acestea a fost pusă la tracțiunea trenului pe o magistrală pe care viteza maximă este de 160 km/oră. Unele dintre vagoanele care intră în componența acestei garnituri nu pot atinge decât viteza maximă de 140 km/oră, însă locomotiva EA 892 nu putea ”prinde” secât 100 km/oră. deci cu 40 km/oră mai puțin decât puteau vagoanele.

O simplă problemă de distribuire a resurselor disponibile

Sigur, toată lumea știe problemele cu care se confruntă parcul activ de vagoane și locomotive de care dispune CFR Călători, însă normal ar fi fost ca pe singura magistrală din România pe care se pot atinge viteze superioare să fie introdus cel mai performant material rulant din parcul activ.

O simplă problemă de distribuire a resurselor disponibile, mai ales în sezonul estival, când ruta București-Constanța este extrem de solicitată. Locomotiva respectivă ar fi putut fi pusă la tracțiunea unui tren de pe o rută feroviară nemodernizată, unde 100 km/oră ar fi părut o viteză ”amețitoare” pentru căile ferate române. Și, din păcate, acesta nu este un caz singular la CFR Călători pe ruta București-Constanța.

Vineri seara, același tren a reușit performanța să nu mai acumuleze întârzierea din ziua anterioară. A avut o întârziere de trei minute la sosirea în Fetești, a ajuns la timp în București Băneasa, a mai întârziat câteva minute pe Valea Prahovei și a ajuns la Brașov cu patru minute mai târziu față de ora programată. Altă locomotivă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share