Mai multe locomotive modernizate de CFR Marfă în ultimii ani stau trase ”la gard” pentru că s-au defectat după ce în ele s-au investit milioane de lei. Operatorul feroviar național de transport de marfă a preferat să modernizeze locomotive vechi de decenii, în loc să respecte programul lor de reparații planificate. Rezultatul nu a fost o îmbunătățire a condițiilor de operare ale CFR Marfă, ci pur și simplu sume exorbitante care au dispărut din conturile societății de stat, care acum stă cu sabia lui Damocles deasupra capului. Cu banii cheltuiți pentru modernizarea a trei locomotive vechi ar fi putut fi cumpărată una nouă, cu performanțe net superioare în exploatare.
Conducerea CFR Marfă a comunicat, la solicitarea Club Feroviar, că parcul inventar de tracțiune este format din 907 locomotive, din care sunt folosite în activitatea curentă doar 362.
În ultimii 15 ani, au fost modernizate 83 de locomotive electrice tip LE 5100 KW, 43 de locomotive Diesel electrice de 2100 CP și 26 de locomotive Diesel hidraulice tip LDH 1250 CP. „Dintre acestea, sunt funcționale 81 de locomotive electrice tip LE 5100 Kw, 43 de locomotive Diesel electrice de 2100 CP și 16 locomotive Diesel hidraulice tip LDH 1250 CP”, se arată în răspunsul primit de la actuala conducere a CFR Marfă, care a prezentat și o situație sintetică a parcului de material rulant de tracțiune, vs parcul activ, după cum urmează:
TIP VEHICUL MOTOR Parc inventar Parc exploatare
LE 5100 kW 298 170
LE 3400 kW 17 4
LDE 2300 CP 2 2
LDE 2100 CP 285 109
LDE 1250CP 12 1
LDH 1500 CP 5 1
LDH 1360 CP 26 16
LDH 1250 CP 223 59
LDH 700 CP 2 0
LDH 450 CP 4 0
LDH 180 CP 13 0
LDH 250 CP 1 0
LDM 120 CP 12 0
Automotoare 4 osii 2 0
Automotoare 2 osii 2 0
Locomotive cu abur 3 0
TOTAL 907 362
12 locomotive modernizate de CFR Marfă sunt inactive
După cum lesne se poate observa, 12 locomotive modernizate de CFR Marfă sunt inactive, zece dintre acestea fiind de tip LDH 1250 CP. Din informațiile obținute de Club Feroviar, acestea din urmă au prezentat defectări la scurt timp după modernizarea lor și, pe cale de consecință, a fost nevoie ca ele să fie retrase din circulație.
Dar să vedem cum s-a ajuns la această situație păguboasă pentru o societate a statului român care la un moment dat era cotată cu un miliard de euro ca valoare de piață, iar acum se află pe marginea prăpastiei, riscând să devină istorie.
În anul 2008, CFR Marfa pierde din cota de piață 5,5 puncte procentuale (de la 72,1% în 2007 la 66,6% în 2008), iar pe parcursul anului se consemnează o scădere accentuată a veniturilor. Este primul an de la înființarea sa, în 1998, odată cu divizarea SNCFR, când societatea trece pe pierdere (minus 169.449.517 lei, echivalentul a 46.012.305 euro, la un curs mediu anual de 3,6827 lei/1 euro).
Cu banii dați pe modernizarea a trei locomotive vechi se putea cumpăra una nouă
Cu toate că viitorul nu mai suna deloc bine, în contextul pierderilor, conducerea de la acea vreme a CFR Marfă, în frunte cu directorul general Liviu Bobar, semnează la sfârșitul anului 2008 un contract de modernizare pentru 30 de locomotive electrice, la valoarea de 3.488.000 de lei/locomotivă, echivalentul a 947.131 de euro/locomotivă.
Că a fost mult sau puțin nu este treaba Club Feroviar să cuantifice, însă nu putem să nu constatăm că în prezent o locomotivă electrică nouă, multiplu sistem, construită la Softronic Craiova costă aproximativ 2,5 milioane de euro. Cu alte cuvinte, prin renunțarea la modernizarea a trei locomotive vechi s-ar fi putut cumpăra una nouă. Și mai rămâneau și bani.
Nu era nevoie de modernizare, ci de respectarea programului de reparații
Specialiștii din domeniul feroviar consultați de Club Feroviar spun că CFR Marfă nu avea nevoie de aceste modernizări, în condițiile în care niciun operator privat nu a făcut acest lucru.
Pur și simplu nu era nevoie, mai ales că datele caracteristice ale infrastructurii (tonaje ale trenurilor, declivități, lungimi ale garniturilor, semnalizare etc) din România nu s-au modificat față de anii de fabricație ai acestor locomotive la Electroputere Craiova. Ba din contră, viteza comercială a scăzut enorm de mult față de anii 90, din cauza degradării accentuate a infrastructurii.
Aceiași specialiști spun că pentru locomotivele CFR Marfă era necesară doar respectarea programului de reparații, conform nomenclatorului în vigoare, și era suficientă reparația de tip RK (reparație capitală) pentru cele scadente, care are o valoare de 485.000 de lei/locomotivă.
Chiar dacă nu ar fi cumpărat locomotive noi, așa cum am arătat mai sus, se puteau face reparații capitale la cele existente. Cu suma plătită pe modernizarea unei singure locomotive se puteau face reparații de tip RK (care este cel mai complex tip de reparații) pentru șapte locomotive electrice.
CITEȘTE și Fonduri europene pentru ecologizarea locomotivelor diesel vechi
Tudor Mătușa și Călin Mitică, principalii beneficiari ai contractelor de modernizare
Și CFR Marfa nu s-a oprit la acest contract de modernizare. Au urmat și altele, și nu puține. Locomotivele electrice 5100 KW și cele diesel 2100 CP au fost modernizate la Promat Craiova (controlată de Tudor Mătușa), iar cele 26 de locomotive de manevră LDH 1250 CP au fost modernizate la SC Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, unitate reparatoare de material rulant deținută de omul de afaceri Călin Mitică.
Se ne oprim puțin asupra acestora din urmă. Modernizarea a fost făcută, așa cum spuneam, la Remarul 16 Februarie în anul 2010, în primul mandat de director general al lui Mihai Frăsinoi (cel care conduce și acum operatorul de stat), pe baza contractului semnat în 2008 de predecesorul său Liviu Bobar. Valoarea modernizării a fost de 2.722.600 de lei/locomotivă, echivalentul a 646.546 de euro la cursul mediu din 2010 de 4,21099 lei/euro. Nici în acest caz nu ne pronunțăm asupra valorii, însă ceea ce se poate observa cu ochiul liber este că modernizarea nu a fost una de succes.
Locomotive modernizate de CFR Marfă, trecute ”în conservare” din cauza defectărilor
Încă de când s-au întors, ”modernizate” de la Cluj-Napoca, locomotivele cu pricina au prezentat multiple și dese defectări, așa că multe dintre ele au fost ”trecute în conservare”.
Mai pe românește, ”trase la gard” și lăsate în plata Domnului. De exemplu, pe raza de activitate a Sucursalei CFR Marfă Moldova au fost repartizate două astfel de locomotive modernizate (numerele 017 și 018), la Depoul Pașcani, iar din cauza prezenței unor defecte se află de mai bine de patru ani ”în conservare”.
În aceste condiții, CFR Marfă realizează operațiunile de manevră tot cu locomotivele LDH 1250 CP clasice, nemodernizate, așa cum, de altfel, procedează toți operatorii de transport feroviar din România.
Liviu Bobar: ”Mă bucur că mai funcționează 16, după 12 ani”
Contactat de Club Feroviar, Liviu Bobar, cel care a semnat contractele de modernizare, spune că nu are nimic să-și reproșeze în acest sens.
„Nu-mi mai amintesc exact, dar probabil că locomotivele respective erau într-o stare care necesita modernizarea, nu repararea lor. Oricum, mă bucur că mai funcționează 16 dintre ele după 12 ani”, a spus el. Liviu Bobar a mai declarat că locomotivele respective ar fi trebuit și întreținute după modernizare: „Nu știu cum s-a făcut mentenanța”.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail