EXCLUSIV Locomotivele din Depoul București Călători, la pământ. 90% au reparațiile expirate
Parcul de locomotive din Depoul București Călători al operatorului feroviar de stat este într-o stare deplorabilă. Peste 90% dintre ele sunt scadente la diverse tipuri de reparații care trebuie executate periodic. Noroc cu noile locomotive modernizate la Softronic Craiova.
Club Feroviar a prezentat ieri cum o locomotivă a CFR Călători nereparată de 13 ani a promovat un incident feroviar la Turceni. Concret, regulatorul de frână al locomotivei s-a desprins și a lovit dalele pietonale dintre firele căii. Locomotiva în cauză, EC 53, aparținea de Depoul Pitești – SELC Craiova, de unde era și mecanicul care a condus-o.
După ce am publicat acest articol, realizat pe baza unui Raport al Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER), am vrut să vedem care este situația la cel mai mare depou de locomotive din țară – București Călători. Am discutat cu angajați de acolo, care, sub protecția anonimatului, ne-au prezentat o situație deloc îmbucurătoare.
Potrivit Ordinului nr. 1141 din 2019, așa cum este el prezentat pe site-ul Autorității Feroviare Române (AFER), prin reparaţie planificată (RR, RG, RK) se înţelege procesul tehnologic efectuat în societăţi comerciale reparatoare, autorizate în acest scop (entitatea responsabilă cu întreținerea) cu ridicarea de pe osii, având drept scop depistarea şi remedierea defectelor care conduc la o stare de funcţionare necorespunzătoare sau la o stare de defectare (uzuri şi jocuri peste limitele admise, dereglări, valori ale parametrilor de funcţionare care nu se încadrează în limitele prescrise).
Dezastru, cu mici excepții
Ei bine, peste 90% din locomotivele care aparțin de Depoul București Călători au perioada scadentă la reparații de tip RR sau RG expirată.
Excepție fac cele două locomotive Phoenix și alte două-trei locomotive electrice. Locomotivele Phoenix sunt locomotive electrice românești de tip LE 5100 kW. Sunt primele locomotive electrice nou construite în România, la Softronic Craiova, cu reglaj pe joasă tensiune și choppere pentru acționarea motoarelor de curent continuu.
La locomotivele de tip PUMA expiră reparațiile anul acesta, respectiv anul viitor. La locomotiva EA 302 reparațiile expiră și ele în luna decembrie a acestui an.
Proiectul PUMA (acronimul de la Platformă Unică de Modernizare a Automotoarelor/locomotivelor) a fost dezvoltat de Reloc Craiova, în parteneriat cu compania ABB, care a furnizat echipamentele de tracțiune și control electronic. Aceste locomotive sunt de tip LE 5100 kW (seria 5100) modernizate.
Situație gravă la locomotivele GM
Situația este și mai gravă la locomotivele de tip GM: în afară de maximum patru dintre ele, toate au reparațiile expirate.
Locomotivele GM sunt diesel-electrice de tip DE 2100 CP, cunoscute oficial ca seria 60/62/65, proiectate la Electroputere Craiova și construite sub licență Electro-Motive Division (EMD) – General Motors din SUA. Unele locomotive GM sunt ”trase la gard” și de patru-cinci ani, din lipsă de bani, de piese, sau de interes.
Noroc cu noile LEMA de la Softronic
Dacă privim în ansamblu parcul de locomotive de la acest depou, atât cele elecrice, cât și GM, unele dintre ele nu au mai făcut reparații de tip RR, RG sau RK de pe vremea când încă funcționa Electroputere Craiova, adică de aproape două decenii. În ceea ce privește locomotivele diesel-hidraulice (LDH) folosite pentru activitatea de manevră în depou, toate au reparațiile expirate. Acestea au început să fie înlocuite treptat cu locomotive de manevră pe baterii, transfomate din vechile LDH la SCRL Brașov, pe baza unui proiect dezvoltat de INDA Craiova. Două astfel de locomotive sunt deja în serviciu la Depoul București Călători. Depou care a ajuns să se bazeze preponderent pe noile locomotive LEMA modernizate la Softronic Craiova și care sunt ultilizate la maximum la tracțiunea trenurilor operatorului feroviar de stat. Până acum au fost livrate către acest depou 10 locomotive LEMA.
LEMA 001 zace de ani buni în bălării

Și, pentru că tot am ajuns la capitolul LEMA, să mai amintim încă o dată și de locomotiva LEMA 001, care zace în bălării în același depou.
Locomotiva Softronic LEMA 001 a fost livrată către CFR Călători în anul 2010. Apoi, pe 4 iulie 2014 s-a pus în circulație primul tren care circula cu viteza de 160 km/oră pe Magistrala 800 București-Constanța, recent modernizată cu peste un miliard de euro. Garnitura a fost tractată de această locomotivă. Practic, era cel mai nou mijloc de tracțiune din parcul SNTFC CFR Călători la vremea respectivă.
Operatorul feroviar de stat a lansat anul acesta două licitații pentru repararea ei, însă prețul oferit a fost mult prea mic și procedurile au fost anulate din lipsă de ofertanți.


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail