Poliția Transporturi a aplicat mai multe amenzi în gări de 1 Mai decât în perioada Sărbătorilor Pascale. Și numărul dosarelor penale a fost mai mare. Rămâne de văzut dacă aceste amenzi nu vor fi contestate, după decizia luată în urmă cu două zile de Curtea Constituțională.
Adrian Bărbulescu
”În perioada 01-03 mai a.c., au fost aplicate de către Poliția Transporturi 511 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea Ordonanțelor Militare, cu o valoare de 938.655 de lei, fiind constatate trei infracțiuni pe această linie. Majoritatea sancțiunilor prevăzute de Ordonanțele Militare au fost aplicate pentru lipsa declarației sau aceasta conținea date inexacte. Au existat și trei situații distincte în care persoanele în cauză au prezentat polițiștilor adeverințe de salariat false, iar în urma verificărilor a reieșit că respectivii nu figurau ca angajați la societățile comerciale pentru care au prezentat adeverințe. Sens în care cei trei au fost sancționați contravențional, dar li s-a întocmit și dosar penal pentru infracțiunile de fals și uz de fals”, se arată într-un răspuns al Poliției Române la solicitarea în acest sens făcută de Club Feroviar.
Mai multe amenzi în gări de 1 Mai decât de Paști și de trei ori mai multe dosare penale
Spre comparație, în perioada Sărbătorilor Pascale, Poliția Transporturi a dat 518 amenzi, însă în cinci zile, nu în trei, cât a durat minivacanța de 1 Mai.
”În perioada 17-21 aprilie a.c., au fost aplicate de către Poliția Transporturi 518 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea Ordonanțelor Militare, cu o valoare de 882.930 de lei”, a precizat săptămâna trecută comisarul șef de poliție Olga Menaev, răspunzând unei solicitări în acest sens adresate de Club Feroviar.
Tot în perioada Sărbătorilor Pascale, a existat și o situație în care persoana în cauză a prezentat polițiștilor o adeverință de salariat falsă, sens în care a fost sancționată contravențional, dar i s-a întocmit și dosar penal pentru infracțiunile de fals și uz de fals. Acum, în doar trei zile, s-au întocmit trei dosare penale.
Poliția a avertizat că 1 Mai la mare nu este legal în perioada stării de urgență
Sejurul de 1 Mai la mare nu este legal în perioada stării de urgență, a precizat, înainte de minivacanță, Poliția Română, care a adăugat că face controale în gări în acest sens.
”Tradiționalul sejur la mare NU este înscris în ordonanțele militare ca motiv de deplasare – pentru binele tuturor, vă rugăm să rămâneți acasă! Polițiștii acționează în Gara de Nord, în trenuri și stații de cale ferată pentru a verifica motivele deplasării celor care călătoresc în această perioadă”, a postat Poliția Română pe contul său de Facebook.
Ulterior, Poliția a revenit cu o altă postare, însoțită de o poză cu plaja din Vama Veche: ”Anul acesta, de 1 Mai, admirăm marea de #acasă. Prin efortul pe care îl facem acum, ne va fi mai bine în curând”.
Amenzile pot fi contestate în instanță, după decizia Curții Constituționale
Rămâne acum de văzut câte dintre amenzile aplicate de polițiști vor fi contestate în instanță. Asta în condițiile în care Curtea Constituţională a României a admis miercuri sesizarea Avocatului Poporului şi a decis că OUG 34/2020, prin care a fost majorat cuantumul sancţiunilor aplicate în timpul stării de urgenţă, este neconstituţională.
Prin aceeași decizie, CCR a găsit neconstituțional și un act normativ adoptat în urmă cu 21 de ani. “În concluzie, Curtea a constatat că prevederile art.28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.1/1999, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate şi sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de art.1 alin.(5) din Constituţie, precum şi principiul restrângerii proporţionale a exerciţiului drepturilor şi libertăţilor fundamentale, prevăzut de art.53 alin.(2) din Constituţie”, arată CCR.
Conform Curții Constituționale, actul normativ care reglementează regimul juridic al stării de asediu şi al stării de urgenţă are ca scop crearea cadrului legal al măsurilor excepţionale impuse de gestionarea situaţiei de criză, măsuri care afectează drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor. Cu alte cuvinte, raţiunea legii este tocmai aceea de a constitui temeiul legal al restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale, în acord cu imperativul constituţional stabilit în art.53 alin.(1), precum şi temeiul legal al măsurilor excepţionale care pot viza inclusiv atribuţii ale instituţiilor fundamentale ale statului.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail