Site logo

EXCLUSIV Puzderie de noi trenuri private în Mersul Trenurilor 2025-2026

de 23 octombrie 2025

Începând cu data de 14 decembrie, când va intra în vigoare Mersul Trenurilor 2025-2026, pe rețeaua feroviară din România vor circula mult mai multe trenuri private. Unele dintre ele vor fi operate cu material rulant nou, altele cu trenuri la mâna a doua aduse de curând în țară. Se introduc rute noi de trenuri Intercity, la concurență cu cele operate acum doar de CFR Călători.

Club Feroviar a consultat proiectul de Livret Central cu trenurile de călători valabil în perioada 14 decembrie 2025 – 12 decembrie 2026, ultima variantă, iar acum venim cu noutăți față de articolele publicate în luna septembrie, care se refereau doar la trasele operatorului feroviar de stat SNTFC CFR Călători. În acest articol, ne vom apleca asupra traselor trenurilor Regio și Intercity ale operatorilor privați. Să le luăm pe rând.

 


Primele IC private – spre Moldova și spre malul mării

Cu o întârziere de un an, din motive pe care le vom expune mai jos, de la jumătatea lunii decembrie vor începe să circule primele trenuri Intercity private din România.

În precedentul articol referitor la trenurile Intercity programate pentru Mersul Trenurilor 2025-2026, arătam că CFR Călători va transforma foarte multe actuale trenuri Interregio în Intercity, mai ales în zona Moldovei. Bunăoară, din cele cinci perechi de trenuri zilnice București-Suceava și retur, doar cel de noapte, cu destinație finală Vatra Dornei Băi, va rămâne Interregio, iar restul vor fi transformate în Intercity. Doar ”din pix” și doar în ceea ce privește prețul, căci altfel durata călătoriei nu scade semnificativ, căci garniturile respective vor opri inclusiv la Mizil, de exemplu.

Noile Intercity, care vor fi operate de Ferotrafic TFI, operator deținut de omul de afaceri Dumitru Anchidin, vor fi mai rapide decât cele ale CFR Călători. Pe relația București-Suceava va fi introdusă o pereche de trenuri Intercity care vor parcurge distanța până la destinație în 5 ore și 36 de minute la dus și în 5 ore și 39 de minute la întoarcere. Asta pentru că nu vor avea opriri intermediare decât la Buzău, Râmnicu Sărat, Focșani, Bacău, Roman și Pașcani. Spre comparație, cel mai rapid tren IC de stat va face 5 ore și 52 de minute pe traseu, iar cel mai lent – 6 ore și 28 de minute.

Altă pereche de IC private va circula pe relația București Nord-Iași și retur (5 ore și 34 de minute, respectiv 5 ore și 28 de minute). Trenurile vor opri pe traseu la Buzău, Râmnicu Sărat, Focșani, Tecuci Nord, Bârlad, Vaslui și Nicolina.

Alte trenuri Intercity ale Ferotrafic TFI vor face legătura între Moldova, respectiv București, pe de o parte, și litoral, de cealaltă parte. În sezonul estival vom avea o pereche de trenuri IC Suceava-Mangalia și retur. Trenurile vor opri la Pașcani, Roman, Bacău, Focșani, Buzău Sud, Fetești, Constanța și apoi în toate stațiunile și vor face pe drum 7 ore și 21 de minute, respectiv 7 ore și 31 de minute.

Altă pereche de ttrenuri IC va circula între Iași și Mangalia și retur, iar o călătorie va dura 7 ore și 5 minute la dus și 7 ore și 35 de minute la întoarcere. Garniturile vor opri pe traseu la Nicolina, Vaslui, Bârlad, Focșani, Buzău Sud, Fetești, Constanța și în stațiunile din sudul litoralului.

În fine, vom avea trei perechi de trenuri Intercity și pe relația București Nord-Constanța. Durata călătoriei (de 2 ore și 9 minute, respectiv 2 ore și 10 minute) va fi mai mare decât cu Intercity-urile CFR Călători (2 ore și un minut, respectiv 2 ore și 2 minute), care nu fac nicio oprire intermediară, căci cele private vor opri pe traseu la Ciulnița, Fetești și Medgidia.

Trenuri cumpărate din Luxemburg și Israel

Pentru operarea noilor trenuri Intercity, Ferotrafic TFI a cumpărat de la Société nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL) 20 de rame electrice model Z2 produse între 1990 și 1992 de către un consorțiu format de De Dietrich, ANF și Alstom. Acestea au fost modernizate la Marub Brașov.

În plus, operatorul privat a cumpărat 33 de trenuri diesel IC 3 de la Israel Railways (IR), pentru suma de 1,5 milioane de dolari americani. Motoarele diesel de 400 CP, amplasate în vagoanele de la capăt, permit trenurilor să atingă viteze de până la 180 km/oră. Livrarea acestora a fost însă întârziată de războiul dintre Israel și Hamas.

Fără bere sau șpriț în trenurile Intercity private

Conform Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 134 din 9 februarie 2022, pentru modificarea anexei nr. 2 la OMTI nr. 153/2011 (…) pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători, la bordul trenurilor Intercity este obligatorie prezența serviciilor de alimentație publică.

CFR Călători este în ilegalitate, căci un singur vagon bar-bistro modernizat la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca a intrat în compunerea trenului Intercity Brașov-Constanța și circulă o dată la două zile. Pentru ca Ferotrafic TFI să nu urmeze exemplul operatorului de stat, societatea ieșeană va instala în trenuri automate de vânzare a produselor alimentare și a băuturilor. Numai că la acestea nu se va putea vinde bere, de exemplu, deoarece consumul de băuturi alcoolice este interzis în trenuri, cu excepția spațiilor special amenajate (vagoane restaurant sau bar).



Trenuri noi-nouțe în Ardeal, operate de Interregional Călători

Mersul Trenurilor 2025-2026 trenuri Alstom Coradia Stream tren Alstom Coradia Stream
FOTO Corneliu Eugen Blidar, via Facebook

O altă noutate din Mersul Trenurilor 2025-2026 este reprezentată de introducerea în circulație a foarte multe trenuri noi Alstom Coradia Stream ce vor fi operate de Interregional Călători. Operatorul a câștigat la licitație (rezultat contestat fără succes de CFR Călători) al doilea pachet de trenuri cumpărate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

După ce CFR Călători va primi toate trenurile din primul lot, următoarele unități vor merge către IRC, iar trasele au fost deja stabilite. Cu siguranță, noile trenuri operate de IRC nu vor circula din 14 decembrie 2025, dar vor începe de anul viitor.

Două perechi de trenuri Interregio vor fi operate cu noile rame electrice pe relația Cluj Napoca-Teiuș-Simeria-Arad-Timișoara Nord și retur. Călătoria va dura 6 ore și 31 de minute la dus și 7 ore la întoarcere.

Alte trei perechi vor asigura legătura între Cluj-Napoca și București Nord și retur. Călătoria va dura între 9 ore și 24 de minute și 10 ore și 20 de minute. Vom avea două perechi de trenuri și pe distanța mai scurtă Brașov-Cluj Napoca și retur (7 ore și 58 de minute, respectiv 7 ore și 25 de minute).

În fine, cele mai multe curse – opt perechi pe zi – cu Alstom Coradia Stream operate de IRC vor fi pe relația București-Brașov și retur. Durata călătoriei va fi undeva pe la 2 ore și 30 de minute, așa cum fac și acum majoritatea trenurilor Interregio.

Regio Călători introduce două noi rute

tren privat defect la Posada circulație feroviară blocată la Predeal

La capitolul trenuri Interregio, avem noutăți și din partea operatorului brașovean Regio Călători.

În noul program de circulație care va intra în vigoare la data de 14 decembrie figurează o pereche de trenuri IR pe relația Suceava-Constanța și retur. Durata călătoriei din Bucovina la malul mării va fi de 6 ore și 54 de minute, iar la întoarcere de 6 ore și 53 de minute.

O altă noutate este perechea de trenuri IR pe relația Suceava-Galați și retur. În acest caz, călătoria va dura 4 ore și 40 de minute la dus, respectiv 4 ore și 45 de minute în sensul invers.

În rest, în Livret se menține deja ”clasica” pereche de trenuri Interregio a Regio Călători pe relația Brașov-București Băneasa-Constanța-Mangalia. La dus trenul va face 6 ore și 20 de minute, iar la întoarcere 6 ore și 49 de minute.



Transferoviar Călători introduce trenuri Galați-Constanța

Transferoviar Călători, operator controlat de Călin Mitică, introduce de la 1 iulie 2026 o pereche de trenuri pe ruta Galați-Constanța. Automotoarele diesel vor face pe drum 3 ore și 44 de minute la dus, respectiv 3 ore și 53 de minute la întoarcere.

În rest, se mențin și în noul mers de tren rutele existente București Nord-Galați, București Nord-Brașov (două perechi pe zi), Brașov-Sighișoara-Cluj Napoca și București Nord-Constanța, iar în sezonul estival București Nord-Mangalia și Buzău-Mangalia.

Softrans și Astra Trans Carpatic își păstrează rutele existente

Ceilalți doi operatori privați de transport feroviar de călători, Softrans și Astra Trans Carpatic, își vor menține rutele existente și în Mersul Trenurilor 2025-2026.

În cazul Softrans, ca trenuri Interregio regăsim doar o pereche sezonieră București Nord-Constanța (în perioada 10 iunie-15 septembrie). Durata călătoriei va fi la dus de 2 ore și 7 minute, iar la întoarcere de 2 ore și 12 minute. Până anul acesta, trenurile circulau pe relația Craiova-Constanța ca IR, însă lucrările de pe Magistrala 100 cauzau mari întârzieri.

Astra Trans Carpatic, operator controlat de omul de afaceri arădean Valer Blidar, își menține în circulație perechea de trenuri IR de noapte Arad-Timișoara Nord-Craiova-București Nord și retur. În sezonul estival, traseul va fi prelungit până la Constanța. Tot în vară, vor circula și trenuri ATC pe relația București Nord-Mangalia (3 ore și 48 de minute la dus, 3 ore și 26 de minute la întoarcere).

Se mențin în circulație patru perechi de trenuri pe București Nord-Brașov și retur (aproximativ două ore și jumătate) și o altă pereche pe București Nord-Titu și retur (trei sferturi de oră).



Share