Site logo

EXCLUSIV Război între politicieni tătari la Constanța, după ce Preoteasa a dat un contract fără licitație

de 12 octombrie 2025
EXCLUSIV Război între politicieni tătari la Constanța, după ce Preoteasa a dat un contract fără licitație

Contractul pentru transfer auto Constanța-Mangalia în perioada când calea ferată este închisă pentru lucrări la peroanele haltelor Costinești Tabără și Neptun a fost dat fără licitație de șeful CFR Călători, Traian Preoteasa. Atribuirea s-a făcut către firma unui tătar care a fost în două legislaturi deputat din partea Partidului România Mare, fondat de Corneliu Vadim Tudor. Încredințarea contractului a fost contestată de un alt politician de etnie tătară, care anul trecut a candidat la funcția de primar al Constanței din partea Partidului Umanist Social Liberal, formațiune politică înființată de mogulul Dan Voiculescu.

Pe 30 septembrie, Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF) Constanța anunța că, începând cu data de 1 octombrie 2025, circulația trenurilor de călători pe relația Constanța-Mangalia va fi suspendată, ceea ce s-a și întâmplat. Măsura este necesară pentru a permite constructorului să facă lucrări în haltele Neptun și Costinești Tabără, ce presupun demolarea peroanelor vechi și construirea unora noi.



CFR Călători nu a postat niciun anunț de licitație pe SEAP

Întreruperea circulației mai fusese anunțată și pentru 15 septembrie, apoi 22 septembrie, însă trenurile au continuat să circule, căci CFR Călători nu selectase o firmă care să transporte pasagerii pe ruta respectivă timp de patru luni, cât se estimează că vor dura lucrările.

La mijlocul lunii septembrie, oficialii SRCF Constanța transmiteau că ”CFR Călători a lansat o licitație publică pentru contractarea de servicii” de transport. Însă reprezentanții administratorului infrastructurii au fost induși în eroare de cei ai operatorului de stat, pentru că acesta din urmă nu a postat în Sistemul electronic de achiziții publice (SEAP – www.e-licitatie.ro) niciun anunț de licitație pe acest subiect.

Preoteasa și Meseșan țin contractul la secret

De la stânga la dreapta: Aida Hanganu, Traian Preoteasa, Ada Meseșan

Am trimis o solicitare oficială la CFR Călători, în care am întrebat când se va lansa licitația pentru transfer auto Constanța-Mangalia și retur, de ce această procedură de achiziție nu a fost deja lansată și când estimează că se va putea semna contractul pentru autobuzele de înlocuire. În răspunsul trimis, operatorul a recunoscut că nu a fost lansată nicio licitație în SEAP, dar nu a dat niciun detaliu despre modul cum urma să fie încheiat contractul.

Am revenit cu o altă solicitare oficială, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, prin care am întrebat:

”- Când și unde (pe ce platformă) a fost lansată procedura de achiziție a serviciului de transport auto de înlocuire a trenurilor pe relația Constanța-Mangalia în perioada închiderii de linie?

– Ce valoare are contractul și cu ce societate a fost încheiat?

– Fiind vorba de un contract încheiat de o companie cu capital de stat (SNTFC CFR Călători), vă rugăm să ne dați linkul anunțului de licitație și cel al anunțului de atribuire.”

Răspunsul primit a fost unul arogant și la mișto: ”Procedura de achiziție a serviciului de transport auto s-a desfăsurat conform prevederilor legale în vigoare”. Traian Preoteasa și purtătoarea de cuvânt a societății, Ada Meseșan, numită în această funcție pe linie politică (PNL, mai exact aripa PDL) nu conștientizează că lucrează la o societate de stat, subvenționată din bani publici, care trebuie să dea socoteală pentru fiecare leu cheltuit. Pur și simplu au luat operatorul de stat ”pe persoană fizică”, vorba unui clasic în viață.

Contractul a fost atribuit în urma unei negocieri

Între timp, am aflat noi date despre contract. Acesta a fost atribuit în urma unei „negocieri fără invitație prealabilă la o procedură concurențială”, adică, mai pe românește, fără licitație.

Cu siguranță că reprezentanții CFR Călători s-au acoperit de hârtii, pentru a intra în legalitate, dar de ce nu a fost organizată o licitație, cum s-a făcut în alte cazuri de închidere de linie? Mai ales că contractele pentru modernizarea haltelor Costinești Tabără și Neptun au fost semnate cu Asocierea Construct ING – ISPCF – Arcada Company – SPIACT Craiova – Pro Ami’s Consulting SRL pe 15 mai. Informația a fost publică, pe site-ul administratorului infrastructurii și pe cel al multor mass-media, inclusiv pe site-ul nostru, așa că oficialii CFR Călători nu pot spune că nu au știut. Mai mult, se știa de mult timp că aceste contracte urmează să fie semnate, așa că era tot timpul pentru pregătirea documentației și publicarea în SEAP a anunțului de licitație.

O haltă a fost uitată în contractul de transfer auto Constanța-Mangalia

rastel de biciclete în fiecare garăValoarea contractului pentru modernizarea haltei de călători Costinești Tabără este de 14.062.160,74 lei, fără TVA, iar pentru halta Neptun de 16.571.306,07 lei, fără TVA. Lucrările au început în vară la clădirile de călători, iar acum se lucrează la noile peroane. În cadrul contractului, se vor face următoarele lucrări:

– clădiri noi de călători;

– peroane noi, inclusiv rampe pentru persoanele cu dizabilități;

– sistematizarea accesului la peroane;

– amenajarea trecerilor la nivel;

– garduri de protecție în zona liniilor;

– instalații moderne de telecomunicații și pentru siguranța circulației;

– sistem de supraveghere video.

În consecință, pe perioada închiderii de linie era nevoie de autocare de înlocuire a trenurilor. Traseele curselor regulate operate de firme private nu asigură legături între toate stațiile CF de pe traseu (bunăoară între Costinești și Neptun nu este nicio legătură directă).

Numai că nici serviciul de transfer auto Constanța-Mangalia contractat de CFR Călători nu acoperă legătura cu toate stațiile de pe traseu. De exemplu, Punctul de Oprire (PO) Halta Pescăruș a fost lăsat pe dinafară. Niciun autobuz nu circulă pe acolo.

Gelil Eserghep își atribuia singur contracte

Contractul a fost atribuit direct către compania Metropolitan SRL din Ovidiu, județul Constanța, deținută de Gelil Eserghep, fostul președinte al Uniunii Democrate a Tătarilor Turco Musulmani din România (UDTTMR).

Din postura de șef al UDTTMR, organizație finanțată cu bani publici, Eserghep a atribuit direct către propria firmă zeci de contracte de transport în valoare de milioane de lei. Acum a trecut ”în altă ligă” și a punctat prima atribuire directă a unui contract din partea operatorului feroviar național.

Gelil Eserghep este un politician care a fost deputat în Parlamentul României în două legislaturi: 2000-2004 și 2004-2008 din partea Partidului România Mare, formațiune extremistă fondată de Corneliu Vadim Tudor (între timp decedat).

Contestație respinsă de CNSC

Atribuirea contractului către Metropolitan SRL a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor de către un alt politician de etnie tătară, Gihan Erdal Eserghep (din informațiile disponibile, cei doi nu sunt rude, e simplă coincidență de nume).

Acesta este patronul companiei New Metropolitan Transport Solutions SRL, cu sediul tot în Ovidiu, iar anul trecut a candidat la postul de primar al municipiului Constanța din partea PUSL, formațiunea politică fondată de Dan Voiculescu și care a fost condusă până de curând de Cristian Popescu Piedone.

Contestația a fost respinsă de CNSC. ”În temeiul art. 26 alin. (1) și (6) din Legea nr. 101/2016, respinge, ca nefondată, contestația formulată de New Metropolitan Transport Solutions SRL, în contradictoriu cu Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA – Sucursala Regională de Transport Feroviar de Călători Constanța. Admite, în parte, cererea de intervenție formulată de Metropolitan SRL”, se arată în Decizia nr. 2790/C4/3568, postată pe site-ul instituției.

Câți bani dă CFR Călători?

Semnele de întrebare rămân, mai ales în ceea ce privește valoarea contractului semnat cu Metropolitan SRL.

Lipsa de transparență în cheltuirea banului public pare fi o meteahnă dobândită de CFR Călători în mandatul de director general al lui Traian Preoteasa. Ca de altfel și lipsa de transparență în comunicarea oricăror alte informații pe care le solicită presa. Vom urmări acest subiect și, pe măsură ce vor apărea informații noi, vom reveni și cu alte articole. Pentru că românii trebuie să știe pe ce se duc banii lor.



Share