EXCLUSIV. STB va contesta decizia CNSC prin care i se cere să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica
Societatea de Transport București STB SA va contesta în instanță decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin care este obligată să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica. ”Furnizorul este din Federația Rusă”, spun reprezentanții transportatorului bucureștean de suprafață.
”Referitor la decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) prin care s-a dispus continuarea procedurii de achiziție sectorială având ca obiect
STB a semnalat la CNSC că tramvaiele sunt produse în Rusia. Degeaba
Acest motiv a fost invocat de STB, pe bună dreptate, și atunci când a anulat procedura, dar și ulterior, când a răspuns în fața CNSC la contestația depusă de Electroputere VFU Pașcani față de această anulare.
”(…) având în vedere că singura ofertă depusă de Electroputere VFU Paşcani SA viza bunuri produse de un furnizor cu sediul în Federaţia Rusă, iar ofertantul declarat câştigător nu a propus nicio alternativă compatibilă cu regimul sancţiunilor, incidenţa art. 5 lit. k din Regulamentul 833/2014 a constituit un motiv autonom pentru a nu continua procedura. Continuarea procedurii ar fi expus entitatea la riscuri de nelegalitate şi la potenţiale sancţiuni a entităţii contractante şi implicit a Statului român pentru nerespectarea reglementărilor UE”, se arată în poziția STB SA trimisă la CNSC. Furnizorul tramvaielor pe care Gruia Stoica vrea să le vândă STB la un preț supraevaluat este societatea PK Transport Systems din Federația Rusă, țară supusă sancțiunilor europene după invadarea Ucrainei.
În replică, proprietarul Grup Feroviar Român și al Electroputere VFU Pașcani, Gruia Stoica, a spus că justificarea STB SA de anulare a licitației pe motiv de sancțiuni la adresa furnizorului rus nu este justificată și că, mai degrabă, STB (și, în fapt, Primăria Capitalei) nu are banii de tramvaie. De asemenea, omul de afaceri susține că Electroputere VFU Pașcani ar avea furnizori alternativi, alții decât cei ruși supuși sancțiunilor și, în plus, că întreaga justificare a autorității bucureștene este șubredă, pentru că atunci când firma sa a câștigat licitația, rușii nu erau sub nicio sancțiune.
Așa cum am scris, CNSC a soluționat contestația și a dat câștig de cauză societății din Pașcani, obligând STB SA să continue procedura de achiziție. Adică să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica, chit că acestea sunt fabricate în Rusia.
Procedura, anulată de STB în septembrie
Pe 24 septembrie 2025, Societatea de Transport București a anunțat că nu mai cumpără tramvaiele lui Gruia Stoica.
”Decizia survine ca urmare a imposibilității obiective de finalizare a contractului, întrucât ofertantul desemnat câștigător nu a transmis garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei, în ciuda demersurilor și solicitărilor repetate adresate de STB, în scopul finalizării procedurii de achiziție sectorială. Neîndeplinirea acestor obligații a condus la încetarea valabilității ofertei și a garanției de participare, creând un impediment definitiv pentru semnarea contractului”, se arăta în comunicatul STB.
Tot aici se preciza că potrivit declarațiilor depuse de Electroputere VFU Pașcani, în cadrul licitației, producătorul propus pentru livrarea tramvaielor este o societate cu sediul în Moscova, Federația Rusă. ”Or, potrivit Regulamentului (UE) 2022/576 care modifică Regulamentul (UE) nr. 833/2014 privind măsurile restrictive împotriva Rusiei, este strict interzisă atribuirea sau executarea contractelor de achiziții publice cu entități rusești sau controlate de acestea. Această interdicție se aplică direct și în România și privește atât contractanții principali, cât și subcontractanții sau furnizorii care depășesc 10% din valoarea contractului. În aceste condiții, procedura nu mai poate fi finalizată, existând atât un impediment obiectiv legat de valabilitatea ofertei, cât și un impediment legal derivat din legislația europeană”, preciza STB.
Licitația, lansată pe vremea Gabrielei Firea
STB a lansat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime în septembrie 2019, atunci când la conducerea Primăriei Capitalei se afla Gabriela Firea.
Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA (ambele din Grupul Grampet al lui Gruia Stoica) a câștigat licitația. La momentul lansării procedurii de achiziție, în conturile STB exista suma necesară cumpărării acestor tramvaie. Numai că între timp, Gabriela Firea băgase, practic, Primăria în faliment, iar nici instituțiile din subordine nu stăteau deloc bine din punct de vedere financiar. În decembrie 2019, STB a fost nevoită să pună gaj la Fisc 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a putea obține reeșalonarea unei datorii de 231 de milioane de lei.
Pe 31 decembrie 2020, când deja în fruntea Primăriei Capitalei se afla Nicușor Dan, procedura de achiziție a fost anulată de directorul general al STB de la vremea respectivă, Mihai Petcu. Decizia de anulare a licitației nu a fost însă luată de Petcu de capul lui, ci la solicitarea primarului general. Nicușor Dan motiva că nu consideră oportună această investiție, în primul rând fiind menționat faptul că utilitatea tramvaielor de 18 m este limitată la câteva trasee secundare. În adresă era criticat și prețul unui tramvai de 18 m, apropiat de preţul unui tramvai din clasa 27-36 m. De asemenea, se invocau durata de viaţă de doar 17 ani, garanţia de doar doi ani (la cele cumpărate de la Astra Vagoane Călători garanţia este de cinci ani) și obligativitatea inspecţiei tehnice zilnice pentru verificarea stării normale de funcţionare.
Ulterior, Gruia Stoica a dat STB în judecată, pentru a o obliga să semneze contractul și pentru a obține penalități de întârziere. La începutul lunii decembrie 2024, Judecătoria Sectorului 1 a stabilit penalități de 0,5% (aproximativ 300.000 de euro) pe zi pentru refuzul STB de a semna contractul cu societatea din Grupul Grampet. Apoi, STB a contestat penalitățile și a vrut să încheie contractul.


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail