Site logo
EXCLUSIV. Zeci de angajați sancționați la CFR Călători. Cum își rotunjeau veniturile
5 martie 2024

Zeci de angajați ai operatorului feroviar de stat au fost chemați la finele anului trecut să ”dea cu subsemnatul” în cadrul unei cercetări disciplinare care a vizat modul cum își rotunjeau veniturile în dauna CFR Călători. La solicitarea Club Feroviar, conducerea societății a recunoscut implicit existența acestei situații, însă a dat un răspuns ”la mișto”, refuzând să dea detalii. Mai grav este însă că salariații găsiți vinovați doar au fost sancționați disciplinar, iar conducerea societății nu a făcut nimic pentru recuperarea prejudiciului.

Unii însoțitori de vagoane de dormit de la SNTFC CFR Călători par să nu se mai ajungă cu banii din salariu și recurg la metode mai puțin ortodoxe pentru a-și completa veniturile sau pentru a intra pe lista celor selectați la trenurile internaționale. Din capul locului, precizăm că este vorba doar de niște zeci de ceferiști, și nu de toți, în condițiile în care majoritatea aleg să-și facă treaba onest.

Dar să vedem ce s-a întâmplat la Serviciul Deservire Vagoane Speciale de Dormit și Cușetă din cadrul CFR Călători, condus de Sorin Preda. Ei bine, aici a izbucnit anul trecut un imens scandal, după ce anul trecut cineva din interiorul operatorului feroviar de stat a sesizat o situație revoltătoare.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Bilete blocate la vânzare din aplicația informatică

modernizarea vagoanelor de dormit reparații planificate la vagoane de dormit promovări interne la CFR Călători ceferist sancționat discreționar Modernizarea locomotivelorConcret, mai mulți însoțitori de vagoane de dormit blocau la vânzare, din tableta conectată la sistemul informatic de emitere a biletelor, mai multe locuri (paturi) din vagonul respectiv. Acțiunea se făcea în mod repetat (faptele au fost descoperite că se petreceau în perioada 2022-2023, dar perioada ar putea fi în realitate mult mai mare), iar blocările la vânzare apăreau chiar și cu o săptămână înainte de plecarea trenului cu pricina, doar în trafic intern.

Asta cu toate că prin regulamentul intern este permisă accesarea tabletei de către conductor, pentru un anumit tren, doar în ziua plecării garniturii, nu anterior. Iar accesările din sistem puteau fi foarte bine observate de către Sorin Preda, de pe laptopul propriu. Un aspect care vom vedea mai jos de ce este extrem de relevant.

Locurile fiind blocate la vânzare, dacă voiai să-ți iei bilet la vagon de dormit pe relația București-Cluj Napoca, de exemplu, pentru o anumită dată, puteai avea surpriza să constați că nu mai sunt paturi disponibile. O situație neplăcută atât pentru pasageri, cât mai ales pentru finanțele transportatorului de stat, care nu mai erau alimentate cu sumele aferente contravalorii biletelor.

Călătorul plătea mai puțin, conductorul câștiga un ban la negru, iar CFR Călători era prejudiciată

Care era însă miza blocării acestor paturi la vânzare? Că doar însoțitorii de vagon nu le blocau pur și simplu pentru a avea mai puțini pasageri și a avea mai puțină bătaie de cap. Paturile fiind goale, nerezervate, ele erau scoase la vânzare la negru. Rețeaua era bine pusă la punct. Pentru a putea emite bilete în tren, se foloseau autorizații CFR gratuite și coduri numerice personale ale unor elevi (care au gratuitate la transportul pe calea ferată). În consecință, trebuia încasat oficial doar suplimentul de pat, de 100 de lei, iar neoficial o ”atenție” către conductor.

În majoritatea cazurilor, posesorul de autorizație sau elevul cu CNP-ul respectiv nu se urcau niciodată în tren la vagonul de dormit în cauză, ci erau folosite doar cifrele respective pentru a valida biletul. Atenție, la vagon de dormit se percepe tarif de clasa 1! Pe scurt, voiai să mergi la Arad, te duceai la însoțitorul de vagon de dormit, îi dădeai 100 de lei la oficial și 100 de lei (să zicem) informal și dormeai bine mersi până la destinație, contra a 200 de lei. Cumpărat legal, un bilet la vagon de dormit cu două paturi în cabină pe relația București Nord-Arad costă 318 lei, iar în regim de single (un singur pat ocupat în cabină) – 423 de lei.



Încasările suplimentare îi ajutau pe însoțitorii de vagon să obțină voiaje în trafic internațional

Un alt avantaj pentru însoțitorii de vagoane de dormit care apelau la această schemă consta în avansarea în ”ierahie”.

Turnusurile pentru însoțitori se realizează în funcție de veniturile suplimentare pe care le aduc societății CFR Călători, prin emiterea de bilete în tren. Cu cât ai mai multe venituri suplimentare realizate, cu atât ai mai multe șanse să fii repartizat ca însoțitor de vagon de dormit la trenurile în trafic internațional, spre Budapesta sau Viena. Se împușcau deci doi iepuri dintr-un singur foc: și bani în plus în buzunar, și repartizarea ulterioară la curse internaționale.

Autorizații CFR gratuite și CNP-uri de elevi, folosite ca ”paravan”

Numai că schema a ieșit la iveală, ilegalitățile fiind constatate și raportate pe cale ierarhică de către o angajată de la Serviciul verificări venituri în trafic local din cadrul CFR Călători. Atenție, nu de Sorin Preda, care, așa cum am arătat anterior, putea să constate din contul său de pe calculator blocarea locurilor la vagon de dormit cu zile bune înainte de plecarea trenului.

Angajata care a sesizat operațiunile a fost intrigată de faptul că un însoțitor de vagon dintre cei implicați în schemă folosea de fiecare dată același CNP de elev și aceeași serie de autorizație CFR gratuită. De parcă cei doi ar fi bătut țara-n lung și-n lat în mod sistematic.

Comisie de cercetare disciplinară, angajați sancționați la CFR Călători

angajați sancționați la CFR CălătoriCum schema a ieșit la iveală, la nivelul CFR Călători s-a înființat, în luna noimebrie a anului trecut, o comisie de cerecetare disciplinară, iar situația a fost centralizată, așa cum se poate vedea din facsimilul alăturat, în care pe ultima coloană este evidențiat numărul de locuri blocate la fiecare tren de către conductor. După cum se poate observa, au fost blocate chiar și șase locuri pe vagon la o cursă. Ceea ce vă prezentăm în facsimil (evident, am blurat numele ceferiștilor implicați, din rațiuni de GDPR) este doar o pagină din multele pe care le-a inclus această centralizare, lista fiind mult mai lungă.

Începând cu luna februarie 2024, au început să curgă și sancțiunile, care au constat în reducerea salariului cu până la 10% pentru trei luni pentru cei găsiți vinovați. Aceasta este sancțiunea maximă prevăzută de Codul Muncii, în afară de măsura desfacerii contractului individual de muncă (concedierea). În paranteză fie spus, unul dintre cei depistați cu multe locuri (paturi) blocate la vânzare a intrat în concediu medical. Că așa e la stat și că tot se revolta deunăzi premierul Marcel Ciolacu în legătură cu ”veselia” de concedii medicale în rândul angajaților din România.

CFR Călători nu a făcut nimic pentru recuperarea prejudiciului

Am întrebat oficial conducerea operatorului care este numărul exact al acestor angajați sancționați la CFR Călători și ce demersuri s-au făcut pentru recuperarea prejudiciului adus societății. Am întrebat și dacă a fost cercetat disciplinar inclusiv șeful însoțitorilor de la vagoanele de dormit și cușetă, Sorin Preda. Din informațiile noastre, acesta nu numai că nu a fost cercetat, ci chiar a făcut parte din comisia de cercetare.

Răspunsul a venit prompt. Chiar dacă el este redactat ”la mișto”, din el se pot desprinde două concluzii: conducerea SNTFC CFR Călători nu neagă faptul că cele relatate de noi s-au produs și, mai grav, că nu s-a întreprins nimic pentru recuperarea prejudiciului. Iată răspunsul, fără alte comentarii:

„Respectarea regulilor instituite la nivelul companiei, precum și modul în care particularitățile abaterii sunt analizate și sancționate țin de strategia și politica de personal a CFR Călători și desigur, de cadrul legislativ (Codul muncii). În același timp, principala preocupare o constituie prevenția cu tot ceea ce înseamnă aceasta (stabilirea unor limite graduale de interferență în procesul de decizie; prelucrarea cu caracter de conștientizare a impactului neregulilor constatate etc.), fără o excludere a sancțiunilor disciplinare care sunt graduale în astfel de situații. Aspectele sus-menționate sunt aplicate pentru toate domeniile de activitate/ departamentele din cadrul CFR Călători fără excepție”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share