Site logo
Florin Cîțu nu vrea șomaj tehnic la AFER și ARF. „Nu există așa ceva în discuție în Ministerul Finanțelor”
14 aprilie 2020
șomaj tehnic la AFERșomaj tehnic la AFER

Florin Cîțu nu vrea șomaj tehnic la AFER și ARF. Ministrul Finanţelor a declarat luni seara că nu există la nivelul ministerului nicio discuţie despre şomajul tehnic pentru bugetari şi nu susţine un astfel de proiect. Din sistemul feroviar, bugetari sunt angajații Autorității Feroviare Române (AFER) și cei ai Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

Adrian Bărbulescu

șomaj tehnic la AFER

„Nu există așa ceva în discuție în Ministerul Finanțelor Publice și nu este ceva ce eu aș susține în acest moment. Astăzi este nevoie de fiecare om în administrația publică. Există scheme de telemuncă și în Ministerul Finanțelor. De exemplu, sistemul de plăți este vital pentru economie. (…) Am auzit discuţiile din spaţiul public, le ştiu. Nu cred că este momentul astăzi pentru aşa ceva. (…) Mereu am susținut o reformă a aparatului administrativ, dar într-o perioadă în care România nu era în lupta cu coronavirusul. În continuare, și la Ministerul Finanțelor facem această reformă, prin informatizare”, a spus Florin Cîțu la Digi24.

Cei mai mulți dintre ceferiști nu sunt bugetari

Sistemul feroviar din România este compus, majoritar, din companii și soietăți, de stat sau private. Salariații Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători și cei ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă nu sunt bugetari.

Ei lucrează ”la stat”, dar în cadrul unor societăți pe acțiuni. Și în ceea ce-i privește pe aceștia, în spațiul public au existat în ultima perioadă unele discuții privind trecerea unora dintre ei în șomaj tehnic, dar acest lucru nu s-a concretizat, cel puțin până în momentul de față.

În alte țări, s-a decis ca o parte din feroviari să treacă în șomaj tehnic în această perioadă când volumul de transport a scăzut dramatic, din cauza pandemiei de coronavirus. Cel mai recent caz este cel al SNCF, operatorul feroviar francez de stat.

Fără șomaj tehnic la AFER și ARF. Câți salariați ar fi fost vizați

Cum spuneam, cei mai mulți dintre ceferiști nu sunt bugetari, deoarece lucrează la societăți pe acțiuni, ce-i drept cu capital de stat.

Sunt însă și ceferiști care au statutul de bugetari. În primul rând, este vorba de angajații Autorității Feroviare Române (AFER) și ai entităților subordonate acesteia – Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), Organismul Notificat Feroviar Român (ONFR) sau Organismul de Licenţe Feroviare Român (OLFR). Potrivit ultimelor date disponibile, cele din Raportul de activitate pe 2018, AFER avea 448 de angajați la data de 31 decembrie 2018.

Alți bugetari lucrează la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), condusă de Gigi Gavrilă. În acest caz, există informații mult mai actualizate privind numărul de salariați. Astfel, la data de 15 ianuarie 2020, numărul de posturi ocupate în cadrul ARF era de 40.

Florin Cîțu îl contrazice pe Ludovic Orban

Declarația lui Florin Cîțu vine în contradicție cu cele afirmate nu mai devreme de săptămâna trecută de șeful său de la Palatul Victoria.

Premierul Ludovic Orban a anunţat joi, în debutul şedinţei de Guvern, că toţi angajaţii, chiar şi cei din instituţiile publice, trebuie să preia din povara crizei provocată de coronavirus, iar de aceea a fost elaborat un proiect prin care angajaţii de la stat vor intra într-o formă de şomaj tehnic.

“Toţi trebuie să preluăm pe umerii noştri din greutatea crizei care este provocată de această epidemie. La ora actuală sunt peste 1,5 milioane de angajaţi din mediul privat la care putem adăuga toţi cei care au activităţi în cadrul PFA, intreprinderilor familiale sau altor forme de activitate ale profesiilor liberale. Practic, nu putem să lăsăm numai pe umerii lor suportarea acestei crize şi din cauza asta am hotărât, împreună cu ministrul Muncii şi cu ministrul Finanţelor, să găsim o soluţie ca şi în sectorul public să existe o formă de preluare a acestei greutăţi, printr-o formă de solidaritate, mecanism pe care l-am gândit şi din raţiuni epidemiologice, pentru a reduce riscul de răspândire”, spunea Orban.

Premierul preciza că mecanismul este simplu: jumătate din angajaţii unei instituţii vor lucra, iar cealaltă va sta în somaj tehnic în aceeaşi perioadă. Acest lucru ajută şi la diminuarea răspândirii coronavirusului.

Orban a mai spus că economia la buget prin implementarea unei astfel de măsuri este cuprinsă între 1,2 şi 1,5 miliarde de lei.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share