Aktor va începe forarea unui nou tunel pe Brașov – Sighișoara în vară, după ce marți a demarat forarea tunelului dublu de la Ormeniș.
Forarea tunelului de la Ormeniș, pe sectorul Apața – Cața (parte din Brașov – Sighișoara) a început marți cu o ceremonie transmisă live pe youtube, la care au participat oficiali ai Ministerului Transporturilor, CFR SA, Ministerului Dezvoltării și ai companiilor implicate în proiect.
Prezent la demararea lucrărilor, în absența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a spus că este vorba de un missing link – verigă lipsă menită să acopere o legătură care a întârziat deja prea mult.
„Este unul dintre cele mai importante proiecte din țară și va ajuta la dezvoltarea economică a țării, fiind unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructura din Europa”, a afirmat Apostolos Tzavellos, CCO Intrakat, companie acționar majoritară Aktor, lider al asocierii Railworks ce face lucrările.
Directorul de proiect Sotiris Koropoulis a oferit detalii asupra operațiunii de forare. Primul TBM (Tunnel Boring Machine, cel care va fi folosit la Ormeniș poartă numele Eleni, în timp ce pentru al doilea tunel care va începe în vară la Homorod se va folosi TBM Varvara. Sunt mașinării care lucrează foarte rapid, sunt foarte fiabile, vom fora în munte diferit față de modalitatea utilizată până acum, a spus șeful de proiect. Mașinile sunt foarte precise, indică precis deviațiile, putem face corecții, a spus acesta.
Utilajele sunt furnizate de compania germană Herrenknecht care a livrat astfel de mașini în acest an și la Florența, Italia sau Vienna, Austria.
Evenimentul a beneficiat de prezența unui sobor de preoți care au dat aisgurări că Eleni și Varvara, cu nume grecești, dar vopsite în culorile tricolorului, ne vor ajuta să vedem „lumina de la capătul tunelului”.
Compania elenă Aktor a anunțat că marți va începe operațiunile de forare la tunelurile de pe calea ferată Apața-Cața.
„Viitoarea magistrală feroviară Brașov – Sighișoara începe să prindă contur odată cu demararea de către Aktor, membră a grupului Intrakat, a celor mai dificile lucrări de pe traseul acesteia: forajul tunelurilor pe tronsonul Apața-Cața, care va fi realizat cu ajutorul a patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor)”, se arată într-o informare de presă transmisă de Aktor.
Potrivit reprezentanților constructorului elen, marți, 5 martie, la ora 12:00, primul TBM va fi pornit în cadrul unei ceremonii, pe șantierul din zona Racoș-Ormeniș, județul Brașov. Cele două tuneluri vor avea lungimi de 7, respectiv 5 km.
CNCF CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc după soluționarea în justiție a contestațiilor, care a durat aproape patru ani (timp în care lucrarea ar fi putut fi deja finalizată).
Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.
Lucrările pe secțiunile 1 și 3 sunt realizate în proporție de 24,58%, conform celor mai recente date publicate de CNCF CFR SA (aferente lunii decembrie 2023), așa cum a scris recent Club Feroviar. Pe lotul 2, Apața-Cața, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 20,29%.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail