Slide Slide Slide


PARTENERI:

FOTO Cum ar trebui să arate cu adevărat un tren Intercity. Lecția dată de polonezi și cehi

By

Conducerea CFR Călători vrea să ”vopsească” actualele trenuri Interregio în trenuri Intercity. Numai că, pentru ca biletul de tren să merite cu adevărat banii în plus dați pe el, ar trebui să fie asigurat, în afară de viteza de deplasare, un plus de confort. Club Feroviar este la InnoTrans 2022 Berlin și vă prezintă cum ar trebui să arate cu adevărat un tren Intercity.

Nu vom prezenta fotografii realizate într-o garnitură a SNCF, Trenitalia sau Deutsche Bahn, ci un vagon al căilor ferate poloneze, PKP, și un tren al companiei cehe de transport feroviar, České dráhy.

Polonia și Cehia sunt, la fel ca România, foste țari comuniste, care însă, spre deosebire de noi (și aici mă refer la politicienii care au condus țara în ultimii 30 de ani de la căderea Cortinei de Fier, că tot ne aflăm la Berlin, de unde a început totul) au pus accentul pe transport feroviar. Și în ultima perioadă PKP este un jucător redutabil pe piața transporturilor feroviare europene, stând la aceeași masă cu ”giganții” feroviari din vestul continentului. La fel și CD. O masă la care CFR Călători nu are loc, pentru că așa au vrut politicienii noștri și cei care au condus de-a lungul timpului operatorul feroviar de stat.

CITEȘTE și Revin trenurile Intercity la CFR Călători și vor opri la Buftea. Pe ce rute vor circula

Cum arată un vagon dintr-un tren Intercity al PKP

Nu ar strica însă ca măcar acum, în al 13-lea ceas, să învățăm măcar câte puțin din lecția pe care ne-o dau polonezii la capitolul transport pe șină. Și poate că delegația ministerială a României care se află în aceste zile la Berlin, la InnoTrans, ar trebui să viziteze atât standul PKP, cât și materialul rulant expus în spațiul exterior al celui mai mare târg de transport post-pandemic. Nu știm dacă au făcut-o până acum, dar nu e timpul trecut.


trenuri Intercity
trenuri Intercity

În primul rând, vagonul este unul cu compartimente, nu tip salon. În ultima perioadă, toate vagoanele trimise de CFR Călători la modernizare către uzinele reparatoare de material rulant au fost modificate, în sensul că a fost eliminată compartimentarea și au fost transformate în salon. O situație de care numeroși călători se plâng, dar nu-i bagă nimeni în seamă.

Apoi, vagonul este dotat cu instalație de acces Wi-Fi la Internet. La CFR Călători a fost lansat doar un proiect pilot pe vremea când societatea era condusă de Iosif Szentes, iar după aceea ideea a fost abandonată, pe principiul că tot românul are abonament de telefonie cu internet inclus. Perfect adevărat, însă operatorul feroviar nu ar trebui să li se adreseze doar românilor, ci și străinilor care am dori să ne viziteze țara în număr cât mai mare.

În plus, vagonul prezentat la InnoTrans 2022 de către polonezi are și facilități pentru persoanele cu handicap locomotor. La CFR Călători, nici pomeneală de acest lucru. În ceea ce privește instalația de climatizare, ea este prezentă și pe vagoanele românești, însă în timpul verii defectările se țin lanț.

La vagonul restaurant românesc nu poți să plătești cu cardul

Nu în ultimul rând, orice tren Intercity ar trebui să aibă vagon restaurant în compunere. Așa era și înainte ca trenurile Intercity să fie scoase din Mersul Trenurilor din România și așa este și acum la căile ferate poloneze și cele cehe.



În drum spre InnoTrans, am plecat din București cu IRN 346, București-Viena (care s-a oprit însă la Budapesta, așa cum am relatat la vremea respectivă). Trenul a avut în compunerea sa un vagon restaurant, care a fost detașat la Arad. Cu ani în urmă, vagonul restaurant mergea până la Viena, așa că puteai să iei micul dejun, la plecare, sau cina, la întoarcerea în țară.

Vagonul a fost foarte apreciat de pasagerii din tren, fripturile au sfârâit pe plită, iar berea și vinul au curs în pahare. Prețurile nu sunt foarte mari pentru un astfel de serviciu: un meniu complet costă 50 de lei, iar o sticlă de vin bun – 45 de lei. Numai că nu se poate plăti decât cash, vagoanele nefiind dotate cu POS. Un mare inconvenient, mai ales atunci când personalul de la vagon trebuie să dea restul.

Dacă s-ar putea plăti cu cardul ar fi diminuate drastic și situațiile în care, așa cum s-a întâmplat de-a lungul timpului, marfa vândută nu a fost declarată, iar banii au fost păstrați de către unii feroviari. Nu toți au procedat așa, evident, însă situațiile de acest gen nu au lipsit, din păcate.

Vagoanele restaurant ale České dráhy au POS




De la Viena la Berlin am luat un tren RailJet operat de căile ferate cehe, České dráhy. Și acesta avea în compunere un vagon restaurant. Prețurile erau similare cu cele practicate de CFR Călători. Un șnițel cu salată de cartofi costa 11 euro, iar o bere – 3,90 euro. Și nu au dus lipsă de clienți, mai ales că se putea plăti și cash, și cu cardul. În acest fel, călătoria pe un traseu de nouă ore a trecut mult mai repede, iar foamea și setea au fost ostoite.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că la vagonul restaurant al České dráhy forma în care era prezentat meniul era demnă de orice restaurant cu pretenții, fiind practic o revistă tipărită. La vagonul restaurant românesc, meniul i se transmite clientului pe cale orală. Angajații CFR Călători care servesc la aceste vagoane sunt politicoși, iar serviciul este aproape ireproșabil. Însă acest lucru nu poate compensa decât parțial lipsurile generate de deciziile proaste ale conducerii societății de stat.

Și se mai pune întrebarea cu ce vagoane restaurant va compune CFR Călători viitoarele trenuri Intercity, în condițiile în care ele pot fi numărate pe degetele de la o mână? Ar putea fi folosite și vagoanele tip BR (vagon clasă care are o porțiune amenajată pentru servirea de șandvișuri, chipsuri, covrigei și băuturi alcoolice sau nealcoolice). Însă oferta este mult mai redusă la acestea față de un vagon restaurant clasic.  

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share