Site logo
13 iulie 2022

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a prezentat miercuri seara cum lucrează constructorul austriac Wiebe în Portul Constanța, la calea ferată. Potrivit datelor oferite de administratorul infrastructurii, pe șantier este un șef la nici trei oameni, iar numărul utilajelor mobilizate nu este deloc impresionant. În semn de mulțumire pentru autoritățile române, care au dat contractul prin încredințare directă unei firme nemțești, dar și de atenționare, săptămâna viitoare ministrul german al Transporturilor se va afla în Portul Constanța.



Wiebe în Portul Constanța

”Pe Lotul I, din Portul Constanța (Port Zona A și Port Zona B), constructorul Wiebe Romania avansează cu lucrările de montare a noilor linii CF, a aparatelor de cale, concomitent cu desfășurarea operațiunilor de defrișare, demontare a suprastructurii existente și excavații!”, se arată în postarea de pe contul de Facebook CFR Infrastructura.

Ce a făcut până acum Wiebe în Portul Constanța

Tot aici sunt prezentate și cifrele sintetice ale șantierului, privind stadiul de execuție:

– defrișare și curățare vegetație – 99%;

– demontarea suprastructurii existente – 75%;

– excavații în ampriză, până la cota platformei căii – 40%;

– prebalastare linii – 25%;

– 3.300 traverse de beton armat precomprimat – 33% din cantitatea necesară;

– montate 6 aparate de cale noi, tip S49E1-300-1:9;

– montate linia 1 și linia 2 – Siloz 2.

În ceea ce privește resursele umane mobilizate, situația este următoarea:

– 35 de muncitori CF;

– 11 mecanici utilaje;

– 3 maiștri CF;

– 2 ingineri;

– 2 topografi;

– 6 șefi formație;

– 2 șefi șantier;

– 1 project manager.

Utilajele mobilizate pe șantier sunt următoarele:

– 6 excavatoare cu cale dublă de rulare;

– 1 compactor;

– 1 trailer pentru relocări utilaje și materiale;

– 1 buldozer;

– 10 autocamioane pentru transport materiale demontate și materiale rezultate din excavații şi defrișări;

– 10 autocamioane  pentru aprovizionare piatră spartă;

– 6 autocamioane pentru aprovizionare traverse de beton și aparate de cale;

– 1 UNIMOG pentru remorcare vagoane;

– 1 DUMPER cu cale dublă de rulare pentru transport materiale CF.

Cum lucrează Wiebe în Portul Constanța: Un șef la nici trei muncitori

Acestea sunt cifrele prezentate de CNCF CFR SA. Primul comentariu la postarea de pe rețeaua de socializare este ”Cam mulți șefi și utilaje puține…”. Și asta ne-a stârnit și nouă curiozitatea și am făcut niște calcule. Numărul muncitorilor este 46 (35 de muncitori și 11 mecanici de utilaje), iar cel al șefilor – 16. Făcând raportul, rezultă că pe șantier există un șef la nici trei muncitori, mai exact 2,875.

Cel care a comentat la postare are dreptate și în privința numărului de utilaje prezente pe șantierul pentru refacerea infrastructurii din Portul Constanța. Ele par multe la prima vedere, însă cele mai numeroase (26) sunt autocamioanele, care contribuie colateral, nu direct, la buna funcționare a șantierului. Adunate, celelalte utilaje, cele direct implicate în procesul de refacere a căii ferate, sunt doar 11.

Contracte atribuite fără licitație. Dar cu dedicație

Nici din imaginile care însoțesc postarea CFR SA de pe Facebook nu se observă prea mare aglomerație de muncitori și utilaje, chit că, ce-i drept, pot fi văzute unele progrese în derularea lucrării de infrastructură feroviară portuară.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe data de 15 iunie 2022, iar durata de execuție până la finalizare este de 149 de zile. Banii au fost alocați din Fondul de rezervă al Guvernului României. Și nu sunt deloc puțini.

Contractul pentru refacerea infrastructurii feroviare din Portul Constanța, Lotul 1 atribuit către Wiebe, vizează 19 linii, cu o lungime de 6,589 km, și 27 de aparate de cale, fiind în valoare de 56.100.000 de lei, așa cum a scris Club Feroviar la vremea respectivă. Contractul a fost atribuit fără licitație. Ca de altfel și cel pentru Lotul 2, către Arcada Company, care vizează lucrări pe 16 linii, totalizând 6,8 km și 43 de aparate de cale și care are o valoare de 60.800.000 de lei.

Dacă facem și alte calcule, pe baza datelor furnizate de CFR SA, rezultă că în aproape o lună, Wiebe Romania a înlocuit puțin peste un sfert din aparatele de cale care fac obiectul contractului. În postarea CNCF CFR SA nu se precizează lungimea șinelor de cale ferată nou montate, așa că nu ne putem face o idee despre procentul liniilor noi în raport cu distanța totală care trebuie acoperită.

Ministrul german al Transporturilor va descinde în Portul Constanța

Wiebe în Portul ConstanțaPentru a se asigura că lucrurile merg ”ca unse”, ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, va face săptămâna viitoare o descindere în Portul Constanța, după cum au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul Ministerului Român al Transporturilor.

Deocamdată cel puțin vizita este ținută la secret. Ea este însă un semnal de atenționare, dar și de mulțumire pentru autoritățile de la București, în frunte cu vicepremierul Sorin Grindeanu, având în vedere că Wiebe este firmă germană. Iar statul german își susține companiile.

Atribuirea transparentă a restului de executat este încă în derulare

După atribuirea directă, CFR SA a trecut și la faza de transparență, pentru restul lucrărilor de executat. În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat pe 22 iunie anunțul de licitație ce are ca obiect ”Lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța – PRIORITATEA 2 – 3 LOTURI”. Valoarea totală estimată a contractului este de 152.823.058 de lei, echivalentul a peste 30 de milioane de euro.

Lucrările presupun înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii, având drept rezultat readucerea liniilor și a aparatelor de cale în parametrii instrucționali, în vederea redeschiderii acestora pentru exploatare cu vitezele prevăzute, în condiții de deplină siguranță. Lucrările ce urmează să fie făcute în această Prioritate 2 constau în reparaţia a 64 de linii, cu o lungime însumată de 29,795 km din zonele A, B, MOL V. De asemenea, este prevăzută înlocuirea a 51 de aparate de cale.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 25 iulie 2022, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 25 noiembrie 2022.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share