Site logo
FOTO. Modernizarea liniei ferate Brașov-Sighișoara prinde contur cu tunelul Ormeniș
22 martie 2024

Modernizarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara începe să prindă contur. Se lucrează intens atât la tunelul Ormeniș, cât și în stații, în linie curentă, la poduri și în gara Brașov. După finalizarea șantierului vom avea un traseu mai scurt, pe care trenurile vor circula cu viteze de până la 160 km/oră.

În a doua zi a evenimentului Conferința de Infrastructură Club Feroviar 2024, am coborât de la Poiana Brașov în depresiunea Brașovului și apoi ne-am deplasat în Podișul Transilvaniei, pentru a vedea la fața locului stadiul lucrărilor pe șantier.

Tunelul Ormeniș va avea o lungime de aproape 7 km


De departe, cea mai spectaculoasă parte a lucrărilor am descoperit-o la Racoș, la câteva sute de metri de malul Oltului, unde la începutul acestei luni a început să foreze prin deal ”cârtița” adusă de grecii de la Aktor pentru a săpa un tunel dublu cu o lungime de aproape 7 km. Este vorba de primul tunel (Ormeniș) de pe tronsonul Apața-Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara. Traseul nou se desprinde din actuala Magistrală 300 cu puțin înainte de stația Racoș (pe sensul dinspre Sighișoara) și trece Oltul pe un pod nou de cale ferată (vezi foto), cu cale dublă, care a fost construit deja de Arcada Company Galați, membră a Asocierii Railworks care lucrează aici.

Imediat după traversarea râului, noua linie ferată va continua prin tunelul la care se lucrează acum, pentru a evita traseul sinuos pe care îl parcurg trenurile în momentul de față prin Racoș și Augustin. ”Eleni” este primul utilaj TBM (utilaj de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), produs de compania germană Herrenknecht. El forează unul dintre tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va străpunge dealurile din zonă.



”Cârtițele” Eleni și Varvara

tunelul Ormeniș
tunelul Ormeniș

tunelul Ormeniș

Pe scurt, utilajul sapă în deal, scoate pământul excavat, care este preluat de camioane, iar apoi montează inelele din prefabricate de beton, etanșeizează tronsonul și apoi continuă mai departe cu aceleași operațiuni. În curând, va intra ”în pâine” și cel de-al doilea TBM, denumit ”Varvara”, care va începe să foreze tunelul de pe celălalt fir de circulație. Eleni este un nume simbolic ce înseamnă „Rază de soare”, iar Sfânta Varvara este ocrotitoarea minerilor.

Avansul mediu al utilajului este de 15 metri pe zi, iar operarea unei asemenea ”cârtițe” necesită prezența a 20 de muncitori specializați. În total, când șantierul va ajunge la turația maximă, aici vor lucra în total 600 de oameni. Și asta pentru că o a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 de metri pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri pentru tunelul Homorod. În total, vor fi 24 km de tuneluri.



Muncitori de toate naționalitățile pe șantier

Tunelurile Ormeniș și Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 de metri lângă zona cu suprasarcină mare. Cele patru tuneluri de pe subsecțiunea 2 Apața-Cața vor avea un diametru interior de 8,6 metri fiecare (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton).

E un adevărat Turn Babel pe șantier, unde lucrează deopotrivă muncitori din România, Grecia, Turcia și India, însă coordonarea echipei de conducere face ca ei să lucreze ca la carte. Au fost angajați inclusiv români care au lucrat în străinătate la operarea unor TBM-uri și acum s-au întors în țară.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Se lucrează intens și în stația CF Racoș



Ne-am continuat călătoria spre Brașov și apoi spre București cu trenul IR 1734, pe care l-am luat din gara Racoș. Și aici se lucra intens, chiar dacă stația CF va fi în afara noului tronson feroviar de viteză. Muncitorii lucrau la calea de rulare și la construcția noii clădiri a stației, amplasată lângă cea veche.

Trenul a sosit la timp, chiar dacă venea de la Baia Mare, și a pornit spre Brașov. După ce am trecut de Augustin, în partea dreaptă pe sensul de mers se putea vedea noul viaduct de cale ferată care va prelua traficul feroviar din tunelul Ormeniș, care a fost deja construit. Mai încolo, spre Brașov, se lucra la linie, iar aceasta a fost deja modernizată pe un tronson, unde locomotiva a putut tracta trenul cu peste 100 km/oră.

Lucrări la peroane în gara Brașov

Și la liniile din stația CF Brașov se lucra, dar și la modernizarea peroanelor stației, căci aici se va finaliza proiectul.

CNCF CFR SA și Asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc după soluționarea în justiție a contestațiilor, care a durat aproape patru ani (timp în care lucrarea ar fi putut fi deja finalizată).

Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share