
FOTO Tramvaiul Astra Imperio numărul 50 a intrat pe traseu. Ce spun Valer Blidar și Nicușor Dan
Tramvaiul Astra Imperio numărul 50 a intrat marți pe traseul liniei 1 din Capitală, pornind din Depoul STB Giurgiului și avându-i la bord pe acționarul majoritar al Astra Vagoane Călători Arad, Valer Blidar, primarul general Nicușor Dan, viceprimarul Stelian Bujduveanu și pe directorul general al STB, Adrian Criț. Producătorul arădean de material rulant este în avans cu livrările de tramvaie, față de graficul asumat prin contractul semnat cu Primăria Municipiului București.
A fost agitație mare marți dimineață la depoul Giurgiului al Societății de Transport București, unde a fost recepționat tramvaiul Astra Imperio numărul 50, din cele 100 pe care Astra Vagoane Călători Arad trebuie să le livreze municipalității bucureștene. La o linie paralelă din depou era garat și tramvaiul numărul 51, care urmează să fie și el pus în circulație cât de curând.
”Am recepționat tramvaiele numărul 50 și numărul 51. Amintesc că recent Consiliul General al Municipiului București a aprobat studiul de oportunitate pentru achiziția a alte 250 de tramvaie, care vor asigura tot necesarul de transport. Există în România firme serioase și când sunt plătite la timp livrează la timp”, a spus primarul general Nicușor Dan, referindu-se, evident, la Astra Vagoane Călători Arad.
La rândul lui, viceprimarul general Stelian Bujduveanu a subliniat faptul că nu poate exista un transport modern dacă nu se fac investiții. ”Bucureștenii au început să folosească transportul în comun și nu mă refer aici doar la cei care nu au mașini. Și cei care au mașini au început să și le lase acasă, pentru că s-a îmbunătățit transportul în comun”, a spus el.
Tramvaiul Astra Imperio numărul 50. Noile tramvaie, în cifre
Directorul general al STB, Adrian Criț, a prezentat situația transportului cu tramvaiul în București în cifre. Astfel, de la începutul anului și până la data de 1 august tramvaiele bucureștene au parcurs o distanță de 11,5 milioane km, din care 1,8 milioane km au fost parcurși de tramvaiele Astra Imperio. Acestea din urmă au avut o medie de 33.000 km parcurși, în vreme ce tramvaiele vechi, de tip V3A sau Tatra – 27.000 km pe bucată. Diferențele mari apar atunci când vine vorba de mentenanță. La tramvaiele Astra Imperio mentenanța costă 0,21 lei/km, iar la celelalte – 5,75 lei/km.
Valer Blidar, ironie fină la adresa Gabrielei Firea
Patronul Astra Vagoane Călători, Vale Blidar, nu a ratat momentul de a lansa o ironie la adresa fostului primar general Gabriela Firea (pe care nu a nominalizat-o): ”Astra și-a îndeplinit obligațiile asumate prin contract, în ciuda unor îndoieli ale unora. Vom livra anul acesta cu cinci tramvaie peste grafic. Din păcate, în București avem probleme, pentru că infrastructura a fost modernizată acum 23 de ani, iar la fiecare opt ani ar fi trebuit făcute reparații capitale. Abia acum a început acest proces”.
În altă ordine de idei, Valer Blidar a continuat ideea lansată de Adrian Criț, arătând că pe el îl costă mai mult mentenanța la autoturismul propiru decât cea pentru cele 50 de tramvaie livrate Bucureștiului. În ceea ce privește unele probleme în circulația noilor tramvaie, el a precizat faptul că pe fiecare vehicul se află aparatură electronică în valoare de jumătate de milion de euro, iar la început vatmanii STB nu au fost obișnuiți cu acest lucru. Între timp, s-au obișnuit.
Infrastructura din București lasă de dorit
Nici incidentul de luni, când pantograful unui tramvai Imperio a căzut la Bucur Obor, așa cum a relatat Club Feroviar, nu poate fi imputat producătorului, după cum a menționat Adrian Criț: ”Din păcate, este al doilea eveniment de acest fel. Primul a avut loc la cap de linie la Depoul Militari. Nu e vina producătorului”. Șeful STB a adăugat că rețeaua de transport public are în continuare probleme și a amintit în acest sens disfucționalitățile în alimentarea cu energie electrică de pe linia 41, Piața Presei Libere-Ghencea.
Contractul pentru cele 100 de tramvaie, semnat în primăvara lui 2011
Pe 11 mai 2021, primarul general al Nicușor Dan a semnat contractul de achiziție a 100 de tramvaie fabricate de Astra Vagoane Călători Arad, destinate Societății de Transport București, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Tramvaiele noi au 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, compania arădeană asigură şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele. În licitație, Astra Vagoane Călători a fost asociată cu CRRC Sifang.
Contractul pentru achiziția celor 100 de tramvaie se ridică la valoarea de 840 milioane de lei, iar vehiculele au o garanție de șapte ani acordată de producătorul arădean. Ele vor circula pe opt linii de tramvai din Capitală, aferente a tot atâtea subcontracte.
Gabriela Firea a ”faultat” cât a putut producătorul român
Amintim că fosta administrație a Capitalei, condusă de Gabriela Firea, a vrut să încheie contractul pentru furnizarea celor 100 de tramvaie cu compania turcească Durmazlar, însă atât Consiliul Național de Soluționare a Constestațiilor, cât și Curtea de Apel București au dat dreptate producătorului român de material rulant.
Apoi, odată ce ele au început să fie livrate către municipalitate, anul trecut, aceeași Gabriela Firea a făcut uz de toate mijloacele pe care le avea la dispoziție pentru a împiedica punerea lor în circulație pe șinele din București.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail