Site logo

FOTO Un eveniment al lui Pîslaru i-a lăsat flămânzi pe pasagerii din două trenuri

de 27 octombrie 2025
FOTO Un eveniment al lui Pîslaru i-a lăsat flămânzi pe pasagerii din două trenuri

Un eveniment al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) i-a lăsat luni fără vagon bar-bistro pe pasagerii perechii de trenuri Intercity 538/536 pe relația Brașov-Constanța și retur. Această ”afacere” a fost păguboasă pentru toată lumea, inclusiv pentru CFR Călători, care nu a mai făcut vânzare la vagonul respectiv, și pentru CFR SA, care nu a încasat TUI pe trasa trenului special, fiind vorba de un eveniment guvernamental.

UPDATE. Trenul de la Otopeni a fost pregătit pentru Valdis Dombromvskis, comisarul europeana pentru Economie, care a fost în vizită la București și a fost întâmpinat la aeroport de ministrul Dragoș Pîslaru. Autoritățile române au vrut să-i arate materialul rulant modernizat prin PNRR. Foarte bine, însă ce rost avea să fie adus și vagonul bar-bistro? Dispreț față de călători, doar pentru a ne lăuda la Bruxelles.

La Aeroportul Henri Coandă a fost garat luni un tren mai puțin obișnuit pentru această stație CF. Nu a mai fost automotor diesel, ci tren clasic, cu o locomotivă diesel GM la tracțiunea a trei vagoane modernizate prin PNRR – unul de clasa a 2-a, unul de clasa 1 și un vagon bar-bistro. Acesta este singurul de acest tip din dotarea operatorului feroviar de stat CFR Călători și azi ar fi trebuit să circule (fiind zi impară) în compunerea trenurilor IC 538/536 Brașov-Constanța și retur.




Surse din cadrul Ministerului Transporturilor au declarat pentru Club Feroviar că garnitura a ajuns la Otopeni (ca tren special nr. 15103) pentru un eveniment al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, condus de Dragoș Pîslaru. În consecință, vagonul bar-bistro a fost retras din compunerea respectivelor trenuri Intercity și dus la Aeroportul Henri Coandă.



Circulația vagonului a fost decalată cu o zi

Astfel, cei care și-au cumpărat din timp bilete la trenurile IC menționate au constatat că din compunerea lor lipsește vagonul unde ar fi putut lua masa pe durata călătoriei. Pe site-ul CFR Călători, în dreptul perechii de trenuri menționate nu mai figura simbolul vagonului restaurant. În schimb, acesta figurează la perechea de trenuri menționată care circulă marți, 28 octombrie 2025, apoi joi, 30 octombrie și așa mai departe, din două în două zile.


Atunci când a fost introdus în circulație, după cum am scris la vremea respectivă, operatorul feroviar de stat a anunțat că vagonul va fi disponibil o zi da, una nu. De altfel, și la ora redactării acestui articol, pe site-ul CFR Călători este prezentă următoarea mențiune: ”București Nord – Constanța – Brașov și retur, tren 1883/536/538/1682, vagon bar-bistro – vagonul va circula alternativ (o zi da, o zi nu) începând cu 25.09.2025”. Adică azi, luni, 27 octombrie 2025, vagonul ar fi trebuit să se afle în compunerea perechii de trenuri Intercity.

Călătorii nu au fost anunțați că nu va fi vagon bar-bistro

Numai că lucrurile nu au stat așa. Evident, în ”buna tradiție” a CFR Călători sub conducerea directorului general Traian Preoteasa, operatorul de stat nu a anunțat în niciun fel faptul că azi vagonul bar-bistro nu va circula.

Nu s-a dat niciun comunicat de presă și nici nu a fost postată informația pe contul oficial de Facebook al societății. Așadar, dacă nu te uitai pe site-ul CFR Călători și nu observai lipsa simbolului de vagon restaurant din dreptul trenului (ceea ce nimeni nu face, din moment ce biletul a fost cumpărat din timp, iar la momentul achiziționării era semnalată prezența serviciului de alimentație publică) constatai la gară că vagonul lipsește. Nu îți mai luai sandviș și apă la tine, pentru că mizai pe vagonul bar. Și rămâneai flămând până la destinație.

Din 14 decembrie vor fi mai multe trenuri Intercity ilegale

În iunie, scriam că Programul Trenurile Soarelui 2025 a fost inaugurat, împreună cu presa, de conducerea CFR Călători, în frunte cu Traian Preoteasa, la bordul unui tren Intercity format din vagoane și locomotivă modernizate prin PNRR, dar care nu respecta un Ordin de ministru cu putere de lege.

Conform Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 134 din 9 februarie 2022, pentru modificarea anexei nr. 2 la OMTI nr. 153/2011 (…) pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători, la bordul trenurilor Intercity este obligatorie prezența serviciilor de alimentație publică. Or, în compunerea perechii de trenuri IC 538/536 nu se afla niciun vagon de tip bar-bistro sau restaurant.

Pe 15 ianuarie 2024, operatorul feroviar de stat a semnat cu Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca contractul cu titlul ”Servicii de modernizare vagon bar-bistro seria 8976 și achiziție servicii de mentenanță vagon bar-bistro modernizat”. Valoarea serviciilor de modernizare a 10 vagoane se ridică la 9,95 milioane de euro fără TVA, la care se adaugă costul mentenanței, de 6.011.775 de euro fără TVA. Primul vagon 61 53 8976 005-4 a intrat în uzina reparatoare la data de 9 ianuarie 2024.

Deci în cel mai fericit caz, până în vara anului viitor, când expiră termenul din PNRR, CFR Călători va avea 10 astfel de vagoane. Insuficiente pentru numărul mult mai mare de trenuri Intercity din Mersul Trenurilor 2025-2026, care va intra în vigoare pe 14 decembrie.



Share