Site logo
„Frecție la picior de lemn” privind legalitatea cedării celui mai mare spital CFR
4 mai 2024

„Frecție la picior de lemn” privind legalitatea cedării celui mai mare spital CFR. După dezbaterile publice recente privind transferul Spitalului CF2 către Universitatea de Medicină și Farmacie, Ministerul Transporturilor a elaborat un nou proiect de act normativ în această privință. Este la fel de inacceptabil, spun sindicatele.

Denisa Popovici, lider al Sindicatului Spital CF2 spune că rămân în continuare nesoluționate majoritatea problemelor importante reclamate la jumătatea lunii aprilie în discuțiile purtate la Ministerul Transporturilor. Noul proiect clarifică forma trecerii CF2 la Universitatea de Medicină și Farmacie în aceea că stabilește transferul ca formă de preluare, ci nu absorbția sau alte forme. Rămân alte probleme acute.

„Se preia Contractul Colectiv de Muncă, dar ce se întâmplă cu personalul? Se vor păstra funcțiile?”, întreabă ea.

Legalitatea cedării celui mai mare spital CFR, sub semnul întrebării

Apoi rămâne problema lipsei unei rețele sanitare proprii a Universității, condiție necesară pentru gestionarea unui spital în subordine. Nu este clar nici cum se face contract cu Casa de Asigurări și ce se va întâmpla cu bolnavii existenți la momentul transferului, spune ea.

Noua propunere nu va mai intra în dezbatere publică, deschisă, ci doar într-o Comisie de Dialog Social. Dacă ministerul își va menține poziția, iar proiectul de act normativ va fi adoptat, sindicaliștii sunt deciși să atace în justiție noua prevedere.

Citește aici, aici, aici și aici noile propuneri.

Cei de la privat vor avea interzis în Spital?

După cum a explicat aici Club Feroviar, mai există numeroase alte probleme cu propunerea legislativă, precum soarta cadrelor medicale provenite de la unități private de învățământ care desfășoară rezidențiatul aici.

La discuțiile din aprilie, un cadru didactic al Universității de Medicină de la Titu Maiorescu București a ridicat problema situației medicilor în rezidențiat, proveniți de la această Universitate, dar și a cadrelor universitare ce lucrează în CF2 după transfer. Cum spitalul va ajunge la o universitate de stat concurentă, vor mai fi aceștia păstrați? O ciudățenie a sistemului nostru de învățământ sau cel puțin dovada unei disfuncționalități este faptul că Universității Titu Maiorescu îi este imposibilă preluarea spitalului, asemenea UMFCD, căci Titu Maiorescu e unitate privată, iar Legea Învățământului nu permite astfel de transferuri, chiar dacă s-ar face contra cost printr-o licitație publică la care să participe toate universitățile interesate.

Ministerul Transporturilor cere să fie crezut pe cuvânt

Nota de fundamentare nu clarifică aceste aspecte, ci doar preia mecanic, fără explicații, teoria cu o calitate superioară a serviciilor medicale ce vor fi prestate.

„Proiectul de Hotărâre de Guvern reglementează situația juridică privind transferul Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București (…) prin Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București cu preluarea întregii activități la data încheierii între cele două instituții a unui Protocol de predare-preluare, precum și transferul, cu titlu gratuit a bunurilor mobile și imobile, inclusiv terenuri, identificate ca fiind aferente Spitalului Clinic C.F. nr. 2, aflate în domeniul public al statului, de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în administrarea Ministerului Educatiei, prin Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București.

Prin transferul Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București se are în vedere mentinerea activităţilor specifice medicale într-un sistem integrat care conduce la îmbunătăţirea accesibilităţii și diversificarea serviciilor medicale, creşterea calităţii asistenţei medicale și a activității de instruire și pregătire a studenților și rezidenților, precum și asigurarea permanentă a condițiilor optime de organizare și finanțare a activităților privind examinările medicale și psihologice si pentru personalul cu diverse atribuții.

Prin aceast transfer se meține mai departe funcționalitatea clădirilor și spațiilor aferente Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București, identificate în Hotărârea de Guvern pentru a fi destinate asigurării asistenței medicale tuturor persoanelor care au beneficiat de servicii medicale la nivelul acestei structuri și, în plus față de acestea, acces la asistență medicală de urgență calificată și servicii medicale multidisciplinare integrate și de înaltă calitate, efectuate cu aparatură de înaltă performanță în cadrul bazelor clinice de care dispune UMFCD. De asemenea, personalului angajat care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București i se vor mentine acelasi drepturilor salariale, în condiţiile legii prin preluarea în integralitate a CCM”, spune nota de fundamentare.

Bugetul de venituri și cheltuieli se avizează de către Consiliul de Administrație al Spitalului CF2 și se aprobă de către Rector, în calitate de ordonator secundar de credite și de către Senatul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București, conform prevederilor art. 201, alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Universitatea de Medicină Carol Davila, printre noii latifundiari

Spitalul CF2 deține un teren de 3,5 hectare valorând 180,54 milioane lei (aproximativ 1.000 de euro/metru pătrat) pe metru pătrat pe lângă paviloane, clădiri cu destinație medicală, dispensare aflate pe raza regionalei București. Toate acestea vor ajunge în proprietatea Universității de Medicină și Farmacie care le va transforma în surse de venit.

În ianuarie, publicația Profit.ro a informat că Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila din București a cumpărat, de la un grup de investitori imobiliari israelieni, complexul de birouri Avrig Business Center, din apropierea Primăriei Sector 2 din București, la un preț de 10,5 milioane de euro, potrivit surselor Profit.ro din piața imobiliară. Aceasta este a doua achiziție imobiliară făcută de universitate în ultimele luni

Tot recent, publicația edupedu.ro a informat că Universitățile de Medicină și Farmacie, „în primul rând UMF Carol Davila”, se află la originea proiectului de modificare a Legii învățământului superior astfel încât instituțiile de învățământ să primească posibilitatea de a construi pe proprietăți din domeniul public. Informația a fost oferită de Gigel Paraschiv, secretar de stat în Ministerul Educației.

El a răspuns, astfel, unei întrebări Edupedu.ro cu privire la propunerea făcută în acest sens în cadrul unui proiect de Ordonanță de Urgență inițiat de Minister, pus în transparență la sfârșitul lunii trecute. Inițiativa a stârnit acuzații din partea partidului de opoziție USR, care a susținut că este vorba despre o tentativă de „tun imobiliar” ce ar contraveni Constituției și ar transforma „oligarhii din universități în mari latifundiari”. Inițiativa a fost apărată explicit de alianța universităților de medicină din România.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share