În aceste zile, profitând de vremea bună, se fac lucrări la Mocănița Transilvaniei, pentru a scoate la lumină șinele năpădite de vegetație.
”Anul trecut la început de februarie am reușit să refacem șanțurile din jurul liniei mocăniței pe o distanță de peste 1 km, iar în acest an defrișările vegetației continuă, până acum acum reușind să curățăm aproximativ 2,5 km. Tot acest efort este posibil și datorită vouă, prin direcționarea cotei de 3,5% din impozitul pe venit către asociația noastră”, se arată într-o postare de pe contul de Facebook Asociația Mocănița Transilvaniei. Formularul poate fi completat AICI.
Lucrări la Mocănița Transilvaniei, în ritm susținut
Într-o postare anterioară sunt detaliate lucrările care au avut loc până în prezent: ”Azi am scos la lumină borna kilometrică cu nr. 54, fiind cel mai probabil cea originală din anul 1914. Cu toate că inițial ne propusesem ca miercuri să fie ultima zi de defrișat vegetația, am luat decizia de a #batefierulcâtîicald și de a înainta încă 3 zile, cu speranța de a ajunge în gara din Orosfaia. Mulțumim pentru ajutor voluntarului senior care ni s-a alăturat astăzi! Sâmbătă de asemenea ne-ar prinde bine forțe proaspete, așa că te invităm să ni te alături”.
Căile ferate înguste din Ardeal, construite la începutul secolului trecut
La începutul secolului 20, este înregistrată şi înfiinţată la Budapesta, în clădirea Băncii Agrare şi Dobânzii Ungare, “Societatea Căilor Ferate de Interes Local Mureş-Turda”, susţinută de capital privat, având ca scop construcţia unei reţele de căi ferate cu encartament îngust de 760mm, în lungime de 200km, astfel: Târgu Mureş – Praid (82km), Târgu Mureş – Iuda (81km) şi Band – Miheşul de Câmpie (28km). În anul 1912, se aprobă autorizaţia de construcţie pentru toate tronsoanele de cale ferată îngustă menţionate mai sus, iar pe 31 ianuarie 1915 sunt puse în funcțiune.
Circulaţia trenurilor a fost oprită la 1 aprilie 1997 pe motiv de rentabilitate şi trecută în conservare, iar în anul 2011 linia a fost ridicată din teren de către o firmă privată, între Târgu Mureș și Raciu, respectiv între Teaca și Lechința. În prezent a rămas o singură porţiune de 35 km între Râciu (Mureş) şi Teaca (Bistriţa-Năsăud).
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail