Site logo
16 iunie 2022

CFR, regionala Constanța a decis să atribuie la două firme lucrările de reparație derulate la linii din port, fără a permite altor companii să trimită ofertele lor.

Firmele alese pe considerente necunoscute de CFR și Ministerul Transporturilor sunt Wiebe pe lotul 1 (lucrări pe 19 linii, totalizând 6,6 km și 32 aparate de cale) și Arcada pentru lotul 2 (lucrări pe 16 linii, totalizând 6,8 km și 43 aparate de cale), potrivit unui comunicat remis joi de CFR SA.

Dacă urgența lucrării poate fi înțeleasă atribuirea netransparentă a acestuia, nu. Au existat cel puțin patru firme interesate să facă lucrările potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar.

În urma exprimării interesului de a participa la lucrări, unor dintre firme li s-a zis să urmărească SEAP sistemul de achiziții publice pentru a descărca de acolo documentația tehnico-economică solicitată. Orice procedură cu obiect reparația liniilor din port lipsește însă din Sistemul Public de Achiziții SEAP, răspunsul CFR aducând mai degrabă cu ironii neavenite.

Răspuns CFR: Căutați în SEAP, că noi nu publicăm acolo

 

Mai mult unor firme care au sute de kilometri de cale ferată modernizați sau refăcuți și sute de aparate de cale înlocuite pentru CFR SA li s-a spus fățarnic că Regionala CFR Constanța nu a avut cu ei colaborări din care să fie dedusă capacitatea acestor firme.  Tot din discuții cu firme potențial interesate de lucrări, a rezultat că reprezentanți ai acestora au fost amenințați cu blocarea totală a accesului lor la licitațiile viitoare dacă vor îndrăzni să conteste procedurile. Care contestații nici nu pot fi depuse cum procedurile de achiziție publică aferente nici nu există în SEAP.

Durata de execuție: Plus sau minus 9 zile, în funcție de cine e întrebat

În pofida ilegalității ministrul Transporturilor găsește de cuviință să se laude. „Au început lucrările de reparații la infrastructura feroviară din incinta Portului Constanța! Ieri (miercuri – n.red.) au fost semnate ordinele începere a lucrărilor și procesele verbale de predare a amplasamentelor pentru repararea a 35 de linii (cu o lungime totală de 13,39 km) și a 75 aparate de cale. Lucrările se desfășoară pe raza stațiilor Port Zona A, Port Zona B și Port Mol V. Durata de execuție a lucrărilor este de 149 de zile (comunicatul de presă al CFR SA menționează o durată de execuție diferită, de 140 de zile – n.red.). Finanțarea este asigurată din Fondul de rezervă al Guvernului României”, a scris el sau reprezentanții lui pe pagina sa de socializare.

Nici ministrul, nici CFR SA nu menționează care e valoarea contractelor semnate cu cele două firme.

200 de milioane direcționați din pix

În luna aprilie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a decis să direcționeze fără licitație, prin ”pixul” premierului Nicolae Ciucă, 200 de milioane de lei către firma sau firmele care vor repara infrastructura feroviară din Portul Constanța. Contractul s-a stabilit că va fi atribuit în urma ”unei proceduri de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare”.

O firmă de construcții feroviare cu capital german a mai câștigat în ultima perioadă licitații organizate în procedură simplificată pentru reparații la calea ferată din Dobrogea. Acum nu se mai recurge nici măcar la această procedură simplificată, ci s-a trecut la  atribuiri directe.

„Am identificat banii necesari și astfel, prin Hotărârea de astăzi, vom aloca 200 de milioane de lei pentru a putea să operaționalizăm ceea ce ani buni a fost blocat de vagoanele care au zăcut efectiv pe liniile din interiorul infrastructurii feroviare din Portul Constanța și prin această măsură vom putea să mărim capacitatea tuturor activităților de transport din port”,  spunea in luna aprilie premierul.

 

 

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share