Slide Slide Slide


PARTENERI:

Grindeanu descentralizează gările. Descentralizează și banii primiți de la buget?

By

Sub pretextul că autoritățile locale vor pune mai bine în valoare gările decât statul, ministrul Transporturilor reia idea descentralizării lor. El spune că CFR nu are forța necesară să facă lucrările.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a afirmat joi că atât gările şi haltele, cât şi porturile ar trebui să fie trecute în administrarea autorităţilor locale pentru a fi puse în valoare şi a adăugat că măsura trebuie adoptată „indiferent de piedicile şi de dorinţele Bucureştiului (?! – n.red.)”. Membru al unui Guvernul cu sediul la București, Sorin Grindeanu se comportă precum un edil venit în audiență în Capitală supărat că nu i se dau banii ceruți.

„Eu îmi doresc să descentralizez toate lucrurile care au fost ţinute în aceşti ani în mână, indiferent de guvernele care au fost în toţi aceşti 30 de ani, să se ţină la Bucureşti în mână tot. Nu. Aceste lucruri trebuie să fie descentralizate către administraţiile locale. Eu provin din administraţia locală, am fost şi viceprimar, şi preşedinte de consiliu judeţean, şi ştiu că acest proces este absolut necesar. De aceea, de când am preluat mandatul cred că am semnat vreo 50 de protocoale cu autorităţile locale, de exemplu, pentru investiţii în infrastructură, pe care să le realizeze local şi să fie decontate de către minister”, a declarat joi Sorin Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a mai spus că acelaşi lucru vrea să fie realizat şi pentru zona de CFR.

„Acelaşi lucru vreau să îl facem, şi s-a construit cadrul legal, pe zona de CFR”, spune el adăugând că „nouăzeci şi ceva la sută din gările şi din haltele din România” arată rău. „CFR nu are forţa economică să facă aceste lucruri. Trebuie să fie descentralizate şi trebuie să meargă către autorităţile locale să le pună în valoare”  a completat Grindeanu.

Modificările legale pe care se bazează Grindeanu

Declarațiile lui Grindeanu se bazează pe prevederi adoptate în vara acestui an. Ce spune noul paragraf care modifică legea de funcționare a CFR? „(5) Unitățile administrativ-teritoriale, în colaborare cu administratorul infrastructurii și cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pot stabili soluții de finanțare a infrastructurii feroviare de la bugetele locale, în completarea fondurilor publice alocate administratorului infrastructurii de la bugetul de stat, inclusiv în scopul menținerii în exploatare a unora dintre liniile prevăzute la alin. (2^1).”

Decizia (bazata și pe dezbateri publice), pentru o eventuală închidere se bazează pe studii de oportunitate, care trebuie să demonstreze impactul scăzut asupra societății a unei astfel de decizii”. S-ar putea înțelege că linia nu va fi închisă dacă studiile efectuate arată utilitatea acesteia pentru comunitate. În toate domeniile însă, deseori studiile nu vin decât să confirme deciziile luate deja de politicieni și ministere.

Edilii fac bășcălie

În unele municipii posibilitatea trecerii gărilor la administrațiile locale a devenit prilej de bășcălie și subiect al luptei politice. După ce acum ceva timp primarul Coliban împreună cu o echipă de-ale sale au organizat o acțiune de măturare a gării din Brașov în scop de imagine electorală, subprefectul Brașovului, totodată președinte PSD Brașov, l-a ironizat și în vară i-a spus că acum poate să ia gara la el, la primărie, ca să o măture.

În 30 iunie 2022, Guvernul României a adoptat o ordonanţă de urgenţă care prevede că «unităţile administrativ-teritoriale, în baza documentaţiilor tehnico-economice elaborate, pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii constituirea de parteneriate pentru implementarea de proiecte pe infrastructura feroviară publică». Cu alte cuvinte, Guvernul României acordă unităţilor administrativ–teritoriale dreptul de a administra infrastructura feroviară publică, în speţă, concentrându-ne pe municipiul Braşov, acordă dreptul Primăriei să administreze Gara Braşov în baza unui parteneriat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii”, a explicat subprefectul Pătraşcu, potrivit bzb.ro.

În baza acestui act normativ, subprefectul Braşovului, care este şi preşedinte al Organizaţiei Municipale a PSD Braşov, Lucian Pătraşcu, susţine că administraţia braşoveană  poate demara procedurile premergătoare reabilitării atât a Gării Braşov, cât şi a staţiilor  Bartolomeu şi Dârste.
„Pentru braşoveni, acest lucru poate fi o mare victorie, dar, spre surprinderea mea, remarc faptul că nimeni din actuala conducere administrativă a Municipiului Braşov nu face nicio referire la acest aspect, în ciuda faptului că situaţia în care se află Gara Braşov este, din păcate, una deplorabilă. Îmi amintesc cum actualul primar, Allen Coliban, prins în febra campaniei electorale, a mers împreună cu membri ai USR-ului ca să facă curat în Gara Braşov. De asemenea, îmi amintesc şi faptul că cetăţenii Braşovului au cerut de nenumărate ori ca Gara Braşov să fie reabilitată la nivelul unui oraş european, ea fiind pentru o parte din turişti însăşi cartea noastră de vizită”, a continuat Pătraşcu.

Ce facem cu gările micilor orașe

Brașovul este un caz fericit dat fiind bugetul local important, însă ce se va întâmpla cu administrațiile locale ale unor orașe mici care vor avea în gestiune gări importante, aflate în stare avansată de degradare?

Măsura poate fi una modernă, europeană, însă nu trebuie uitat că bugetele administrațiilor locale din Europa pot fi de regulă mai mari decât cele ale județelor sau orașelor din România, pe simplul considerent că acolo guvernul central al țării lasă administrațiilor locale o parte mai mare din banii colectați la nivel local. Cât de curând, am putea vedea primele linii și gări închise sau, cel puțin, predate autorităților locale. De exemplu, orașul Mărășești care va avea în administrare gara are un buget local pe acest an de 49 de milioane de lei, respectiv mai puțin de 10 milioane de euro. Va putea disponibiliza cu ușurință câteva milioane de euro, necesare unei reparații capitale a gării?

 

 

 

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share