Motivul incredibil pentru care nu vor fi făcute lucrările anunțate cu mare pompă de către Ministerul Transporturilor în Portul Galați este unul ridicol. Nu se găsesc traverse pentru ecartament larg. Club Feroviar le-a găsit disponibile, la prima încercare.
Ministerul Transporturilor va da prin încredințare directă lucrările de reparație a liniei de ecartament larg din Portul Galați, căci la termenul limită, de 19 mai, nicio firmă nu a depus o ofertă, potrivit declarațiilor făcute luni de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la Digi24.
De ce nu au fost depuse oferte? Ministrul crede că de vină ar fi teama constructorilor de sincope, mai precis frica lor că nu se găsesc traversele necesare pentru ecartamentul larg.
N-o să le zic eu de unde să ia traversele
Până să își recunoască neputința, ministrul a vorbit un sfert de oră despre importanța portului dunărean pentru transportul cerealelor dinspre Ucraina. Apoi, ministrul s-a recunoscut învins și a informat că licitația cu final așteptat pentru 19 mai (depunerea ofertelor) este fără sorți de izbândă.
„La Galați e foarte importantă aceasta legătură care vine din Ucraina și merge în Portul Galați. A fost anunțată în SEAP, au fost trei companii care au dorit inițial, care au vrut să facă această lucrare nu mare (cinci km – n.red.). Acestea nu au depus oferta finală, se va merge pe procedură de încredințare directă și discuții directe cu companiile. Este o lucrare mică și spuneau că nu îi interesează (suma – n.red.), nu a fost vorba că suma ar fi fost neîndestulătoare”, a explicat el.
Sorin Grindeanu crede că a existat o anumită teamă față de posibile presiuni pentru urgentarea lucrării, teama că „ar putea să existe sincope în furnizarea de traverse de tip sovietic”. „Eu nu pot să le dau idei de unde să le cumpere, se va rezolva cred eu destul de repede, am cerut directorului de regională”, a spus el. Evaluarea directorului de regională (adică păstrarea postului) va fi făcută în funcție de cât de repede se va termina reparația.
Prebet Aiud: Nu am fost contactați pentru Galați
Unul dintre producătorii de traverse de cale ferată din România este Prebet Aiud. Compania are curent în portofoliu modelul de traverse pentru ecartament larg. „Facem asa ceva, am fost contactati, dar nu pentru zona Galați. Facem nu pentru export, ci la intern, pentru zonele de graniță”, a declarat Cosmin Poruțiu, director general Prebet pentru Club Feroviar.
Regionala Galați a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a postat la 19 aprilie în sistemul electronic de achiziții publice anunțul de licitație ce are ca obiect ”Lucrări de reparație a liniei 706 J Cale Largă – Galați Larga Ana – Galați Bazin – Galați Mărfuri – Port Docuri și a liniei cale normală Galați Mărfuri – Port Docuri – Siloz”. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 1.289.415,51 lei, echivalentul a aproximativ 260.000 de euro.
Pentru punerea ȋn siguranţă a circulației materialului rulant pe aceste linii sunt necesare lucrări de înlocuire a traverselor din lemn necorespunzătoare și a materialului mărunt de prindere uzat. Prin achiziționarea acestei lucrări, se stabilește ca obiectiv înlocuirea traverselor din lemn normale, speciale pentru aparate de cale și pentru linia largă, a tirfoanelor uzate, completarea prismei cu piatră spartă și îndepărtarea vegetației crescute ce nu mai asigura vizibilitatea și gabaritul, în vederea aducerii liniei în parametrii necesari pentru viteza de circulație de 10 km/oră a trenurilor de marfă. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 19 mai 2022, ora 15:00.
Evaluarea ofertelor din punct de vedere tehnic și financiar urma să aibă dată limită 29 iulie, iar ele trebuie să fie valabile până la data de 19 septembrie 2022. Durata de executare a lucrării este de 60 de zile.
Încredințarea directă revine la modă
Realizarea lucrărilor prin încredințare directă nu ar fi de mirare. Și în Portul Constanța lucrările vor fi făcute prin încredințare directă, așa cum prevedea recent un Memorandum guvernamental: „Inițierea de către administratorul infrastructurii, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, a unei proceduri de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare (sublin. ns.) prin aplicarea prevederilor art. 117, alin (1), lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, pentru contractarea lucrărilor de reparații și întreținere la infrastructura feroviară publică, necesare pentru introducerea în exploatare a primelor 35 de linii de cale ferată. Utilizarea acestei proceduri de excepție este impusă de faptul că nu se poate previziona evoluția evenimentelor generate de conflictul militar din zona Mării Negre care poate escalada și de necesitatea imediată de a crește numărul minim de linii de cale ferată funcționale, care sa îi permită ulterior Portului Constanța operarea cantităților de marfă suplimentare”. (foto Prebet Aiud)
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail