Site logo
6 ianuarie 2022

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), încearcă să dreagă gafa făcută în 2018 de colegul său de partid Mihai Tudose și frâna pusă anul trecut de Cătălin Drulă (USR) la proiectul privind metroul de Otopeni. Creditul care ar trebui să acopere o parte a lucrărilor la Magistrala 6 a fost semnat în 2010, cu prilejul unei vizite la Tokyo făcute de președintele României de la acea vreme, Traian Băsescu.

metroul de OtopeniSorin Grindeanu a anunțat că s-a întâlnit joi dimineață, la sediul Ministerului Transporturilor cu Excelența sa, Ambasadorul Japoniei la București, Hiroshi Ueda.

”Am discutat despre relațiile de colaborare bilaterale, în domeniul transporturilor și am pus accent pe proiectele de importanță strategică. Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila este un astfel de proiect la care lucrează în acest moment un consorțiu italo-japonez, Astaldi (Italia) – IHI Infrastructure System (Japonia). Un alt proiect important pentru relația dintre România și Japonia este construirea Magistralei 6 de metrou, care leagă municipiul Bucureşti cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Am apreciat că acest proiect este un etalon pentru bunul mers al relațiilor noastre economice. Am discutat inclusiv despre Planul Național de Redresare și Reziliență și despre oportunitățile pe care le oferă. Japonia se numără printre principalii parteneri economici ai României din zona Asia Pacific și este primul investitor asiatic din țara noastră.  România și Japonia au relații tradiționale fundamentate pe valorile comune şi pe convergența intereselor în problemele internaționale. În discuția de astăzi am marcat și faptul că relațiile diplomatice româno-nipone au împlinit deja 100 de ani”, a scris ministrul Transporturilor pe pagina sa de Facebook.

Întâlnirea de azi de la Ministerul Transporturilor pare să fie o încercare de a ”drege busuiocul” în relațiile româno-nipone și de a relansa proiectul celei de-a doua secțiuni din Magistrala 6 de metrou, între stațiile Tokyo (mall-ul miliardarului fugar Puiu Popoviciu) și Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni. Proiect care a fost sabotat la propriu de fostul premier Mihai Tudose (cel care i-a succedat lui Sorin Grindeanu la Palatul Victoria) și de fostul ministru USR al Transporturilor Cătălin Drulă.



Creditul japonez pentru metroul de Otopeni stă degeaba de 12 ani

metroul de OtopeniDar să o luăm cu începutul. Pe 10 martie 2010, fostul ministru al Transporturilor Traian Băsescu, la acea vreme președinte al României, semna la Tokyo un acord de împrumut cu Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA) pentru realizarea Magistralei 6 de metrou, care să lege Bucureștiul de Aeroportul Henri Coandă Otopeni.

Împrumutul, în valoare de 41,87 milioane de yeni (aproximativ 320 milioane de euro), era destinat proiectării și, parțial, construcției acestei magistrale de metrou.

Mihai Tudose l-a lăsat cu ochii-n soare pe premierul din Țara Soarelui Răsare

Anii au trecut, iar creditul a rămas nefolosit. Apoi, în 2018, Mihai Tudose a făcut o gafă monumentală, care putea să ducă la îngroparea definitivă a proiectului de metrou.

Pe 15 ianuarie 2018, Mihai Tudose și-a anunțat, în ședinta CEx al PSD, demisia din funcția de prim-ministru, după un conflict cu șeful PSD de la acea vreme, Liviu Dragnea. ”Merg la Palatul Victoria să îmi iau lucrurile de acolo. Nu voi asigura interimatul”, spunea ritos premierul demisionar.

Numai că polițele politice au dăunat grav la capitolul diplomatic. La doar o zi după demisia intempestivă a lui Mihai Tudose, în România a sosit Shinzo Abe, primul şef de Guvern din Japonia ajuns în ţara noastră, pe care nu a avut cine să-l întâmpine la Palatul Victoria. Premierul japonez nu a venit la București pe nepusă masă, vizita fiind programată cu mult timp înainte. În programul stabilit al vizitei, premierul nipon urma să aibă discuţii cu Mihai Tudose şi să participe la un dejun oferit de acesta. Evenimentele oficiale au fost însă anulate, în lipsa unui interlocutor din partea română.

Una dintre principalele teme de discuție care ar fi trebuit să fie abordate la București era metroul de Otopeni. „Pentru economia României, subiectul cel mai important este, fără îndoială, consolidarea infrastructurii, iar Japonia se implică în planul de realizare a accesului rapid între Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă, prin construirea Magistralei 6 de metrou”, spunea Shinzo Abe.

În 2019 începerea lucrărilor la metroul de Otopeni părea a fi o certitudine

prelungirea Magistralei 6
Dumitru Șodolescu (stânga) și Dragoș Titea

A mai trecut un an. În vara lui 2019 s-a semnat un amendament, iar lucrurile păreau a reintra pe făgașul normal. ”Avem documentația gata, iar luni avem întâlnire cu JICA. Vom avansa posibilitatea de a folosi 85% din credit pentru tronsonul 2, iar restul de 15% pe tronsonul 1. În iulie putem lansa licitația, iar termenul de finalizare este de 48 de luni. La sfârșitul lui 2023 poate fi gata, dacă nu vor fi contestații, lucru care nu mai depinde de noi”, a spunea Dumitru Șodolescu, la acea vreme director general al Metrorex.

Între timp, lucrurile s-au mișcat întrucâtva pe tronsonul 1, între stațiile 1 Mai și Tokyo (a fost finalizată licitația, pe fonduri europene), dar au stagnat pentru tronsonul 2.

Cătălin Drulă a pus ”pe hold” tronsonul 2 al Magistralei 6

metroul de Otopeni procesul cu Ion Rădoi să închid CFR Călători audierea lui Cătălin Drulă în Parlament subfinanțarea sistemului feroviar accidentul de la Fetești restricții de viteză la CFRPe 21 ianuarie 2021, la scurt timp de la instalarea sa la Ministerul Transporturilor, Cătălin Drulă a aruncat bomba. Într-un interviu acordat HotNews, ministrul punea sub semnul întrebării proiectul privind realizarea Magistralei 6 de metrou 1 Mai-Aeroport Henri Coandă, tronsonul 2.

Opt zile mai târziu, decizia devine oficială. Metroul Tokyo-Otopeni este pus ”pe hold”, după ce Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) respinge documentația pentru lansarea la licitație.

Licitație care este însă lansată în noiembrie 2021, după plecarea lui Cătălin Drulă de la Ministerul Transporturilor. Rămâne de văzut dacă întâlnirea lui Sorin Grindeanu cu ambasadorul Japoniei la București va fi de bun augur pentru metroul de Otopeni.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share