Site logo
11 mai 2022

Guvernul va analiza miercuri în ședință propunerile Ministerului de Finanțe de modificare a legislației fiscale astfel încât CFR Marfă să își poată achita datoriile față de ANAF prin darea în plată de vagoane. Sunt vizate vagoane care acum blochează (inutil) Portul Constanța. Ordonanța nu vizează și datoriile CFR Marfă la CFR SA.

Ordonanța „privind reglementarea unor măsuri pentru stingerea unor obligaţii fiscale şi bugetare ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” S.A.” argumentează că Guvernul are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat nelegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020”.

Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat poate conduce la costuri accesorii a căror valoare pot dubla suma declarată ca ajutor de stat. Un alt argument invocat mascat este războiul din Ucraina. „Luând în considerare configurația transportului de marfă la nivel european în contextul geopolitic actual, se impune asigurarea unui climat economic favorabil pentru operatorii de transport feroviar de marfă. Ținând cont de necesitatea creșterii spațiului de manevră în zonele transfrontaliere și necesitatea eliberării urgente a unor linii de cale ferată de materialul rulant aflat pe aceste linii, pentru care este necesară identificarea unor soluții de relocare”, spun autorii propunerii.


Conferința de Infrastructură Club Feroviar


Guvernul avertizează că prin strategia de recuperare a ajutorului de stat de care a beneficiat operatorul feroviar de marfă s-a propus Comisiei Europene un mijloc alternativ de stingere a creanței reprezentând ajutor de stat, bazat pe o procedură derogatorie față de prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală. Aceste modificări ar urma să permită și darea în plată a bunurilor mobile ale operatorului din sectorul transportului feroviar de marfă, inclusiv titlurilor de participare.

„În lipsa unui mecanism alternativ de rambursare a ajutorului de stat declarat nelegal de către operatorul de transport feroviar de marfă, reglementat prin legislația internă, riscul închiderii necontrolate a societății, ca urmare a demersurilor de executare silită a companiei, și a eliminării bruște a acesteia de pe piața de transport feroviar de marfă este iminent, afectând în mod direct industriile strategice și clienții deserviți de către companie”.

Stingerea creanțelor fiscale și bugetare administrate de Ministerul Finanțelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, poate fi asigurată prin trecerea unor active în proprietatea publică sau privată a statului, evitându-se astfel acumularea de datorii și arierate față de bugetul de stat.

Măsurile necesare

Înainte de darea în plată sunt necesare câteva măsuri, cum ar fi obținerea următoarelor date:

  • valoarea de evaluare, respectiv valoarea de piață și de lichidare, a activelor societății;
  • analiza contractelor de transport feroviar de marfă sub aspectul profitabilității și analiza activității operaționale.

„Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de operatorul de transport feroviar de marfă, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român de către Comisia Europeană”, spune proiectul.



Măsurile așteaptă aprobarea Comisiei Europene

Cererea operatorului de transport feroviar de marfă de trecere a activelor în proprietatea statului trebuie avansată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și trebuie însoțită de următoarele înscrisuri:

a) lista activelor propuse pentru transfer;

b) raportul de evaluare al activelor propuse, realizat de un evaluator independent, autorizat în condițiile legii, finalizat cu cel mult trei luni înainte de data depunerii cererii;

c) analiza tehnico-economică privind justificarea operaţiunii şi efectele acesteia, analiză care să cuprindă, fără a se limita la necesitatea operațiunii și la beneficiile economice preconizate a se realiza în activitatea operatorului de transport feroviar de marfă;

d) documentul justificativ din care rezultă agrearea de către Comisia Europeană a stingerii datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă prin dare în plată.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va realiza o analiză privind interesul preluării activelor. Stingerea totală sau parţială a creanţelor fiscale şi bugetare se face la valoarea de piață a activelor determinată prin raportul de evaluare întocmit de către un evaluator autorizat în condiţiile legii.

CFR Marfă dator și la CFR SA cu un miliard de lei

Reamintim că CFR marfă are o datorie consistentă, în jurul a un miliard de lei și către CFR SA. Recent, CFR Marfă a făcut o propunere de recuperare a datoriilor de către CFR, anume 960 milioane lei sau 91% din valoarea totală a creanței. Aceasta se va întâmpla prin predarea a 9800 de vagoane (335 milioane lei, obiect al unei propriri în vigoare prin executor judecătoresc), dare în plată, valorificare active neproductive (583 milioane lei), plăți eșalonate pe parcursul a 24 de luni a câte 2,25 milioane lei cu un răgaz de șase luni pentru ameliorarea cash-flow, stoparea calculului penalităților și dobânzilor conform prevederilor legale, constituirea de garanții imobiliare în favoarea CFR SA.

Mai multe detalii aici.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share