Site logo
4 mai 2022

Transportul feroviar e verde, mai sigur și trebuie încurajat, iar cel rutier e poluant dar cu toate acestea noi compensăm carburanții doar pentru sectorul rutier – asta este politica Guvernului în domeniul transporturilor, într-un context dificil reprezentat de criza economică ce urmează pandemiei și războiului din Ucraina.

În acest context, nu e de mirare că tirurile ajung să blocheze șoselele, puține și proaste, și că transportul feroviar are de făcut față unei concurențe neloiale.

Deși a fost solicitat insistent de ani buni un ajutor de stat pentru sectorul feroviar, iar foști miniștri ai Transporturilor (Răzvan Cuc fiind unul dintre aceștia) l-au refuzat și îl refuză, invocând posibilul efect financiar negativ al unui astfel de ajutor, Guvernul a decis să acorde un ajutor doar sectorului rutier. Acesta constă în compensarea unei părți din costul carburanților folosiți aici.



Ministerul de Finanțe, ce a dat săptămânile trecute aviz negativ unei măsuri de sprijinire a sectorului feroviar, a publicat pe situl propriu un proiect ce prevede un ajutor de 50 de bani pe litrul de compbustibil. Valoarea ajutorului ar putea atinge 400.000 euro pe întreprindere, echivalent în lei. Termenul limitã de depunere a cererilor de compensare este 1 decembrie 2022.

Cine va beneficia de 50 de bani pe litrul de carburant

Ajutorul de stat va fi sub forma unui grant acordat operatorilor economici licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene, care efectueazã transport rutier de mărfuri în cont propriu, contra cost sau transport de persoane, în mod regulat, inclusiv transport public local.

Cine poate accesa ajutorul:

  • sunt licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene;
  • dețin cel puțin un vehicul eligibil;
  • operatorii economici stabiliți în România trebuie să nu figureze inactivi, potrivit prevederilor Codului de procedurã fiscalã sau să nu se afle în inactivitate temporarã, înscrisă în Registrul Comerțului și să nu beneficieze de alte compensații pentru activitatea de transport desfășuratã cu vehiculele eligibile, cu excepția celor care efectueazã transport public local;
  • nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au fost emise asemenea decizii, acestea au fost puse în aplicare conform prevederilor legale în vigoare;
  • alimenteazã vehiculele eligibile după cum urmeazã: de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici sau din rezervoarele pentru consum propriu deținute;
  • nu se află în procedurã de executare silitã, faliment, dizolvare, închidere operaționalã sau lichidare;
  • nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
  • operatorii licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene trebuie sã prezinte o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum și o listă a vehiculelor eligibile utilizate pentru transportul rutier de mărfuri în cont propriu și dețin o licență comunitară, pentru transportul rutier de mărfuri contra cost și pentru transportul de persoane.

Deciziile de compensare se emit până la finele anului, iar plata efectivã a ajutorului de stat se poate face până la 31 iulie 2023, inclusiv. Bugetul schemei de ajutor de stat este de 300 de milioane de lei pentru un număr estimat de 3000 de operatori economici.

Ajutor similar refuzat transportatorilor feroviari

Trebuie precizat că în urmă cu câteva săptămâni, Guvernul a emis un aviz negativ pe un proiect de lege a unor parlamentari UDMR, proiect care prevedea returnarea accizei pentru transportul feroviar. Argumentul invocat era acela că nu este cunoscut impactul financiar.

Fost ministru al Transporturilor și vicepreședinte al Comisiei de Transporturi, Răzvan Cuc a explicat respingerea proiectului prin faptul că acesta nu a fost votat în Coaliție. „Noi ne-am abținut, cei de la PSD. A fost punct de vedere negativ de la Guvern, au fost împotrivă cei de la Finanțe. Normal că trebuie ajutat și transportul feroviar, dar lucrurile acestea trebuie discutate în Coaliție, trebuie discutate la nivel guvernamental, apoi în Comisie. Dacă fiecare face inițiative, unde vom ajunge? Eu știu că a fost săptămâna trecută la Comisie, dar sigur nu a ajuns la Plen”, spunea el.

Rugat să explice cum vede respingerea în calitate de fost ministru al Transporturilor și cunoscător al problemelor căii ferate, Răzvan Cuc a spus: „Să facem diferența între partea de imagine și cea reală. Lucrurile trebuie discutate în Coaliție, de aceea e Coaliție. Sectorul feroviar trebuie sprijinit, trebuie ajutat, dar cine știe cel mai bine ce e în visteria statului sunt cei din Guvern. Măsura trebuie implementată de Ministerul de Finanțe. Nu poți face un proiect să dai într-un loc și să tai din altul”, spune el.

Mai departe proiectul a fost respins și de un alt parlamentar, fost ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă. Acesta a votat în Comisia de Transporturi a Senatului cu abținere, deși știa de situația grea a transportului feroviar. Proiectul se află la Camera Deputaților – decizională, pentru dezbateri. (sursa foto economedia.ro)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share