Site logo
Haos cu autorizațiile CFR. Ordinul de ministru, nesocotit de operatori
13 iulie 2024

Azi a intrat în vigoare deja celebrul Ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 1039/2024, care prevede, printre altele, că autorizațiile CFR sunt valabile la călătoria cu orice tren, fie el de stat sau privat. Numai că, din cauza directorului general al CFR Călători, Traian Preoteasa, care a dat în judecată ministerul și ARF, mulți operatori nu acceptă autorizațiile.

Preoteasa a dat în judecată Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în contencios administrativ, cerând suspendarea aplicării Ordinului, așa cum am scris recent. Practic, Traian Preoteasa și-a dat în judecată șefii – Sorin Grindeanu și Ștefan Roșeanu. Primul este șeful pe linie ierahică în cadrul ministerului, iar al doilea – șeful pe linie de reglementare. O acțiune în premieră la nivelul ministerului. Șeful CFR Călători voia ca autorizațiile ceferiștilor să fie valabile la trenurile private abia de la 1 ianuarie 2025, invocând insuficiența banilor din buget.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Instanța nu a suspendat Ordinul, care trebuie aplicat de azi

Curtea de Apel București nu s-a pronunțat însă în această speță, următoarea ședință de judecată fiind stabilită pentru data de 23 iulie, după ce cererea CFR Călători de preschimbare a termenului a fost respinsă de magistrați. Orice jurist, chiar și absolvent la fără frecvență, dar și orice om cu mintea la el ar considera că un Ordin de ministru trebuie să intre în vigoare la data stabilită, dacă nu există o decizie a instanței de suspendare sau o ordonanță președințială în acest sens.

Ei bine, în Monitorul Oficial al României nr. 443/14.05.2024 a fost publicat Ordinul privind aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public, așa cum am scris la vremea respectivă. Apoi, după îndelungi dezbateri și controverse, despre care am tot scris și nu vom mai zăbovi acum asupra lor, în Monitorul Oficial nr. 674 din 12 iulie 2024 (vineri) a apărut Ordinul pentru modificarea Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 1.039/2024 privind aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public. În ambele acte normative, termenul de intrare în vigoare a prevederilor este data de 13 iulie 2024, adică azi.

Autorizațiile CFR, refuzate de TFC și Softrans

Numai că în România s-a ajuns la situația în care o societate de stat să nu respecte ordinul emis de ministrul în subordinea căruia se află.

Ne-a semnalat acest lucru Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, care a declarat că are semnale de la ceferiști potrivit cărora CFR Călători nu vrea să aplice OMTI 1039/2024. În consecință, nici majoritatea operatorilor privați de transport feroviar de călători nu vrea să aplice Ordinul.

”Îi sfătuiesc pe ceferiști să facă sesizări scrise direct către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – domnului ministru Sorin Grindeanu și să le înregistreze la Registratura Ministerului Transporturilor, începând de azi, de fiecare dată când sunt refuzați în orice tren de călători de la orice operator de transport feroviar de călători, deși au autorizații de călătorie. În sesizare, să menționeze ce operator de transport feroviar de călători nu respectă Ordinul dat de ministru, care trebuie aplicat de azi, 13 iulie 2024”, spune liderul sindical.

Din sesizările primte până la ora publicării articolului, am reținut că autorizațiile CFR au fost refuzate de Transferoviar Călători și Softrans. Angajaților CFR Călători care s-au prezentat la trenurile acestor operatori li s-a spus de către colegii lor de la privat că ei au primit instrucțiuni să aplice această prevedere din ordin abia de la data de 1 ianuarie 2025, și nu de azi, 13 iulie 2024.

Sindicaliștii amenință cu mitinguri de protest

”Aici s-a ajuns, ca operatorii de transport feroviar de călători să nu respecte Ordinele ministrului Transporturilor și ca CFR Călători să acționeze în instanță MTI și ARF”, a spus Rodrigo Maxim.

El a precizat că federația pe care o conduce este pregătită să organizeze mitinguri de protest ori de câte ori va fi nevoie, pentru orice încălcare a drepturilor membrilor de sindicat. La aceste mitinguri, spune liderul sindical, FSTFR va aduna cel puțin câte 2.000 de ceferiști, în aceeași zi și la aceeași oră (nu au fost precizate), în fața Guvernului României, la Palatul Cotroceni, în fața Parlamentului României, în fața Ministerului Transporturilor, la sediile PSD și PNL, cele două partide care alcătuiesc majoritatea guvernamentală.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share