Legislația emisă de ARF pentru transportul feroviar metropolitan este una peticită, nefuncțională, făcută la repezeală, acuză operatorii privați. Aceasta după ce, în lipsă de realizări concrete care să justifice existența instituției, cum ar fi achiziția de material rulant, ARF a început să raporteze succese în direcția fabricării de prevederi.
Presată de termenele legale să emită o decizie de aplicare a OMTI 1039/2024 (aprobare a tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călătorii care fac obiectul obligației de serviciu public aferente titlurilor de călătorie și/sau abonamentelor metropolitane valabile pe perioade variabile de timp), conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară a emis un proiect de decizie nefuncțional, care este criticat de operatori.
După adoptarea Ordinului menționat, Autorității pentru Reformă Feroviară i-a revenit obligația emiterii unei decizii de aplicare a acestuia, în mare parte la capitolul de transport feroviar metropolitan.
Transportul metropolitan
Potrivit OMTI 1039, „Autoritatea competentă stabilește prin decizie (…):
- tipurile de suporturi valabile pentru titlurile de călătorie care dovedesc achitarea tarifelor;
- modul de validare a titlurilor de călătorie;
- metodele de conformare a O.T.F.-C pentru utilizarea suporturilor prevăzute la lit. a);
- gările, stațiile, haltele și punctele de oprire de pe teritoriul fiecărei zone metropolitane, introduse suplimentar față de cele prevăzute în anexă la prezentul ordin, capitolul IV „Tarife transport metropolitan“, tabelele 4.2-4.42.
O.T.F.-C, cu respectarea prevederilor deciziei A.R.F. (…) stabilesc prin reglementări proprii, care se publică pe pagina proprie de internet, modul de verificare a validității titlurilor de călătorie”, cere Ordinul.
Stângăcii de exprimare: oportunități promițătoare și implementări de adăugiri
Realizarea proiectului de Decizie a fost anunțat zilele trecute cu surle și trâmbițe de către ARF într-un comunicat de presă. Dacă limbajul ARF vă obosește, vă rugăm să săriți direct la finele acestui intertitlu.
„Odată cu implementarea OMTI 1039/2024 la 13 iulie 2024, apare o oportunitate promițătoare atât pentru operatorii de transport feroviar de călători (OTF), cât și pentru publicul larg, facilitând creșterea acestui serviciu public astfel încât să răspundă esențial cerințelor de mobilitate în evoluție ale cetățenilor. Această dezvoltare ia în considerare diverși factori, cum ar fi eficiența, accesibilitatea, flexibilitatea și confortul.
O caracteristică notabilă a acestei măsuri de reglementare este implementarea unei adăugiri semnificative la sistemul feroviar românesc. Acest nou sistem se deosebește de programul existent al fiecărui operator feroviar individual, oferind o abordare mai transparentă și predictibilă.
Pentru a pune în aplicare în mod eficient prevederile ordinului anterior menționat, ARF a adus clarificări suplimentare prin propunerea deciziei președintelui ARF cu privirea la completarea anexelor. Aceste clarificări vizează reglementarea propunerilor exprimate de operatorii feroviari de transport de călători în timpul reuniunilor grupului de lucru ARF-OTF-Informatică Feroviară. De exemplu, tarifele reglementate pentru autorizații şi permise de călătorie se vor aplica, începând cu 1 ianuarie 2025, tuturor operatorilor feroviari de călători, creând un spațiu pentru implementarea bugetelor de venituri şi cheltuieli aferente anului 2024.
Totodată, trebuie precizat că noul ordin de ministru pune în valoare tarifarea dinamică, bazată pe utilizarea sistemelor electronice sau a aplicațiilor informatice, permițând utilizatorilor să aibă acces la tariful cel mai avantajos pe unitate de timp, circumstanță ce facilitează monitorizarea deplasării călătorilor”.
Rânduri goale în proiect
Din punct de vedere al tehnicii legislațive este însă de neînțeles cum proiectul conține rânduri goale. Astfel, lipsesc „Modelele de titluri de călătorie specifice operatorului de transport feroviar CFR Călători”, dar și „modurile de validare ale titlurilor de călătorie la Transferoviar, Astra Trans Carpatic și Softrans”. Acestea trebuie stabilite într-adevăr de operator, dar trebuiau deja incluse în proiect și în Decizia ARF.
Club Feroviar a abordat câțiva operatori de transport feroviar pentru a obține explicații. Răspunsul acestora a fost că nici operatorii nu sunt pregătiți, iar sistemul informatic este și acesta neadaptat cerințelor.
„Dăm un ordin de ministru când firmele nu sunt pregătire, e foarte uşor să spui cum validăm, dar nici CFR Călători nu ştiu dacă are în toate trenurile cititor de cod QR şi cineva încearcă să impună un ordin de ministru”, explică directorul unui operator.
Transportul feroviar este sublim, dar lipsește cu desăvârșire. „Cineva e pasionat de transportul metropolitan, noi nu rezolvăm magistralele unde mergem cu 30 km/oră şi inventăm calea ferată”, spune acesta.
În discuțiile purtate de ARF cu operatorii și cu Informatica Feroviară, această ultimă instituție a avertizat că este „o chestiune de durată”.
„Ordinul nu se va putea respecta în termenele scrise. Numai CFR Călători emite autorizaţii după legea 112 (are dreptul legal – n.red.), aici e o discuţie interminabilă, există dubii că autorizaţiile se plătesc dublu. ARF face un decont de facilităţi pe valoarea lor şi după aceea face iar deconturi pe călătoriile efectuate”, explică interlocutorul nostru.
Există discuții și la validarea pentru pensionari a călătoriilor efectuate cu mai multe trenuri. Până acum nu există niciun bilet emis pentru pensionari la călătorii multiple, spune el. Reprezentantul operatorului atrage atenția și asupra trenurilor de Otopeni, unde Transferoviar preferă să închidă cititoarele de carduri din tren, în urma unor dispute cu autorităților județului Ilfov. „La trenurile de Otopeni mereu sunt discuţii. TFC zice că nu îi merge sistemul, căci nu îi convine să valideze autorizaţiile alea emise împreună cu Primăria pentru că aceia nu le-au dat banii de un an, nu decontează”, spune el.
Soluția este implemnetarea unui nou sistem informatic a cărui realizare și punere în funcțiune ar dura un an, după cum a avertizat și IF.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail