Site logo

În 10 ani de mandat, Iohannis a mers cu trenul de trei ori și cu avionul de lux de 193 de ori

19 martie 2025
Iohannis a mers cu trenul miniștrii francezi să meargă cu trenulIohannis a mers cu trenul miniștrii francezi să meargă cu trenul

În 10 ani cât a stat la Cotroceni, fostul președinte Klaus Iohannis a mers cu avioane de lux, închiriate de la diverse companii, de nu mai puțin de 193 de ori. La această cifră se adaugă și zborurile interne efectuate în perioada în care a fost numărul 1 în statul român. În schimb, în ultimul deceniu, deplasările cu trenul ale fostului șef al statului pot fi numărate pe degetele de la o mână. Și asta chiar dacă avea la dispoziție Trenul Prezidențial.

Președintele interimar Ilie Bolojan a dispus publicarea listei detaliate a zborurilor și deplasărilor oficiale în străinătate predecesorului său Klaus Iohannis, într-un document de 11 pagini.

Au fost nu mai puțin de 193 de zboruri de lux efectuate de fostul șef al statului în cei 10 ani de mandat, iar nota de plată a fost de 23 de milioane de euro, potrivit datelor prezentate de Administrația Prezidențială și citate de Știrile Pro TV.

În schimb, în cei 10 ani cât a stat la Palatul Cotroceni deplasările feroviare ale fostului președinte al României au fost extrem de puține. Mai exact, trei la număr, dintre care două în trafic intern, iar alta în străinătate.



Prima deplasare, în primul mandat

miniștrii francezi să meargă cu trenulSă le luăm pe rând. Prima deplasare cu trenul a lui Klaus Iohannis a avut loc în primul său mandat, pe 22 noiembrie 2017, după cum am scris la vremea respectivă. A mers de la București Nord la Ploiești Vest, pentru a participa la dezbaterea „Orașele Romaniei la 100 de ani de la Marea Unire. Un viitor smart pentru Ploiești”.

La sosirea în gara din Ploiești, Klaus Iohannis a spus că se circulă bine pe calea ferată pe ruta Bucuresti-Ploiești, dar că este nevoie de mult mai multă implicare din partea celor responsabili și ca i-ar fi imposibil să mearga cu trenul de la București până la Sibiu. Ceea ce pentru fostul președinte părea imposibil este posibil pentru foarte mulți români care circulă pe relația București-Sibiu.



A testat ”Săgeata” de Otopeni

Procesul liniei de Otopeni Iohannis cu Săgeata AlbastrăA doua deplasare feroviară a fostului președinte a avut loc pe 21 septembrie 2020, când a circulat cu un automotor Siemens Desiro (”Săgeata Albastră”) pe ruta Gara de Nord București-Aeroport Henri Coandă Otopeni, care încă nu fusese inaugurată.

O cuplă de automotoare Desiro ale CFR Călători i-a adus în noua stație CF Aeroport Henri Coandă pe șeful statului, împreună cu premierul Ludovic Orban, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Bode, și alți oficiali din sistemul feroviar.

Primul a sosit la aeroport, într-un timp de 21 de minute, automotorul antemergător, o singură Săgeată, care apoi a fost retrasă în stația Mogoșoaia, așa cum am relatat atunci. Apoi, cupla de Siemens Desiro cu oficialii la bord a așteptat în linie curentă, pentru că așa era protocolul cu Serviciul de Protecție și Pază – președintele trebuia să iasă de pe peron la ora 13,00 fix.

Iohannis a mers cu trenul la Kiev

Aici se încheie ”seria” de deplasări cu trenul în România a lui Iohannis. Fostul șef al statului a mai avut însă, până la ”abdicare”, o călătorie feroviară.

Pe 16 iunie 2022, Klaus Iohannis s-a dus cu trenul la Kiev, însă nu plecând din București, ci de undeva din Polonia, după cum am scris la vremea respectivă. El s-a dus împreună cu Olaf Scholz, Emamnuel Macron şi Mario Draghi, într-o vizită în care liderii europeni au vrut să transmită un mesaj de solidaritate Ucrainei din partea Uniunii Europene.

„În Kiev, azi, împreună cu unii dintre colegii mei europeni (….) pentru a arăta susținere puternică și solidaritate deplină cu președintele Zelenski. Agresiunea ilegală a Rusiei trebuie să înceteze!”, a scris la vremea respectivă pe Twitter Klaus Iohannis.

Nu a mers niciodată cu Trenul Prezidențial

Trenul PrezidențialFostul președinte putea să facă mai multe deplasări cu trenul, cel puțin pe plan intern sau până la Budapesta ori Chișinău, de exemplu, la costuri mult mai reduse decât cele ale zborurilor de lux.

Și asta pentru că avea la dispoziție Trenul Prezidențial, compus din 17 vagoane, din care 15 vagoane speciale: două vagoane speciale cu două dormitoare pentru preşedinte, două vagoane cu două dormitoare + sufragerie pentru preşedinte sau alte oficialităţi, un vagon cu trei dormitoare şi două vagoane cu patru dormitoare destinate miniştrilor, un vagon dormitor cu nouă cabine a câte două paturi, un vagon sufragerie, un vagon bucătărie, un vagon restaurant, două vagoane uzină echipate cu două motoare Rolls Royce pentru alimentarea vagoanelor, un vagon transport auto cu cap de patru autovehicule, un vagon transmisiuni cu echipamente STS, două vagoane clasa I cu nouă compartimente a câte şase locuri. Deci tot luxul pe care și-l putea dori Klaus Iohannis.

El nu a călătorit însă niciodată cu această garnitură. Au făcut-o doar foștii președinți Nicolae Ceaușescu, Ion Iliescu și Traian Băsescu.



Share