Căile ferate române par a fi ratat „șansa” unor transporturi totalizând mii de containere zilnic între Constanța și Chișinău, după închiderea portului Odessa din cauza agresiunii ruse în zonă.
Unele informații au fost oferite marți de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-o conferință de presă. Potrivit ministrului, zilnic, în portul Constanța, sosesc 6.000-7.000 de containere cu destinația Chișinău, după ce traficul prin portul Odessa a fost închis. Este însă un semn de întrebare faptul că a fost aleasă ruta rutieră pentru transportul mărfurilor către Albița.
„Pe Chisinău traficul cu mărfuri a crescut cu 7.000 de containere pe zi. Tot ce mergea la porturile spre Ucraina, acum vine spre Constanța. Multe vin spre Moldova care își făcea aprovizionarea la Odessa. Compania de Drumuri a făcut culoare spre Vama Albița, iar acest tip de transport e scutit de taxe. Este efectiv un culoar. Normele în Moldova sunt diferite, sunt exceptați de la tot, toată aprovizionarea merge prin Constanța”, a spus el.
Comenzi pentru transportul feroviar către Ucraina – Moldova
În pofida situației triste, este o „ocazie” pentru calea ferată română de a atrage trafic pe direcția sud-est/nord-est. Chiar dacă un astfel de trafic ar fi fost scutit de TUI, cum e poate normal, companiile feroviare române ar avea comenzi suplimentare. Un trafic de 6.000-7.000 de containere zilnic este unul cât se poate de important în condițiile în care pe calea ferată din România, în șase luni din 2021, s-au transportat 21.614 containere duble (40 tone), echivaletul a 40.195 TEU.
Surse din industria feroviară spun că au început să apară comenzi pentru transportul feroviar containerizat către Odessa. Operatori de cale ferată analizează două posibile rute de transport, una prin nordul țării (Cristești-Jijia), alta pe la Giurgiulești, județul Galați către Ucraina. „Ne uităm pe ambele rute din punct de vedere al timpilor de tranzit, tarife, costuri, capacități disponibile”, spune reprezentantul unei companii feroviare. Din punctul lui de vedere există capacitatea feroviară de transport pe liniile menționate. „Nu e problemă de capacitate”, spune el.
Portul Maritim Odessa este cel mai mare port maritim ucrainean și unul dintre cele mai mari porturi din bazinul Mării Negre, cu o capacitate totală de trafic anuală de 40 de milioane de tone (15 milioane de tone vrac uscat și 25 milioane de tone vrac lichid). Portul are acces imediat la căile ferate, permițând transferul rapid al mărfurilor de pe rutele maritime la transportul terestru. Alături de porturile sale satelit mai tinere Chornomorsk (1958) și Yuzhne (1973), portul Odessa este un important centru de transport de marfă și pasageri al Ucrainei.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail