Site logo

Indicatorii pentru prima linie ferată de mare viteză din România, pe agenda Guvernului

de 9 octombrie 2025
Indicatorii pentru prima linie ferată de mare viteză din România, pe agenda Guvernului

Guvernul va lua în discuție în ședința de joi indicatorii pentru modernizarea căii ferate București-Roșiori Nord, pentru o viteză de 200 km/oră pe peste 60% din traseu.

Pe ordinea de zi a ședinței de joi de la Palatul Victoria se află proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Craiova, Subsecţiunea 1: Bucureşti Nord – Roşiori Nord”, lucrare de utilitate publică de interes naţional. Proiectul a fost pus în consultare publică de Ministerul Transporturilor în luna aprilie a acestui an, așa cum am scris la vremea respectivă.

Tronsonul de pe magistrala feroviară 100, cu o lungime de 95,5 km, traversează sectoarele 1 și 6 din municipiul București și trei județe: Ilfov, Giurgiu și Teleorman și este administrat de SRCF București (de la București la Videle – 51,604 km) și SRCF Craiova (de la Videle la Roșiori Nord – 43,916 km).

Calea ferată Bucureşti-Roșiori Nord este linie dublă, electrificată şi înzestrată cu instalaţii de bloc de linie automat (BLA) pe toată lungimea. Pe această linie sunt 11 puncte de secţionare (stații CF si halte de mișcare), și anume: Bucureștii Noi, Chiajna, Grădinari, Vadu Lat, Zăvestreni, Videle, Ciolpani, Gălăteni, Olteni, Rădoiești, Atârnați. Pentru traficului local de călători, pe linie sunt amplasate șase puncte de oprire în linie curentă: Carpați, Parc Divertisment Chiajna, Domneștii de Sus, Zorile, Anghelești si Vârtoapele. Viteza maximă de circulaţie a trenurilor, înscrisă în livretele de mers este de 100 km/oră la trenurile de călători și de 60 km/oră la trenurile de marfă.



Modernizarea căii ferate București-Roșiori: pe 58 km se va putea circula cu 200 km/oră

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că se urmărește atingerea unui procent de 60,37% din lungimea totală a traseului pe care se va putea circula în viitor cu viteza maximă de 200 km/oră. Această viteză este permisă de geometria traseului și a dispozitivelor de linii din stații pe o lungime de 57,67 km, din totalul de 95,5 km ai traseului.

Conform definiției acceptate la nivel internațional, 200 km/oră este considerată mare viteză în ceea ce privește modernizarea liniilor existente. În cazul liniilor noi construite, termenul de mare viteză se folosește pentru peste 250 km/oră.

Revenind la modernizarea căii ferate București-Roșiori Nord, viteza de 160 km/oră este permisă de geometria traseului și a dispozitivelor de linii din stații pe o lungime de 28,25 km din totalul de 95,5 km ai traseului, adică 29,57% din total. ”Astfel, din lungimea totală a traseului, viteza de circulație cuprinsă între 160-200 km/oră se atinge pe o lungime totală de 85,92 km, reprezentând cca 90% din traseu, iar sistematizarea stațiilor se face pentru viteza de circulație maximă permisă de geometria traseului proiectat”, se menționează în document.

În aceste condiții, este vizată sistematizarea stațiilor si haltelor de mișcare pentru circulația cu viteza de 160 km/oră pentru stațiile Videle și Ciolpani și respectiv 200 km/oră pentru stațiile Grădinari, Vadu Lat, Gălăteni, Olteni și Rădoiești.

Stațiile CF Bucureștii Noi și Chiajna se vor sistematiza pentru viteza de circulație 100 km/oră, respectiv 115 km/oră. Pe de altă parte, stațiile Zăvestreni și Atârnați se vor desființa. Accesul la peroane se va realiza denivelat (adică ori cu pasarelă, ori cu tunel).

În același document se precizează că pe porțiunile de traseu prevăzute pentru circulația cu 200 km/oră vor fi eliminate trecerile la nivel cu calea ferată și vor fi construite pasaje denivelate. Numai că acest lucru se va întâmpla ”într-o etapă ulterioară de dezvoltare”, iar abia apoi viteza de circulație va putea fi sporită la 200 km/oră pe 60% din traseu.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este stabilită la 11.067.593 mii lei (peste două miliarde de euro), din care lucrările propriu-zise de construcții montaj (inclusiv TVA) – 6.816.705 mii lei (1,4 miliarde de euro). Durata de execuție este estimată la trei ani.



Share