Site logo
27 iunie 2022
Conducerea ARF a oferit luni câteva informații privind discuțiile purtate cu reprezentanți ai industriei feroviare pe subiectul modernizărilor de material rulant prin PNRR. Unii participanți la discuții au plecat de acolo cu o bună doză de scepticism și nelămuriri.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a organizat luni o întâlnire cu reprezentanții companiilor de reparații de material rulant, inclusiv Asociația Industriei Feroviare din România, în vederea prezentării programului de modernizare finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, potrivit unei postări a ARF de pe Facebook. La discuții au participat și delegați ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) – Direcția Transport Feroviar și Direcția Generală Programe Europene Transport, precum și ai Autorității Feroviare Române (AFER).
Există mai multe semne de întrebare privind proiectul și răspunsurile conducerii ARF. Intertitlurile ne aparțin.

Ce cuprinde programul

„Fondurile alocate prin PNRR presupun intervenția pe vehicule existente în parcul de material rulant deținut de cei șase operatori de piața de transport feroviar de călători din România. După cum este cunoscut, PNRR prevede modernizarea unui număr de 55 de locomotive electrice, 139 de vagoane (dintre care, 109 de vagoane clasă și 30 de vagoane de dormit/ restaurant/ cușetă) și 20 de locomotive de manevră. Nevoia publică a intervenției a fost justificată printr-un studiu elaborat de ARF și aprobat de MTI. Prin acest studiu a fost analizată starea parcului de material rulant din România la data de 31 decembrie 2021.

Cine face licitațiile

Contractarea și implementarea proiectelor de modernizare va fi realizată de operatorii de transport feroviar de călători, ce dețin materialul rulant, pe baza unor proceduri de achiziții transparente, în conformitate cu legislația națională și comunitară. Ghidul de finanțare va fi elaborat de MTI, prin direcția de specialitate.
În cadrul discuțiilor, s-a făcut o distincție clară între proiectele ARF de achiziție material rulant nou, ce au diverse surse de finanțare nerambursabilă (POT și PNRR) și acest program de modernizare.
Luând în considerare gradul ridicat de uzură a vehiculelor feroviare care circulă în România, amploarea nevoilor de material rulant, care nu sunt acoperite în totalitate de alocările pentru noi trenuri, devine evidentă necesitatea de a avea un mix de investiții – atât în material rulant nou, cât și în proiecte de modernizare. Astfel, sporește calitatea serviciilor de transport feroviar de călători pe cât mai multe rute.
Acest program de modernizare este o oportunitate nu doar pentru operatorii de transport feroviar de călători de a-și îmbunătăți parcul de material rulant, dar și o șansă pentru industria feroviară din România, în special componenta ei de reparații, care poate accesa o linie de finanțare clară pentru orizontul de timp scurt și mediu.
Se preconizează că operatorii de transport feroviar de călători vor lansa licitațiile pentru contractarea serviciilor de modernizare până la mijlocul lunii august.
O nouă întâlnire, în aceeași formulă instituțională, a fost programată pentru data de 14 iulie”.

Semnele de întrebare

Club Feroviar a discutat cu unii dintre participanții la întâlnire pentru a înțelege cum se va derula proiectul. Astfel, este neclar:
  • Dacă proiectul prevede reparații de vagoane și locomotive, cum vor beneficia de acesta operatorii ce dețin doar rame? Va fi CFR Călători singurul beneficiar? CFR Călători nu va fi singurul beneficiar, însă cum majoritatea operatorilor privați dețin automotoare vor fi acceptate doar părțile de vagon. Pentru restul va exista program separat în viitor, spune Ștefan Roșeanu, președintele ARF.
  • Sunt suficiente două luni (iulie și august pentru elaborarea documentațiilor de licitație și avizarea acestora de către ANAP)?  Se va reuși semnarea contractelor până în decembrie 2022, termenul limită impus de PNRR? „Timpul nu e foarte generos, dar lumea este conștientă de nevoia urgentării procedurilor
  • Cum va putea organiza CFR Călători licitațiile în absența unui consultant pe fonduri externe, fără a avea nici cea mai mică experiență în achiziții de material rulant pe sume nerambursabile? Procedurile de achiziție nu diferă mult de celelalte proceduri pe fonduri naționale. Doar cerințele vor fi superioare, gen toalete, rampe de acces pentru persoane cu mobilitate redusă. Programul se va încadra exact în cerințele sistemului de serviciu public, având astfel un regim favorabil din punct de vedere al legislației ajutorului de stat.
  • Ce se va reuși să se facă cu aceste fonduri insuficiente, numai pentru locomotive revenind fiecăreia doar câteva sute de mii de euro? Se va reuși montarea de sisteme ETCS on board solicitate în Europa? Nu vor fi acoperite toate cererile, însă sumele alocate iau în calcul studii de piață efectuate. Programul poate ajuta industria feroviară să se dezvolte. Nici în programul „Rabla” nu se cunosc sumele ce revin exact fiecărui fabricant. 
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share