Site logo
20 martie 2023

Jacobs, companie americană văzută drept un soi de Bechtel al consultanței în domeniul transporturilor a avut discuții la sediul Ministerului Transporturilor pe tema proiectelor de infrastructură și de material rulant de la noi. Implicarea companiei în Marea Britanie s-a soldat cu critici puternice.

Reprezentanți ai companiei americane Jacobs, însoțiți de reprezentantul comercial al Ambasadei Statelor Unite ale Americii la București, Tom Hanson, au avut la sediul Ministerului Transporturilor discuții cu secretarii de stat Ionuț Cristian Săvoiu, Gabriel Bunduc, Adrian Foghiș și cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, potrivit unei postări pe o pagină de socializare a primului demnitar menționat.

În condițiile în care proiectele de infrastructură sunt proiecte de interes național și sunt proiecte extrem de scumpe, finanțate public, este discutabil apelul direct al Ministerului Transporturilor la o firmă semi-guvernamentală americană, mai ales după experiența avută acum câțiva ani cu Bechtel în proiectul autostrăzii Transilvania. În timpul proiectului autostrăzii din România, miniștri autohtoni ai Transporturilor se declarau iritați în discuții neoficiale cu jurnaliștii de vizitele frecvente ce le erau făcute de diplomați americani în favoarea companiei americane.

Companie semi-guvernamentală americană asociată în trecut cu Bechtel

În urmă cu mai mulți ani, cele două companii au pus la punct o asociere numită Bechtel Jacobs care a câștigat contracte guvernamentale de miliarde de dolari în domeniul utilităților în SUA. Jacobs cheltuie anual sume de ordinul sutelor de mii de euro cu activități de lobby.

De regulă, selecția firmelor de proiectare sau consultanță se face prin proceduri de achiziție publică, iar oamenii de afaceri nu au acces direct la membrii Guvernului, ci însoțiți de diplomați exponenți ai intereselor naționale ale unor țări.

Scopul vizitei

Potrivit secretarului de stat Săvoiu, scopul discuțiilor a fost „consolidarea colaborării în domeniul dezvoltării infrastructurii de transport din România pentru toate modurile de transport gestionate de minister”.

Potrivit lui Săvoiu, discuțiile au vizat:

  • proiectele importante din sectorul feroviar, precum modernizarea coridoarelor TEN-T, Ruta Verde – trenul cu hidrogen, HSR – trenul de mare viteză și reconversia vehiculelor cu motoare diesel în sisteme de tracțiune nepoluante.
  • Au fost luate în discuție și legăturilor feroviare transfrontaliere cu Ucraina si Republica Moldova.
  • În ceea ce privește sectorul rutier, s-au discutat elementele de poluare a transportului rutier și posibilitatea introducerii de soluții inovative în cadrul proiectelor de investiții în infrastructura de transport.
  • Discuțiile au abordat și proiectele din domeniul infrastructurii de transport naval, în special cele privind dezvoltarea canalelor navigabile și modernizarea canalului Dunăre-Marea Neagră.

În întâlnirea de lucru, delegația română a prezentat Programul investițional ‪‪2021-2030‬, menționând care sunt sumele necesare pentru proiectele de investiții ale acestei perioade, defalcate pe moduri de transport (rutier, feroviar, metrou, naval și aerian), sursele de finanțare existente (POIM, CEF, PNRR POT) și nevoia de a identifica soluții fezabile pentru ecartul de finanțare neacoperit încă.

„Compania americană a adus în discuție experiența internațională pe care o are în acest domeniu și și-a arătat interesul de a explora oportunități de soluții pentru Portul Constanța și integrarea utilizării transportului civil maritim. Reprezentanții companiei au prezentat domeniile de competență și activitate ale companiei, care include planificarea, proiectarea și managementul de programe, precum și integrarea sistemelor de transport, care includ transportul feroviar, aerian, porturile maritime și autostrăzile. A fost evidențiată expertiza lor în electrificarea transporturilor și integrarea tehnologiilor inteligente în infrastructură pentru a sprijini operațiuni eficiente, siguranță și securitate”, a prezentat Săvoiu rezultatele întâlnirii.

Jacobs în spatele unor proiecte de sute de miliarde de lire în Marea Britanie

Implicarea firmei americane pe scară largă în Marea Britanie a ajuns să irite organizații neguvernamentale de acolo și politicieni. Aceștia au numit Jacobs un fel de „closed shop” (magazin închis fără acces public), compania fiind prezentă în contracte de transport din Marea Britanie însumând nu mai puțin de 200 de miliarde de lire sterline.

Potrivit publicației britanice Standard, acum câțiva ani, parlamentari și grupurile publice au avertizat că lucrările de construcții din sectorul public devin „un magazin închis”, unde „contribuabilul trebuie să tragă ponoasele”, după ce a reieșit că Jacobs, o firmă de inginerie texană, lucrează în același timp la aproape toate cele mai mari lucrări de modernizare din Londra.

Jacobs a câștigat unele dintre tranzacții în mod direct și a moștenit alte contracte prin achiziții, inclusiv a rivalului american CH2M, în 2017, pentru 2,1 miliarde de lire sterline. De asemenea, are contracte pentru a treia extindere a pistei Heathrow, lucrările de restaurare parlamentară de 4 miliarde de lire sterline, proiectele de investiții ale Gatwick, noul dig planificat pentru Tamisa, Lower Thames Crossing și un șir de contracte de modernizare Transport for London.

Compania americană s-a confruntat cu acuzații de conflict de interese, deoarece lucrează atât ca manager de proiect, cât și ca antreprenor pentru proiecte majore de infrastructură, inclusiv lucrările HS2 (linii de mare viteză) de 56 de miliarde de lire sterline.

Deputatul conservator Cheryl Gillan a spus: „Cu CH2M/Jacobs vedem personal care se învârte în jurul diferitelor proiecte de construcții și conflicte de interese. Este ca un magazin închis. Nu există nicio persoană competentă care să analizeze cererile de infrastructură ale Regatului Unit, niciun ministru al guvernului nu are o privire de ansamblu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share