Site logo
29 noiembrie 2021

Investigate Europe, grup independent de jurnaliști din 11 țări UE a realizat o investigație în care dorește să vadă dacă sectorul feroviar este într-adevăr o prioritate pentru țările UE, după cum se pretinde. Concluziile trase sunt triste. Rețelele naționale sunt rupte unele de altele, căile ferate se închid, iar în continuare o cantitate mai mare de marfă se transportă pe rutier decât pe feroviar.

2021 este „Anul feroviar” oficial în UE, iar trenul „Connecting Europe Express” și-a încheiat recent turul în Europa pentru a promova marile avantaje și importanța decisivă a căilor ferate în tranziția verde. Dar ceea ce a fost înțeles ca o lovitură de  PR – Relații Publice a dezvăluit slăbiciunile sistemului, care este mai mult un mozaic decât o rețea: aproape toate cele 26 de granițe naționale au necesitat oprirea completă a Expresului Connecting Europe.

În total, 55 de locomotive au fost implicate în tragerea a trei seturi diferite de trenuri, pentru că nimic nu se potrivește în căile ferate europene. „De la drum la calea ferată” a fost mantra autorităților din Europa de zeci de ani. Pachetele feroviare ale UE din 2001 au fost concepute pentru a deschide căile ferate către concurență; să conecteze căile ferate naționale pentru a le face un ansamblu coerent și pentru a aduce mult mai multă marfă și mai mulți pasageri pe șine. Acest lucru nu s-a întâmplat. Mai puțin de 20% din marfă este transportată pe calea ferată. O parte din călătoriile internaționale au loc cu trenul.

Este mai dificil să călătoriți cu căile ferate prin Europa astăzi decât înainte de toate aceste reforme, cred ziariștii de la Investigate Europe. Iar urgența pentru o schimbare reală crește pe zi ce trece: transportul este unul dintre contributorii majori ai gazelor cu efect de seră. Neutralitatea climatică – pe care UE își propune să o atingă până în 2050 – este imposibilă fără o schimbare majoră. Investigate Europe a verificat starea căilor ferate europene și a căutat motivele pentru care planurile și anunțurile nu au prins viață. Cine blochează cel mai durabil și mai ecologic mijloc de transport pentru pasageri și mărfuri? Unde s-au dus banii dacă nu la căile ferate? Cine profită de pe urma situației? Ce se face pentru a manevra trenurile pe o cale mai bună? Ce am gasit? Analiza noastră a datelor arată că statele UE încă investesc mult mai mulți bani în drumuri decât în ​​transportul feroviar.

Care sunt concluziile trase

  • În ultimii 20 de ani, 6.000 km de cale ferată au fost dezafectate
  • Statele UE au adoptat mai multe directive pentru a crea o piață comună de transport feroviar, care ar trebui să facă sistemele feroviare europene interoperabile. Dar, în realitate, companiile naționale de căi ferate își închid piețele unele față de altele în loc să ofere conexiuni transfrontaliere.
  • IE a găsit câteva exemple de acorduri de „neagresiune” între companii naționale din diferite state — pentru a evita concurența.
  • În Europa nu există încă un sistem uniform de semnalizare și control.
  • Companiile naționale comandă trenuri care pot fi utilizate numai pe rețelele naționale.
  • Statele chiar adoptă reguli pentru a-și proteja piețele. De exemplu, conducătorii de locomotive din mai multe țări UE trebuie să vorbească acum limba locală pentru a putea conduce acolo.
  • Până în prezent, nu există nicio modalitate de a verifica timpul de călătorie și de a cumpăra bilete pentru o călătorie prin Europa pe un singur website. A existat o inițiativă legislativă a UE în acest sens, dar guvernele german și francez au blocat-o sistematic în Consiliul UE.
  • Trenurile de noapte au fost tăiate și va fi dificil să revigorăm sistemul într-o manieră ad-hoc acum.
  • În loc să folosească fondurile pentru proiecte care aduc îmbunătățiri rapide și majore, statele UE investesc miliarde în proiecte ineficiente la scară largă, pe care Curtea de Conturi Europeană le-a criticat dur. În același timp, inițiativele cetățenești se mobilizează împotriva noilor linii de cale ferată.
  • Neconectivitatea a dus la rezultate absurde: pentru a parcurge distanța de 600 km dintre Lisabona și Madrid, trebuie să schimbi trenul de trei ori și să călătorești aproximativ 11 ore. Este una dintre cele mai populare rute de zbor din Europa.
  • În Europa, doar opt din 100 de călătorii se fac pe calea ferată. Cifrele Eurostat arată că călătoriile internaționale pe calea ferată sunt aproape complet nesemnificative, mai spun autorii cercetării.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share