Site logo
Ion Rădoi despre insolvența Metrorex: prețul biletului ar trebui să fie de 50 de lei
12 mai 2021

Preşedintele Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Ion Rădoi, a criticat marți insolvența Metrorex, măsură avansată în mai multe rânduri de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Liderul sindical a spus că o călătorie cu metroul ar trebui să coste 50 de lei pentru ca societatea de transport subteran din Capitală să devină rentabilă.

Adrian Bărbulescu

insolvența Metrorex grevă la metrou

”Cel mai important punct de azi este cel referitor la insolvenţa acestei activităţi a metroului pentru că nu este rentabil. În toată lumea, metrourile sunt subvenţionate, nu există nicio insolvenţă niciunde. Peste tot, tariful, pentru că este vorba de transport public în comun, este subvenţionat. S-au trezit acum câţiva, cei care sunt acum la conducerea Metrorex şi a ministerului, s-au trezit să facă metroul rentabil. Aşteptăm şi noi această minune”, a spus Ion Rădoi.

El s-a referit și la o altă ipoteză de lucru avansată de ministrul Cătălin Drulă, și anume posibilitatea majorării prețului călătoriei. Totodată, liderul sindical a reamintit deficitul de personal cu care se confruntă Metrorex.

”Când noi avem deficit de personal, ce vor dumnealor? Să elimine nici mai mult, nici mai puţin decât 1.700 de oameni şi să majoreze tariful la metrou. Păi dacă metroul din Londra, care este dezvoltat pe șase inele, şi care are 25 de lei tariful la un bilet, nu 2,5 lei, deci de 10 ori mai mare, tot n-a reuşit să fie rentabil. Şi a venit domnul Drulă și cel care dă cu barda (referire evidentă la directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, care a folosit ranga la demolările de chioșcuri de la metrou – n. red.) şi vor să facă metroul din Bucureşti rentabil. Păi la ce nivel trebuie să ridici tariful unui bilet ca să-l faci tu rentabil? Îţi trebuie să-l duci la 50 de lei sau ceva de genul ăsta. În aceste condiţii noi n-avem cum să supravieţuim, dacă ei o ţin pe a lor – să face metroul rentabil”, a spus Ion Rădoi.

Sistemele de transport subteran din toată lumea sunt subvenționate

Preşedintele USLM a susţinut că nici sistemele de metrou din New York din Paris sau de oriunde  nu au profit. „Problema principală pentru noi este insolvenţa metroului şi scoaterea în profit a ceea ce vor ei în funcţie de activitatea pe care o prestăm. Cum să faci asta? Îi aşteptăm. Directorul actual a spus că în maximum doi ani el va face metroul profitabil. În 1904 s-a înfiinţat metroul de la New York. Iată că de atunci până acum, americanii ăştia, cât de proşti sunt ei, n-au reuşit să îl facă rentabil, până azi. Pot să vă dau şi exemplele Germaniei şi Parisul şi care vreţi. Mai cu seamă că sunt oameni din cadrul Federaţiei Europene a Transportatorilor, care au rămas stupefiaţi când au auzit ce se întâmplă în Bucureşti şi nu le vine să creadă”, a adăugat Ion Rădoi.

Mai puține trenuri la orele  de vârf

Membrii din conducerea USLM care au participat la prezidiul conferinței de presă de marți au reluat apoi problema deficitului de personal de la Metrorex și au arătat că, din această cauză, sunt mai puține trenuri în circulație la orele de vârf.

Astfel, pe Magistrala 2 Berceni-Pipera trenurile nu mai circulă la un interval de două minute, ci la șase minute, fapt pentru care într-o garnitură nu mai sunt 500-600 de călători, ci 1.800-2.000, ceea ce duce la aglomerație și la imposibilitatea respectării măsurilor de distanțare din pandemie.

Nu în ultimul rând, a fost redus și numărul de agenți de pază din subteran, de la doi pe tren la doar unul, tot pentru a se face economie, au mai spus sindicaliștii.

Insolvența Metrorex, evocată în mai multe rânduri de Cătălin Drulă

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit de mai multe ori în ultima perioadă despre insolvența Metrorex și nu a exclus nici varianta de a face concedieri la metrou, ca soluție pentru reducerea cheltuielilor.

”Am vorbit cu unii angajați. În an de pandemie nu se aștepta nimeni să aibă această creștere. Această creștere (de salarii cu 18%, cuprinsă în Contractul Colectiv de Muncă negociat anul trecut – n.red.) poate fi eventual acordată eșalonat. Mai există varianta reducerii de personal, sau compania, varianta cea mai neplăcută, va intra în insolvență. Nu cred că-și dorește nimeni asta, dar este o variantă”, spunea ministrul la finele lunii martie.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share