Site logo
Ironii ale Asociației Pro Infrastructura la adresa lui Emil Boc: „Trăiește într-un univers paralel”
7 mai 2021

Asociația Pro Infrastructura nu s-a mărginit să critice, zilele trecute, proiectul de realizare a unui metrou ușor la Cluj, fanion al administrației locale Emil Boc, ci a afirmat despre acesta, în context, că trăiește „într-un univers paralel”. Ciurea critică ideea 

Metrou usor Lisabona. De remarcat suspensia catenară

Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, a exprimat mai multe opinii potrivnice abordării proiectului într-o discuție cu Cluj24.

Ciurea „a dat de pământ” cu proiectul metroului de la Cluj, în lungime de 20 de kilometri, după cum se exprimă publicația menționată. Potrivit acestuia, primarul Emil Boc trăiește ”într-un univers paralel”, unde deja probabil se circulă pe 50 de stații de metrou.

Ionuț Ciurea a declarat pentru Cluj24, că în ciuda faptului că se prezintă deja cifre legate de finalizarea lucrărilor, nu există efectiv nici minimul de documentație necesară pentru finalizarea studiilor, și nici banii de la Uniunea Europeană. Problema cea mai mare ar fi că ideea de metrou pur și simplu nu e fezabilă încă la nivelul Clujului.

În exemple practice, Asociația Pro Infrastructură a prezentat chiar cazul Bucureștiului, unde s-au început lucrările la magistrala M5, în lungime de circa 7 km, în 2011, și încă nu sunt finalizate (se mai lucrează la 2 puncte de suprafață și partea de finisaje de interior).

Cu toate că Emil Boc înaintează ca soluție de finanțare PNRR, și faptul că metroul de peste 1 miliard de euro a fost cuprins pe lista scurtă a Guvernului, Ionuț Ciurea subliniază că banii de la UE nu sunt garantați încă.

”Aveam o magistrală de la Băneasa la Otopeni și Comisia Europeană a spus NU. Un argument a fost densitatea populației, și Floreștiul este mai puțin dens decât Otopeniul. Dacă tragi de păr cifrele pentru o soluție fantasmagorică – și sunt mulți care au placa asta la gât în Cluj – nu rezolvi nimic. Nu e fezabil acum un metrou greu la Cluj și nici mulți ani de acum înainte. Dacă tragem de păr cifrele, pățim ca la București, unde nu s-a mai aprobat finanțarea. Trebuie să avem mare grijă la modul în care prezentăm proiectul Comisiei Europene. Despre cei 4 ani pentru finalizare nici nu are rost să vorbim pentru cei 20 de kilometri; și dacă ar fi fezabil, tot nu ar fi gata în 4 ani. Magistrala M5 nici acum nu e gata, și sunt doar 10 stații”, a declarat Ionuț Ciurea pentru Cluj24. Ceea ce s-ar putea să fie gata e ceea ce se numește metrou ușor, adică un tramvai mai rapid, spune Ciurea.

 

Trebuie precizat însă aici că ceea a ce a fost prezentat zilele trecute de către Primărie e chiar un proiect de metrou ușor, nu unul greu  (una dintre diferențele principale este prezența pantografului pentru alimentare la metroul ușor . Vezi foto metrou ușor Lisabona – n.red.)

”Tramvaiul poate să aibă și câteva stații subterane. La Florești s-ar putea implementa, dar e nebunie în centrul Clujului să te apuci să sapi pe sub pământ. Chiar dacă fac un tramvai ușor sau metrou ușor, cum s-au mai făcut la Lisabona, acolo nu prea e metrou, iar Lisabona e foarte densă. Trebuie să ținem cont și de faptul că nu totul o să fie făcut de primărie, nu ține totul de Emil Boc.

Metroul trebuie să fie și rentabil, încă din momentul în care îi dai drumul, nu peste 50 de ani. Într-un univers paralel deja la Cluj se circulă pe 50 de stații de metrou. Numai exproprierile câtă bătaie de cap vor aduce. Cine spune că se vor finaliza lucrările în patru ani nu gândește sau e rupt de realitate. Dacă astăzi s-ar apuca de dat cu lopata, nici așa n-ar fi gata.

Alte proiecte de metrou în orașe europene similiare Clujului

În Bilbao, lucrările la metrou au început oficial în 1988, cu închiderea vechii căi ferate de la Bilbao la Plencia, fiind organizată o licitație internațională pentru proiectarea arhitecturală a viitorului metrou. După şapte ani lucrarea a fost finalizată şi a fost inaugurată linia de metrou în 11 noiembrie 1995 cu 23 de stații între Casco Viejo și Plentzia.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share