Site logo
22 decembrie 2021

Anul 2021 se încheie fără a fi bătută în cuie lista meseriilor speciale ce vor beneficia de prevederi referitoare la vârsta de pensionare ce apar în legea 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar din România.

Lista nu a fost definitivată deși se prevede că aceasta trebuia să se întâmple în 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, care a avut loc în septembrie 2020.

Iulică Măntescu, lider sindical al mecanicilor de locomotivă, a declarat pentru Club Feroviar că există șanse ca aceasta să fie definitivată la următoarea întâlnire cu Ministerul Transporturilor. Nu și dacă instituția va continua să ceară eliminarea a o treime din totalul funcțiilor existente în organigramele companiilor feroviare.

Măntescu a dat exemplu vopsitorilor de material rulant care lucrează în mediu toxic, dar care au fost excluși de minister de pe lista meseriilor care ar beneficia de condiții speciale.

Un aspect controversat apare in nota realizată de angajații ministerului privind discuțiile purtate în data de 14 decembrie. Nota menționează data de 5 decembrie 2022 pentru reluarea discuțiilor pe tema meseriilor speciale. Este o eroare a celor de la minister care au făcut minuta ședinței. A fost corectată cu data de 5 ianuarie 2022, a explicat Măntescu.

Subiectul a fost discutat săptămâna trecută de către reprezentanți ai sindicatelor cu oficiali ai Ministerului Transporturilor. Ministerul a solicitat eliminarea a 46 de poziții, respectiv o treime din întregul nomenclator ce cuprinde 134 de poziții.

De exemplu, ministerul nu a fost de acord cu includerea unor meserii precum administrator sistem, agent comercial, analist servicii clienți, bobinator, casier etc.

Statutul personalului feroviar. Miza meseriilor speciale

Legea 195 prevede condiții mai bune de ieșire la pensie care însă unele au fost înțelege greșit de unii angajați chiar lideri sindicali.

Astfel la art.34 se zice:

  • Personalul feroviar se poate pensiona, la cerere, dacă îndeplinește condițiile privind stagiul minim de cotizare și vârsta standard de pensionare prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare.
  • Personalul feroviar care a realizat stagiul complet de cotizare, potrivit legii, din care cel puțin 30 de ani în activitățile prevăzute la art. 35, are dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare cu 5 ani fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege.
  • Prin derogare de la prevederile Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, personalul feroviar beneficiază, prin cumul, de reducerea prevăzută la alin. (2) și de reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitatea desfășurată în locurile de muncă încadrate în grupele I și a II-a de muncă, respectiv în condiții deosebite sau speciale de muncă.
  • Reducerea cumulată prevăzută la alin. (3) nu poate fi mai mare de 13 ani.

Măntescu: Unii se visează ieșiți la pensie la 47 de ani

În afară de mecanici de locomotivă, ajutor al acestora și instructori nimeni din calea ferată nu mai are niciun fel de grupă de muncă, spune liderul sindical. „Și acum ceferiștii se pot pensiona mai devreme cu cinci ani dar sunt penalizați confom legii 263/2010. De aceea această listă de funcții nu știu câtă importanță are, îi sperie pe unii că rămânem fără oameni, aceasta nu va produce prea multe efecte. Legea a fost inteleasă greșit. Unii au înțeles că se reduce vârsta de la 65 la 60 de ani apoi cei care mai au grupă de muncă sau în fostele grupe a I-a și a II-a scad anii ăia și pot ieși la pensie la 47 de ani. Nu este așa. Liderii trebuiau să facă prelucrare în teritoriu. Mulți vor statutul ca să poată ieși la pensie ca polițiștii. Prevederile astea au fost în forma inițială cu pensii de servicii dar au fost eliminate”, explică liderul sindical.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share