Numărul solicitărilor pentru cursurile de mecanici de locomotivă este unul ridicat în acest an, spune Bogdan Jiman, director general adjunct în cadrul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară (CENAFER).
Doru Cireașă
Declarațiile au fost făcute miercuri în cadrul evenimentului „Conferințele Club Feroviar – Material Rulant”. În primele luni ale acestui an, CENAFER a avut antrenați în cursuri de pregătire pentru meseria de mecanic de locomotivă un număr de cursanți egal cu cel al celor calificați în această meserie în perioada 2018-2019-2020, a spus el.
Însă tentative de ameliorare a activităților în domeniu au eșuat din cauza unor piedici legislative. El spune că s-a propus la Brașov la un liceu CFR să se predea materii opționale din domeniul feroviar, urmând ca ulterior absolvenții să vină cu un bagaj minim de cunoștințe. La CENAFER aceștia ar fi putut urma doar noțiunile de strictă diferențiere pe funcții. Aceasta însă a fost imposibil. „Din păcate, am ajuns la impasul legislativ care nu era nici la decizia noastra, nici a partenerilor de dialog, ci mai sus”, a spus el.
Adevărata formare are loc abia după absolvirea cursurilor
Adevărata formare are loc ulterior absolvirii unui curs. Cel de mecanici locomotivă dureaza nouă luni, după care o persoană obține certificat calificare. Va trebui formare suplimentare cerută. Dacă analizăm concret, observăm că durata mare, ponderea mare, e în zona de formare suplimentară”, spune el.
Bogdan Jiman a declarat că CENAFER nu este împotriva liberalizării pieței. Opinia sa a fost formulată în contextul în care unii participanți la eveniment, reprezentanți ai operatorilor de transport feroviar au opinat că ar fi bine ca CENAFER să permită persoanelor fizice urmarea unor cursuri independent de operatorii de transport. Alte voci au exprimat convingerea că ar fi bine dacă operatorii ar putea avea propriile lor cursuri de calificare, după un model care, de altfel, e de regăsit și la obținerea carnetului auto.
Ar trebui mai mulți cursanți la mecanici de locomotivă, pentru a se renunța la pensionari
Și ar trebui chiar mai mulți cursanți la mecanici de locomotivă. „Am putea crea un număr mai mare astfel încât să renuntăm la pensionari (mecanici de locomotivă – n.red.). Efortul făcut pentru operatori tot nu e suficient. Ar trebui ca cei care ar plăti să facă aceste scoli, la sfârșit să fie liberi să se poate angaja oriunde”, a opinat reprezentantul unei firme de transport feroviar.
CENAFER nu este împotriva liberalizării pieței, însă există cerințe europene în domeniu care arată cum se face formarea, a explicat el.
Bogdan Jiman a mai afirmat că multe solicitări de formare profesională vin în special din zonele Craiova, București, Constanța.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail