Site logo
6 martie 2023

Licitația ARF de locomotive este contestată de către un mare producător mondial, acesta nefiind mulțumit de modul în care se va face plata locomotivelor.

UPDATE. Cererea de suspendare a fost respinsă luni de către CNSC

O contestație la licitația ARF de achiziție a 16 locomotive pe patru osii dotate cu ERTMS a fost depusă spre finele lunii februarie, potrivit site-ului public de achiziții. Contestația nu a fost anunțată de către ARF, instituție care își anunță doar ceea ce aceasta consideră a fi succesele sale.

Licitația ARF de locomotive este contestată

În contestația depusă la CNSC, disponibilă aici, producătorul afirmă că ARF nu ar fi ținut cont de o decizie a Curții de Apel București care i-ar fi cerut să schimbe eșalonarea plăților pentru locomotive cu aplicarea unui principiu al proporționalității.

Mai precis, ARF a propus plata unui avans de 15% urmată de diferența după recepția fiecărei locomotive. În urma deciziei CAB, ARF a adus modificări, însă doar formal, de genul că expresia în „termen de 60 de zile” a fost schimbată într-un „termen ce nu poate fi mai mare de 60 de zile”.

Producătorul invocă licitația RE-IR a ARF unde graficul de plăți a fost altul, şi anume: avans 1 de 15% după semnarea contractului, avans 2 de 5% după proiectarea acceptată, avans 3 de 5% după acceptarea strategiei de certificare, alt avans de 5% după producția unei rame.

Modul propus de ARF nu ar asigura un echilibru contractual și o proporționalitate a riscurilor, susține contestatorul.

Acesta cere CNSC suspendarea licitației până la judecata contestației sale, căci ar fi evident că termenul rămas până la depunerea ofertelor este mult mai mic decât cel necesar judecării contestației sale.

În luna ianuarie 2023, Curtea Apel București a pronunțat o decizie prin care „obliga autoritatea contractantă la continuarea procedurii de atribuire prin refacerea documentaţiei de atribuire în sensul prezentării clare/detaliate a modului de efectuare a plăţilor, cu respectarea principiului proporţionalităţii, conform considerentelor prezentei
decizii”.

În noiembrie, același producător a mai depus o contestație la CNSC, în urma căreia a fost și atunci suspendată procedura. La acel moment, producătorul a cerut:

  • suspendarea procedurii până la soluționare;
  • modificarea/completarea cerințelor privind limba în care pot fi depuse ofertele;
  • modificarea modului în care pot fi prezentate propunerile financiare;
  • modificarea monedei în care se transmite oferta financiară și modalitatea de plată;
  • recunoașterea valorii în euro pentru tratament egal între ofertanți.

Un contract ce poate depăși un miliard de lei

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat la începutul lunii octombrie în Sistemul Public de Achiziții anunțul de participare aferent proiectului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători”, cu o valoare estimată de 400 de milioane de lei, fără TVA.

Potrivit anunțului, cele 16 locomotive electrice care vor asigura legătura directă între marile orașe ale României, trebuie să aibă:

  • viteze de circulație de până la 200 km/h;
  • standarde tehnice europene de interoperabilitate;
  • fiabilitate și costuri reduse de operare;
  • diminuarea poluării;
  • valorificarea investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României;
  • susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS/ ETCS.

Prin achiziția acestor locomotive, călătorii vor avea un nivel de siguranță și confort la standarde europene, afirmă ARF. Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Valoarea achiziției este cuprinsă între 702.453.762,18 lei și 1.036.568.887,80 lei, în funcție de durata mentenanței (între 20 și 40 de ani).

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share