Site logo
5 ianuarie 2022

Sindicatele și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor au avut miercuri noi discuții privind lista meseriilor și funcțiilor din industria feroviară, ce pot fi considerate ca „speciale,” beneficiind de avantaje la calcul vechimii de pensionare. 

Din păcate însă nu au fost înregistrate progrese, ba dimpotrivă au fost reluate discuții privind poziții de pe listă care anterior fuseseră acceptate de Ministerul Transporturilor ca eligibile pentru a fi trecute în rândul celor speciale.

„Am luat fiecare funcție în discuție, a rămas ca în două zile fiecare să transmită punctul de vedere, de susținere a funcțiilor. Se va finaliza cel mai târziu săptpmâna viitoare cu o listă care cred că se va mai discuta odată cu reprezentanții patronatelor si sindicatelor. După aceea caeasta va merge in Comisia de Dialog Social. Deocamdată nu s-a ajuns la acord, sper să se găsească soluții. Normal ar fi trebuit să discutăm doar funcțiile la care se dorea eliminarea, dar s-au luat in discuții toate funcțiile”, spune Iulică Măntescu, lider sindical.

El mai spune că lista finală ar trebui pusă pe secțiunea de „transparență decizională” a ministerului și că este de așteptat și punctul de vedere al Patronatelor feroviare.

La jumătatea lunii decembrie au avut loc primele discuții pe tema listelor conținând meseriile speciale. Atunci ministerul a solicitat eliminarea a 46 de poziții, respectiv o treime din întregul nomenclator ce cuprinde 134 de poziții.

Miza meseriilor speciale

Legea 195 prevede condiții mai bune de ieșire la pensie. O reducere a vârstei de pensionare cu cinci ani e prevăzută pentru tot personalul feroviar însă anumite categorii profesionale vor beneficia și de condiții speciale de muncă. În prezent, de acestea beneficiază un număr foarte mic de meserii din sector, respectiv doar mecanicii de locomotivă, ajutorul lor și instructorii.

Astfel la art.34 se zice:

  • Personalul feroviar se poate pensiona, la cerere, dacă îndeplinește condițiile privind stagiul minim de cotizare și vârsta standard de pensionare prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare.
  • Personalul feroviar care a realizat stagiul complet de cotizare, potrivit legii, din care cel puțin 30 de ani în activitățile prevăzute la art. 35, are dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare cu 5 ani fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege.
  • Prin derogare de la prevederile Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, personalul feroviar beneficiază, prin cumul, de reducerea prevăzută la alin. (2) și de reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitatea desfășurată în locurile de muncă încadrate în grupele I și a II-a de muncă, respectiv în condiții deosebite sau speciale de muncă.
  • Reducerea cumulată prevăzută la alin. (3) nu poate fi mai mare de 13 ani.

Articolul 35 se adresează celor îndreptățiți la condiții speciale:

  •  De la data intrării în vigoare a prezentei legi, pot fi încadrate în condiții speciale locurile de muncă ale personalului feroviar cu responsabilități în siguranța circulației feroviare sau cu metroul din:a) activitatea de circulație a trenurilor;b) activitatea de exploatare, revizie și întreținere material rulant;c) activitatea de exploatare, revizie și întreținere linii;d) activitatea de exploatare, revizie și întreținere instalații, telecomenzi feroviare, control și telecomunicații feroviare;e) activitatea de instruire teoretică și practică de serviciu a personalului cu responsabilități în siguranța circulației feroviare, pentru funcția de instructor;f) activitatea de revizie, întreținere, exploatare și reparații la metrou.
  • Metodologia și criteriile de încadrare a locurilor de muncă în condiții speciale potrivit alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerului Muncii și Protecției Sociale.

Până acum, în afară de mecanici de locomotivă, ajutor al acestora și instructori nimeni din calea ferată nu mai a avut niciun fel de grupă de muncă. „Și acum ceferiștii se pot pensiona mai devreme cu cinci ani dar sunt penalizați confom legii 263/2010. De aceea această listă de funcții nu știu câtă importanță are, îi sperie pe unii că rămânem fără oameni, aceasta nu va produce prea multe efecte. Legea a fost inteleasă greșit. Unii au înțeles că se reduce vârsta de la 65 la 60 de ani apoi cei care mai au grupă de muncă sau în fostele grupe a I-a și a II-a scad anii ăia și pot ieși la pensie la 47 de ani. Nu este așa. Mulți vor statutul ca să poată ieși la pensie ca polițiștii. Prevederile astea au fost în forma inițială cu pensii de servicii dar au fost eliminate”, explica recent liderul sindical menționat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share