Site logo
16 martie 2023

În încercarea de a justifica în fața instanțelor de judecată retrogradarea – neasumată oficial, de altfel – a unui conductor de vagon de dormit, conducerea CFR Călători, prin semnătura directorului general adjunct Marcel Litră, încearcă să-i zugrăvească acestuia o imagine de spion al lui Putin. Mai mult, în adresa trimisă către instanță, conducerea operatorului feroviar de stat își contrazice propriile susțineri enunțate la un termen de judecată anterior.

Luna trecută, Club Feroviar a prezentat cazul lui Vasile Ionel, angajat al CFR Călători, pe postul de conductor vagoane de dormit și cușetă, care a fost retrogradat fără nicio explicație, după o discuție în contradictoriu cu directorul general al societății, Traian Preoteasa.

Pe scurt, până în luna martie 2022, datorită poziționării sale superioare în clasamentul lunar, a fost repartizat permanent în turnusul nominal lunar la pozițiile cu trenuri internaționale (Viena și Budapesta). Apoi, șeful său direct, Sorin Preda (șef Serviciu Deservire Vagoane Speciale de Dormit și Cușetă), cel care se ocupă cu întocmirea, redactarea și aprobarea turnusului individual lunar, l-a repartizat exclusiv, în toate lunile care au urmat, pe trenuri din parcurs intern. Trebuie menționat faptul că ceferistul nu a fost sancționat în niciun fel în mod oficial, prin vreun ordin sau decizie scrisă, pe care s-o poată contesta. De fiecare dată când a întrebat de ce a fost ”retrogradat”, Sorin Preda i-a dat același răspuns, că “așa a primit ordin de la director”, referindu-se, evident, la directorul general Traian Preoteasa, după cum se menționează în denunțul penal și în cererea de chemare în judecată.

Tot atunci arătam că, în întâmpinarea sa la dosar, conducerea CFR Călători susținea că reclamantului Vasile Ionel i-au fost repartizate în perioada aprilie-septembrie 2022 voiaje în trafic internațional. Și erau date câteva exemple: data de 22.07.2022, trenul 1741/1941 vagon cușetă Bc 5, data de 27.07.2022, trenul 1641/1941, vagon cușetă Bc 7. Numai că primul tren a circulat pe relația Satu Mare-Mangalia și retur, iar al doilea pe Baia Mare-Mangalia și retur. Și următoarele trei exemple date de responsabilii operatorului feroviar de stat vizau tot trenuri în trafic intern.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Conductor de vagon de dormit, înfierat de directorul general adjunct al CFR Călători

Acum, conducerea CFR Călători ”uită” ce le-a spus anterior judecătorilor și recunoaște că Vasile Ionel nu a mai fost repartizat la trenurile internaționale.

Iar motivația acestei decizii este de-a dreptul hilară. ”La începutul lunii martie 2022, în timp ce fluxurile de refugați ucraineni erau la valori maxime, șeful de serviciu al Serviciului Deservire Vagoane Speciale a fost avizat telefonic că un salariat cu funcția de conductor vagon de dormit și cușetă în timpul staționării trenului 472 la peron în stația București Nord dă indicații refugiaților ucrainieni, care nu au locuri rezervate la trenul 472, să urce în tren fară a fi instruit în acest sens și fără a verifica dacă în tren sunt condiţii pentru ca aceștia să călătorească în condiții decente. Din verificările efectuate de către șeful de serviciu, conductorul vagon de dormit și cușeta în cauză a fost idendificat în persoana salariatului Vasile Ionel, care deservea vagonul de dormit WLAB 422 din compunerea trenului 472. Ca urmare a unei discuții telefonice purtate de către șeful de serviciu cu salariatul Vasile Ionel, după plecarea trenului 472 din stația București Nord, acesta a recunoscut faptul că în timpul staționării trenului la peron i s-a atras atenția de către personal de conducere din cadrul SNTFC CFR Călători SA că nu procedează corect în sensul îndrumării refugiaților ucraineni care nu aveau locuri rezervate la trenul respectiv să urce în tren în condițiile în care capacitatea vagoanelor trenului era depășită, dar că el a considerat că este îndreptăţit să facă acest lucru deoarece fusese prelucrat în acest sens la intrarea în serviciu, aspect de altfel nereal”, se arată în adresa trimisă de Marcel Litră, director general adjunct al CFR Călători.

Liderul sindical Mihai Cantea demontează acuzațiile CFR Călători

conductor de vagon de dormit ceferist sancționat discreționarÎn continuare, directorul susține că ceferistul i-a îndrumat pe ucraineni să se urce în vagoane fără a verifica condițiile, și anume disconfortul accentuat generat de supraaglomerare.

”Oare, dacă este așa cum povestește pârâta, cum putea conductorul respectiv, care deservea doar vagonul de dormit, să bage în tren (care nu era deservit de el, ci de partida trenului de la clasă), toți călătorii ucraieneni existenți în Gara de Nord, în condițiile în care acești călători aveau bilete strict la acel tren, fiind singurul care pleca la acea oră în afara țării (IR 346 pleca la ora 14,00)? În altă ordine de idei, toți ucrainenii erau însoțiți de ghizi speciali, care îi conduceau și îi urcau în tren. Așa cum se observă din înscrisul depus de pârâtă, care se întoarce împotriva pârâtei, trenul 472 este un tren cu rezervare obligatorie, dar permite emiterea de bilete fără loc în procent de maximum 20%-30%. Legitimațiile de călătorie pentru ucraineni se emiteau obligatoriu cu locuri rezervate gratuit. Aceste legitimații nu permiteau amânarea, anticiparea sau întreruperea călătoriei, fiindcă ele erau emise în sistem global (bilet+rezervare loc, la trenul respectiv)”, spune Mihai Cantea, președintele Sindicatului Vagoane Speciale.

Marcel Litră îl acuză pe Vasile Ionel de ”lipsă de empatie pentru situația refugiaților ucraineni”

promovări interne la CFR Călători ceferist sancționat discreționar Modernizarea locomotivelorRevenind la adresa CFR Călători, în acest document se recunoaște faptul că din luna aprilie 2022 Vasile Ionel nu a mai fost repartizat la trenurile internaționale (chit că anterior negase acest lucru) și că interdicția i-a fost ridicată în luna decembrie a aceluiași an.

Decizia este motivată prin sintagme lacrimogene, precum ”lipsa de empatie manifestată de salariatul Vasile Ionel pentru situația refugiaților ucraineni” sau ”impactul comportamentului inadecvat al salariatului în relaţia cu publicul călător asupra imaginii SNTFC CFR Călători SA în calitate de operator național de transport feroviar de călători era unul evident negativ în contextul în care toate instituțiile statului român depuneau eforturi pentru gestionarea în condiții cât mai bune a crizei refugiaților”.

Nu aveau cum să-l sancționeze legal, dar l-au retrogradat

În acest dosar, magistrații au obligat pârâta SNTFC CFR Călători să precizeze metoda și algoritmul prin care angajatul respectiv a fost pus pe poziția inferioară la traficul intern.

Or, răspunsul operatorului feroviar de stat nu lămurește acest lucru, ci face o apologie a crizei refugiaților, ceferistul Vasile Ionel fiind scos un fel de spion al lui Putin, fără empatie pentru ucraineni. Și, în acest context, trebuie subliniat faptul că Marcel Litră recunoaște, în finalul documentului amintit, că nu avea niciun temei legal să-l sancționeze pe Vasile Ionel: ”Situația generată de comportamentul inadecvat al salariatului în relația cu publicul călător nu a mai fost identificată anterior, fapt pentru care nu era încadrată ca neregulă pentru a se putea demara o procedură de cercetare disciplinară. Pentru acest gen de situații nu existau instrumente de monitorizare prin care să se prevină apariția ulterioară a unora similare”. Cu alte cuvinte, l-am sancționat noi pe ceferist, printr-o măsură arbitrară, pentru că una legală nu puteam lua.

Procesul se află pe rolul Tribunalului București, Secţia a-VIII-a Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale, iar următorul termen de judecată este pe data de 6 aprilie 2023.

Marcel Litră, arestat pentru luare de mită

Directorul general adjunct al CFR Călători a avut mari probleme cu legea.

Concret, în luna iulie a anului 2006, Marcel Litră, expert instructor la Centrul Naţional de Expertiză a Personalului din CFR SA, şi Constantin Roman, instructor general în cadrul Regionalei CF Brașov, au fost arestați pentru 29 de zile de către procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș pentru luare de mită și pentru punerea în pericol a siguranței pe calea ferată. Asta după ce un ceferist a reclamat că a fost declarat necorespunzător de către comisia formată din cei doi, întrucât nu le-a plătit sumele pretinse de aceștia.

Procurorii i-au acuzat pe Marcel Litră și Constantin Roman că ar fi pretins și încasat sume cuprinse între 40 și 60 de lei de la un număr de 181 de angajați ai CFR din județul Mureș, pentru ca aceștia să promoveze examenul anual de testare profesionala și de autorizare pe funcţii, în perioada 22-24 februarie 2006. Potrivit anchetatorilor, cei doi instructori au fost acuzati că ar fi luat sume cuprinse între 40 de lei (un acar) şi 60 de lei (un impiegat de mișcare) de la 181 de ceferiști din județul Mures pe care îi testau anual. Pe numele celor doi au mai fost întocmite dosare de cercetare penală şi în județele Harghita sau Sibiu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share