Site logo
20 mai 2023

Mecanicul beat de la Toporu a mai fost dat afară din serviciu de două ori pentru consum de băuturi alcoolice în timpul programului de muncă, o dată chiar de la compania de stat CFR Marfă. Mai mult, recent el a talonat (încălecat) un macaz chiar în stația unde zilele trecute s-au ciocnit două locomotive.

Sunt doar câteva aspecte ale accidentului grav de la Toporu dezvăluite de Iulică Măntescu, lider de sindicat al mecanicilor de locomotivă, într-o discuție cu Club Feroviar. Intervenția lui vine după ce în aceeași zi Patronatele Feroviare au remis un comunicat public în care cer sancționarea drastică a personalului feroviar, dar nu și a companiilor (reamintim că firmei bulgare United Railways i s-a ridicat licența).

Mecanicul beat de la Toporu mai fusese concediat

Or, Iulică Măntescu spune că personalul feroviar trebuie sancționat dur, dar că vina este purtată în mare măsură și de compania care angajează.

Mecanicul sub influența alcoolului fusese dat afară de cel puțin două ori, o dată de la un operator privat, a doua oară de la unul de stat și cu toate acestea a fost angajat. Angajările unor persoane în pofida „cazierului” critic al acestora au loc din cauza lipsei de personal specializat de conducere a locomotivei.

Fără măsuri vom ajunge la accidente cu sute de oameni

Nu numai United Railways era în culpă, ci și cealaltă companie. Aceasta nu ar fi avut la bord o a doua persoană, așa cum cer instrucțiile aprobate prin ordin de ministru. Este un cumul de situații. Trebuie să spunem stop joc să înțelegem că ajunge cu perioada de tranziție, căci într-o zi vom avea accidente cu sute de oameni, spune el.

„Instrucțiile noastre spun că trebuie controlat întâi de angajator, prin organele sale. Că nu are organe de control și că își diminuează cheltuielile neocupând anumite posturi obligatorii, e problema lui, a angajatorului”.

„Eu militez și voi spune clar stop-joc, ajunge cu perioada de tranziție. Cine nu respectă reglementările în vigoare să i se retragă certificatul unic de funcționare și să facă altă afacere”, spune Măntescu.

Nu în ultimul rând, instalațiile de siguranță ale locomotivei erau izolate, astfel de cazuri fiind relatate și altădată în presă și care, după cum se vede, nu au fost soluționate. Izolarea instalației îi permite mecanicului să nu fie depistat dacă depășește semnalul roșu și să scape astfel de cercetare disciplinară.

„Dacă firma lui lua măsuri, nu se ajungea aici… trebuie intensificate controalele și luate măsuri, la ora actuală, ca să maximizăm profiturile, se lucrează fără a se respecta reglementările în vigoare, li se permite mecanicilor să vină băuți la serviciu, li se permite să circule cu locomotiva izolată, să circule simplificat (fără a doua persoană alături – n.red.), sunt prea multe mizerii”, spune Măntescu. Compania avea obligația legală să verifice dacă mecanicul a efectuat verificări ale locomotivei înainte de plecare, spune liderul sindical.

El pledează pentru suspendarea activității companiei pe durata cercetărilor, dar și pentru un moratoriu temporar care să interzică angajările pensionarilor în funcții de siguranță la calea ferată cel puțin câțiva ani. Logica este aceea că unui pensionar nu îi va fi teamă că va fi concediat în cazul unor nereguli, căci are ca sursă de venit pensia, în timp ce un mecanic ce nu e pensionat va ține mai mult la slujba sa și îi va fi teamă să o piardă.

Iulică Măntescu mai acuză și o discriminare a autorităților statului în privința controalelor efectuate la operatori. Mai precis, el spune că personalul companiilor de stat este verificat, în timp ce cel al companiilor private nu e. „Când un mecanic al nostru de la stat a întrebat de ce nu e verificat și cel ce era în gară, de la un operator privat i s-a răspuns că acela nu e în programul de control. La CFR Marfă, în februarie, s-a oprit exploatarea a 115 locomotive, ați auzit dumneavostră să fi fost oprită exploatarea la vreo locomotivă privată?”, întreabă el retoric.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share