Site logo
4 octombrie 2022

Ministerul Transporturilor a propus luni noii indicatori tehnico-economici ai metroului Cluj. Valoarea investiției crește cu aproximativ trei miliarde lei sau 30% din vechea valoare, motivat de scumpirea materialelor de construcție, criza energetică și din bazinul Mării Negre.

Proiectul de act normativ elaborat de minister prevede un coeficient general de actualizare de 135,7 care duce valoarea finală la 13,69 de miliarde de lei.

Proiectul propune construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 de secunde: 15.200/21.600 pasageri/ oră și sens (40 trenuri/ oră și sens) și un depou suprateran.

Amplasamentul este în municipiul Cluj-Napoca și comuna Florești. Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

  • ­Secțiunea Vest: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei;
  • ­ Secțiunea Centru: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;
  • ­ Secțiunea Est:
  1. ­ Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;
  2. ­ Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită și cu Depoul Sopor.

Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiunii în front, tip TBM EPB (Earth Pressure Balance).

Cum va arăta flota metroului

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu 3 (trei) vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 care presupune operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

Cea mai aglomerată rută de acces din România

Conform datelor înregistrate în PMUD, pe intrarea vestică din oraș (Calea Florești) se înregistrează în fiecare zi lucrătoare 58.660 de vehicule. Conform măsurătorilor efectuate de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, în data de 13 noiembrie 2015, s-a înregistrat un vârf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare superioară oricărei valori înregistrate anterior pe tronsoanele de drumuri naționale și autostrăzi din România. Acest volum de trafic este distribuit pe străzi cu intersecții la nivel și cu cel mult două benzi de circulație pe sens.

Axa vest–est prin centrul orașului este pe departe cea mai încărcată axă de transport în comun, pe porțiunea între str. Câmpului și sensul giratoriu din Mărăști.

Transportul „clasic” nu mai face față

Axa vest–est de transport în comun prezintă pe anumite tronsoane valori de încărcare de aproape 6.000 de pasageri pe oră și sens. Această valoare este limita superioară pentru care se poate asigura transportul în comun cu un mod ”clasic”: autobuz/ troleibuz/ tramvai care împarte parțial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general, și care are intersecții la nivel cu alte axe de transport.

Noii indicatori tehnico-economici prevăd o durată a proiectului de 96 de luni, o lungime a traseului de 21 de kilometri cu un depou.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share