Proiectul privind metroul din Cluj-Napoca intră în linie dreaptă. Noua linie de transport va avea nevoie de o finanțare de 5,67 miliarde de euro, echivalentul a aproximativ 1,17 miliarde de euro, bani care vor fi accesați din fonduri europene nerambursabile. Traseul viitoarei linii de metrou se va întinde pe axa est-vest a municipiului Cluj Napoca și va fi conectat cu trenul metropolitan.
Adrian Bărbulescu
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus vineri în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I A Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”.
Creșterea calității vieții nu se poate realiza atât timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Creștere exponențială a populației
Potrivit datelor statistice, din 2005 și până în prezent populația din Cluj-Napoca a cunoscut o creștere medie anuală de peste 800 de locuitori/an. Maximul acestei creșteri a fost consemnat chiar în acest an – 1.500 de locuitori în plus.
Pe de altă parte, populația din Florești a cunoscut o creștere medie anuală de peste 2.200 de locuitori/an, iar anul trecut majorarea a fost de 3.500 de locuitori. Făcând un calcul simplu, rezultă că în ultimii 15 de ani s-a înregistrat o creștere totală a populației stabile de circa 3% în Cluj-Napoca iar populația Floreștiului a crescut în același interval de 5,5 ori.
Zonele pe care le va traversa metroul din Cluj-Napoca
Punctele principale de interes a căror mobilitate o va asigura noua linie de metrou sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centrul Comercial Vivo – Cartierul Mănăștur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA, pe lungime de aproximativ 14,4 km. Noul punct de oprire de la podul IRA va asigura conexiunea cu trenul metropolitan, care va utiliza infrastructura de cale ferată existentă.
Conexiunea cu Aeroportul Avram Iancu se va face într-o primă etapă prin transbordarea pasagerilor la nodul intermodal IRA, din metrou în trenul metropolitan. Metroul din Cluj-Napoca este vital și pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență.
Proiectul se va derula prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027 și/sau Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027.
Lucrările de construcție vor dura șapte ani de zile
Valoarea totală a proiectului de investiții este de 5.669.949.835 lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție este de șapte ani de zile.
Investiția va fi eșalonată astfel:
Anul I 566.994.984 lei
Anul II 850.492.475 lei
Anul III 850.492.475 lei
Anul IV 1.133.989.967 lei
Anul V 850.492.475 lei
Anul VI 850.492.475 lei
Anul VII 566.994.984 lei
Cine va utiliza metroul din Cluj-Napoca
Beneficiarul principal al investiției, Municipiul Cluj-Napoca, va asigura buna funcționare a noului sistem de transport public, cu sprijinul Ministerului Transporturilor, se arată în proiectul de act normativ.
Beneficiarii indirecți ai noii linii de metrou vor fi: locuitorii Municipiului Cluj-Napoca și ai Comunei Florești, angajați din cele două localități, care locuiesc în afara acestora, elevi și studenți care studiază în Cluj-Napoca, precum și vizitatori ocazionali, în scop de afaceri, sănătate, socio-cultural.
Trenuri la interval de succedare de un minut și jumătate
Viteza comercială va fi de 40km/oră, iar intervalul de circulație de 90 de secunde. Dacă aceste obiective vor fi realizate, metroul dorit de primarul Emil Boc va circula mai des decât cel din București, unde aștepți chiar și 10 minute sosirea următoarei garnituri.
Noua linie de metrou va avea o capacitate de 9.000-15.000 de pasageri pe oră și sens, o lungime de 14,4 km, 14 stații și un depou.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail