Site logo

Mihai Barbu: Livrarea primul tren PESA, începutul unei colaborări îndelungate cu Polonia

22 mai 2025

Firma poloneză PESA a prezentat joi primul tren regional livrat României, în cadrul evenimentului Conferințele Club Feroviar, derulat în zilele de 21 și 22 mai la Oradea.

„Este o bucurie să fim aici, primul tren dintr-un lot de 62 de trenuri care urmează să vină din Polonia. E un tren foarte frumos, confortabil, ce oferă o mare siguranţă, e foarte comod, e o diferență foarte mare faţă de ce e acum”, a spus Mihai Barbu, președinte ARF, prezent la eveniment. „Azi marcăm începutul unei colaborări sper eu de lungă durată cu PESA, cu statul polonez, care sunt convins că va fi de bun augur pentru cele două țări, în parcurs european”.

O veste bună: livrări mai rapide

În condițiile în care există sincope în livrările de material rulant, vestea că PESA va livra trenurile mai rapid decât graficul convenit inițial a venit ca o ușurare. „Am avut de lucru intens în ultimele săptămâni, le sunt recunoscătoare (PESA – n.red.), ne-au ajutat şi am semnat un adiţional ca toate trenurile interregio din 2027 să fie livrate în 2026. Trebuie să învăţăm din seriozitatea acestei firmei”, a spus Mariana Ioniță, secretar general al Ministerului Transporturilor. „Propun să numim acest tren Octavian Udrişte, a cărui amintire mă emoționează (după numele inginerului feroviar, președinte de onoare Club Feroviar – n.red)”, a spus ea.

Pentru Maciej Maciejewski, șef PESA pe vânzări, contractul „e foarte important şi uriaş”, căci e vorba „nu doar trenuri, ci şi de mentenanță”. „Mulţumesc organizatorilor pentru sprijinul acordat, livrăm ce am promis”, a spus el.

Citește Tot ce trebuie să știi despre contractele ARF pentru trenuri și locomotive noi

La eveniment au fost de față și reprezentanți ai administrației locale, în subordinea căreia se află Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, locul de desfășurare a evenimentului.

Cu prilejul prezentării primului tren electric regional la Oradea, viceprimarul municipiului, Teofil Filimon, le-a adresat mulțumiri reprezentanților Autorității pentru Reformă Feroviară și companiei PESA pentru includerea orașului în acest proiect strategic:

„Doresc să mulțumesc tuturor celor implicați în proiect. Ne bucurăm că vă gândiți la viitorul nostru și la posibilitatea de a călători în condiții cât mai bune și moderne pe căile ferate din România. Oradea susține pe deplin investițiile în infrastructură și în transportul public ecologic, iar un astfel de proiect este o dovadă concretă că modernizarea transportului devine realitate.”

Contract semnat anul trecut

Pe 30 ianuarie 2024 a fost semnat contractul pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R1), cu perioada de mentenanță de 15 ani, în valoare de 2.777.369.677 lei, cu TVA, cu Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna din Polonia. Contractul este finanțat din Fondul de Modernizare al Uniunii Europene.
Contractul este împărțit în trei loturi, după cum urmează:
Lot 1 – 20 de rame;
Lot 2 – 23 de rame;
Lot 3 – 19 rame.
Joi, 22 mai 2025, a avut loc oficial livrarea primei rame pentru procesul de certificare și omologare de către organismele abilitate (ASFR, AFER-ONFR). După cum a scris anterior Club Feroviar, acest prim tren a intrat în România, pe la Curtici, duminica trecută. Termenul de livrarea pentru toate cele 62 de trenuri este anul 2027.

Caracteristici tehnice

  • Trei vagoane în compunere
  • Șase boghiuri din care două motoare la primul vagon
  • Intrări în tren la 600 mm deasupra șinei
  • Viteză maximă 160 km/oră
  • 224 scaune, 14 pliabile, total 238
  • Motoare 4×400 kW
  • Siguranță ETCT level 2
  • Sarcină maximă osie 18 tone
  • Cadrul boghiu sudat cu laser, rezistență mare a carcasei


Share