Ca urmare a producerii mai multor accidente feroviare din cauza nerespectării instrucțiilor, Ministerul Transporturilor, condus de Cătălin Drulă, a pregătit un proiect de act normativ prin care se instituie noi sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă. Acestea constau în suspendarea permisului pentru o perioadă de până la trei ani de zile. În proiect sunt prevăzute sancțiuni și pentru alte categorii de personal feroviar cu atribuții de siguranța circulației.
Adrian Bărbulescu
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în dezbatere publică, Proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii privind măsuri pentru sancţionarea personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pentru nerespectarea unor reglementări specifice domeniului feroviar.
Oportunitatea emiterii acestei reglementări este justificată prin accidentul feroviar produs la data de 28 iulie 2021, la ora 23:20, în stația CFR Fetești, prin ajungerea din urmă și tamponarea trenului de marfă nr.50790-1 aparținând operatorului de transport feroviar SC Express Forwarding SRL de către trenul de marfă nr. 60514-1 al Tim Rail Cargo SRL.
Reglementările specifice actuale pentru domeniul feroviar cuprind prevederi asupra interdicţiei de a se executa anumite operaţiuni la instalaţiile de siguranţă şi de vigilenţă de pe locomotivă, de a se depăşi serviciul maxim admis pe locomotivă şi de a exercita serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice sau a substanţelor halucinogene. Aceste reglementări specifice nu cuprind însă şi sancţiuni dacă nu sunt respectate aceste interdicţii sau nerespectări ale acestor prevederi, se arată în Nota de fundamentare a proiectului. Tot aici se menționează faptul că, din analiza rapoartelor de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare produse în perioada 1998-2020 s-a constatat faptul că mai multe astfel de evenimente feroviare au avut drept cauză aceleaşi tipuri de abateri.
Sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă la depășirea timpului de lucru
În proiectul de act normativ sunt prevăzute mai multe sancțiuni care le vor fi aplicate mecanicilor de locomotivă.
Astfel, nerespectarea prevederilor privind serviciul continuu maxim admis pe locomotivă se sancţionează după cum urmează:
- suspendarea permisului de mecanic de locomotivă pentru o perioadă de 6 luni, pentru depăşirea serviciului maxim admis pe locomotivă cu 2 până la 6 ore; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de un an de la expirarea suspendării precedente, permisul de mecanic de locomotivă se retrage pentru o perioadă de 12 luni;
- suspendarea permisului de mecanic de locomotivă pentru o perioadă de 12 luni, pentru depăşirea serviciului maxim admis pe locomotivă cu mai mult de 6 ore; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de doi ani de la expirarea suspendării precedente, permisul de mecanic de locomotivă se retrage pentru o perioadă de 36 luni.
De asemenea, nerespectarea prevederilor Ordinului ministrului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 2299/2006, se sancţionează după cum urmează:
- suspendarea permisului de mecanic de locomotivă pentru o perioadă de 12 luni;
- suspendarea permisului de mecanic de locomotivă pentru o perioadă de 36 luni, dacă această abatere este repetată într-o perioadă de doi ani.
- Alte sancțiuni sunt prevăzute pentru nerespectarea Regulamentului pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 1816/2005, de către personalul care deserveşte instalaţiile respective:
- retragerea autorizaţiei/autorizaţiilor pentru manipularea instalaţiei/instalaţiilor şi a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei pentru o perioadă de 12 luni;
- retragerea autorizaţiei/autorizaţiilor pentru manipularea instalaţiei/instalaţiilor şi a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei pentru o perioadă de 36 luni, dacă această abatere este repetată într-o perioadă de doi ani.
Sancțiuni dure pentru intervenții necorespunzătoare la instalațiile de semnalizare
Alt set de sancțiuni este prevăzut pentru manipularea necorespunzătoare a instalaţiilor de semnalizare, centralizare şi interblocare, a instalaţiilor de telecomunicaţii, a instalaţiilor fixe de tracţiune electrică. Atunci când acest fapt este identificat, în urma investigaţiei AGIFER, drept cauză directă sau factor care a contribuit la producerea unui accident, accident grav sau incident, sancțiunile vor fi următoarele:
- retragerea autorizaţiei/autorizaţiilor pentru manipularea instalaţiei/instalaţiilor şi a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei pentru o perioadă de 12 luni în cazul în care manipularea necorespunzătoare a instalaţiei/instalaţiilor a contribuit la producerea unui incident;
- retragerea autorizaţiei/autorizaţiilor pentru manipularea instalaţiei/instalaţiilor şi a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei pentru o perioadă de 36 luni, în cazul în care manipularea necorespunzătoare a instalaţiei/instalaţiilor a contribuit la producerea unui accident sau accident grav, precum şi în cazurile în care abaterea este repetată într-o perioadă de doi ani.
Sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă beți
Prin proiectul de Ordin sunt înăsprite și sancțiunile pentru mecanicii de locomotivă și alte categorii de personal feroviar care sunt prinși băuți la serviciu.
Sancțiunile vor fi următoarele:
- suspendarea pentru o perioadă de 6 luni a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei sau a permisului de mecanic de locomotivă, pentru personalul care exercită serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice, constatat cu o concentraţie alcoolică de până la 0,5 mg/l alcool pur în aerul expirat; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de un an de la expirarea perioadei de suspendare precedentă, autorizaţia se retrage pentru o perioadă de 12 luni;
- retragerea pentru o perioadă de 12 luni a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei sau a permisului de mecanic de locomotivă pentru personalul care exercită serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice, constatat cu o concentraţie alcoolică mai mare sau egală cu 0,5 mg/l alcool pur în aerul expirat, sau a substanţelor stupefiante, ori a medicamentelor şi/sau substanţelor care pot diminua capacitatea mecanicului de conducere a locomotivei; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de doi ani, autorizaţia se retrage pentru o perioadă de 36 luni.
Procedura de constatare a abaterilor și de aplicare a sancțiunilor
Constatarea abaterilor enumerate anterior se va face, după caz, de către angajator, administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare, Agenţia de Investigare Feroviară Română (AGIFER), în cazul cercetării unui accident/incident feroviar, sau Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), în cadrul procesului de supraveghere.
După constatarea şi încadrarea faptelor, angajatorul, administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare sau AGIFER notifică în termen de trei zile ASFR pentru punerea efectivă în practică a suspendării/retragerii documentelor specifice.
După primirea solicitării şi verificarea documentelor primite, ASFR dispune suspendarea sau retragerea, după caz, a documentului în cauză, fapt notificat angajatorului, care va retrage acest document de la salariat. Atunci când ASFR este entitatea constatatoare, aceasta va lua măsuri de suspendare/retragere imediată a documentelor, fapt notificat angajatorului, care va retrage acest document de la salariat.
Cu 30 de zile înainte de încetarea suspendării/retragerii documentului, ASFR va notifica angajatorul asupra datei încetării suspendării/retragerii. Noile sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă vor intra în vigoare după publicarea Ordinului în Monitorul Oficial.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail