Site logo
”Munca” la stat: ARF vrea comunicare ca în secolul trecut. Sau modelul Artimon
15 iulie 2024

Pentru o instituție publică, ai cărei angajați sunt plătiți din banii contribuabilului român, cuvântul de ordine ar trebui să fie transparența. Din păcate, în ceea ce privește cele mai multe societăți, companii sau alte structuri feroviare de stat nu se întâmplă așa. Cel mai recent exemplu este cel de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care împinge comunicarea cu presa în secolul trecut.

La ARF este angajat un șef de birou responsabil, printre altele, cu comunicarea. Nu-i vom da numele, căci nu acest lucru este important. Revoltător este însă faptul că niciun jurnalist nu știe numărul de telefon al acestui angajat la stat, chit că printre atribuțiile sale se află comunicarea cu presa.

Ca jurnalist nu ai altă opțiune, atunci când ai nevoie de o informație ”caldă”, la zi, despre activitatea ARF, decât să-l contactezi pe președintele instituției, Ștefan Roșeanu. Ce-i drept, acesta de cele mai multe ori răspunde la telefon sau la mesajele trimise pe WhatsApp, însă sunt momente când responsabilitățile funcției nu-i permit să facă acest lucru în timp util.

Plus că nu deranjezi ditamai președintele pentru a întreba, de exemplu, în ce stadiu se află răspunsul la o solicitare de presă transmisă pe email. Pentru situații de acest fel ar trebui să îl întrebi pe comunicatorul ARF. Club Feroviar a trimis către președintele ARF o solicitare oficială, prin care îi ceream să ne dea numărul de telefon mobil al comunicatorului. Răspunsul primit a fost halucinant. Îl vom prezenta integral, apoi vom scrie observațiile noastre.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Numărul comunicatorului, trecut ”la secret”

”Numărul de telefon pe care îl solicitaţi este personal, ARF nu a pus la dispoziţie telefoane de serviciu şi nu vă poate fi comunicat. În plus, aplicaţia whatsapp nu este un mijloc de comunicare oficial. Totodată, ARF a anunţat şi invitat presa la evenimentele importante şi a informat în mod operativ mijloacele mass media, inclusiv publicaţia Club Feroviar”.

Trecem cu vederea pleonasmul ”mijloacele mass media” și prezentăm observațiile de fond legate de acest răspuns.

  1. Numărul de telefon al domnului respectiv este personal. Și numărul de telefon al subsemnatului este personal și cu toate acestea îl folosesc și în interes de serviciu. Mi s-a oferit de la firmă telefon de serviciu, dar am refuzat. Un abonament de telefonie mobilă, cu totul inclus, nu mai este de mult o avere.
  2. De ce nu a pus ARF la dispoziție telefoane de serviciu? Evident, problema banilor iese din discuție, din moment ce Autoritatea își mărește schema, prin înființarea unui post de vicepreședinte, așa cum am scris recent.
  3. Aplicația WhatsApp este foarte utilă jurnaliștilor. Toate instituțiile și companiile de stat, inclusiv cele din subordinea Ministerului Transporturilor, au grupuri de WhatsApp dedicate comunicării cu jurnaliștii. Comunicarea a avansat față de secolul trecut.
  4. Da, publicația Club Feroviar a fost informată și invitată la evenimentele organizate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, însă, așa cum am arătat mai sus, sunt situații care necesită o comunicare rapidă.
  5. Numerele de telefon ale tuturor comunicatorilor instituțiilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor sunt cunoscute de către jurnaliști, tocmai pentru ca informația să circule mai rapid. Nu vedem de ce ARF ar fi mai ”specială” la acest capitol.

Nu doar Autoritatea pentru Reformă Feroviară are deficiențe la capitolul comunicare

Din păcate, ARF nu este singura structură din subordinea Ministerului Transporturilor care ia măsuri pentru a restricționa comunicarea cu presa.

La finele lunii ianuarie a acestui an, grupul de WhatsApp ”Presă CFR Călători”, pe care sunt prezenți atât jurnaliștii acreditați, cât și comunicatorii operatorului de stat, a fost trecut în modul în care doar administratorii pot posta, așa cum am scris la vremea respectivă. Decizia, luată cel mai probabil cu girul sau chiar la solicitarea directorului general al SNTFC CFR Călători, Traian Preoteasa, a fost criticată inclusiv de către comunicatorul ministrului Sorin Grindeanu, Alin Șerbănescu: ”Mă așteptam ca cei care provin din presă, când ajung în instituții, să modernizeze comunicarea, nu să ajungă mai răi ca cei pe care îi criticau când erau ziariști”. Degeaba, grupul este restricționat și în momentul de față.

Mai mult, conducerea unei alte societăți din subordinea ministerului a luat o decizie identică. Este vorba de Metrorex SA, societate condusă de Mariana Miclăuș. La începutul acestei luni, și grupul de WhatsApp ”Comunicare Metrorex” a fost trecut în modul în care doar administratorii pot posta mesaje.

Și Marian Artimon își ține telefonul departe de presă

Nu putem încheia acest articol fără să-l menționăm și pe președintele Unitatea-Sindicatul Liber Metrou (USLM), Marian Artimon.

Și liderul sindical de la metrou a dus comunicarea în secolul trecut, chiar în perioada comunistă, având în vedere că susține că nu are telefon mobil. În aceste condiții, jurnaliștii nu-l pot contacta operativ pe apropiatul Gabrielei Firea, dar acesta le reproșează că nu-i solicită punctul de vedere la redactarea unor articole de presă. Regretăm, nu mai avem fax!

PS. O rugăminte pentru comunicatorul ARF: Nu mai trimiteți răspunsurile la solicitările jurnaliștilor în format .pdf închis, din care nu se poate copia decât în urma unor operațiuni care ”mănâncă” timp. Înțelegem preocuparea dumneavoastră pentru ca informația să fie oficială, cu semnături și ștampilă (chit că aceasta din urmă nu mai este de mult obligatorie), însă am aprecia dacă atașat am primi și o variantă Word (.docx) sau un fișier .pdf deschis.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share