Iubitorii căii ferate vor putea vizita sâmbătă Muzeul CFR (Colecția Publică de Istorie Feroviară Românească) deschis cu ocazia evenimentului Noaptea Muzeelor.
Potrivit CENAFER, muzeul CFR (intrarea se face prin Calea Griviţei nr. 193B, prin curtea interioară în care sunt expuse locomotivele cu abur „Călugăreni” şi 763.215 – intrarea din Gara de Nord e închisă) este deschis între orele 10.00-16.00 și 20.00-02.45 (zorii zilei de duminică).
Aici puteți plonja înapoi în timp, parcurgând istoria de peste un secol a uneia dintre cele mai spectaculoase invenții omenești: calea ferată.
Punctul de atractie principal este DIORAMA demonstrativă de traseu feroviar românesc, cea mai mare din țară. Inaugurată în 16 mai 2012, este realizată la scara 1:87, are trasee atât pe cale ferată normală, cât şi pe cea îngustă, o lungime de peste 14m, o lăţime de circa 4,4m şi încântă pe vizitatorii de toate vârstele. Circulația trenurilor în miniatură este controlată de calculator prin decodoare digitale pentru locomotive, secțiuni de linie, schimbătoare de cale (macaze) și semnale (semafoare). O parte din locomotive sunt dotate cu decodoare digitale cu sunet. De asemenea se poate vizita biroul original al inginerului Anghel Saligny şi istoriografia altor ingineri români care au contribuit la construirea primei linii de cale ferate românească.
Aici veți afla lucruri inedite despre începuturile acestei aventuri a spiritului uman. Pornind de la primul vagonet din lume, pe făgaș de lemn, folosit în minele din Transilvania în secolul al XVI-lea, treceți apoi prin perioada intenselor construcții de cale ferată de pe teritoriul Principatelor Române din secolul al XIX-lea, faceți o călătorie romantică imaginară cu prima cursă a celebrului Orient Expres, în 1883, revenind apoi în țară pentru a traversa Dunărea pe impunătorul pod Carol I, de la Cernavodă, omagiindu-l astfel pe creatorul său, Anghel Saligny.
Veți fi fascinați apoi de numeroasele machete de locomotive cu abur, de la străbuna Călugăreni, cu cele trei vagoane de epocă, până la renumita Pacific, a cărei “iuțeală maximă” atingea 126 Km/oră sau de colecția de machete de vagoane de marfă ori cea de semnale vechi.
Și pentru că mișcarea se desfășoară în timp, nu lipsesc nici faimoasele ceasuri CFR, de la cel mecanic uriaș, suspendat la celebrul Paul Garnier, nelipsit din orice stație, până la centrala ceasornică electrică care a coordonat 300 de ceasuri, pe aproape întreaga durată a secolului al XX-lea.
Muzeul prezintă astăzi o bogată colecție de machete de locomotive și vagoane, documente istorice originale, numeroase exponate originale ce ilustrează evoluția tehnică la calea ferată, piese deosebite folosite în comunicații la CFR, diferite tipuri de pupitre de comandă de instalații de centralizare a macazurilor și semnalelor, precum și machete și piese originale ce ilustrează progresul tehnologic făcut de CFR.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail