Site logo
6 septembrie 2023

Compania CFR Marfă scoate din nou joi la licitație cu strigare nava ferry-boat Eforie, după ce săptămâna trecută nu a găsit niciun cumpărător.

Bursa Română de Mărfuri are programată joi dimineața, ora 10.00, o ședință de licitație pentru vânzarea navei ferry-boat Eforie, aparținând CFR Marfă.

Compania CFR Marfă a scos joi la licitație cu strigare la Bursa Română de Mărfuri nava ferry-boat Eforie și săptămâna trecută, fără a primi însă vreo ofertă de cumpărare. Potrivit anunțului, vânzarea a fost prin licitație deschisă urmată de strigare liberă a prețului. CFR Marfă împreună cu BRM vor demara noi runde de vânzare a navei, în primele trei runde, cel puțin, fiind așteptată o menținere a prețului de pornire în licitație.

Cel mai probabil, CFR Marfă nu va primi nicio ofertă până nu va micșora prețul, dorința cumpărătorilor fiind de a obține cu cât mai puțini bani navele. Odată vândut primul ferry-boat, Eforie, va urma vânzarea celui de-al doilea, respectiv Mangalia.

În 2009 CSAT a stabilit că sunt dotări strategice din punct de vedere militar

România a deținut două nave ferry-boat, respectiv Eforie și Mangalia, construite în 1991 și 1988 pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), în condițiile în care, până în anul 1990, exista un trafic important între România și țările asiatice, în special Turcia și Iran. Cele două nave au un deplasament de 12.000 tdw fiecare și pot încărca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane. Cele două nave, Mangalia și Eforie, au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca cele două nave să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”.

Georgia ocupă nișa de piață

În luna iunie 2023, o companie georgiană a decis să acopere nișa de piață a transportului ferry pe Marea Neagră. Un nou serviciu de feribot a început să facă legătura între portul Constanța din România și Poti din Georgia, transporând atât pasageri, cât și mărfuri pe Marea Neagră.

Noul feribot Constanța-Poti este operat de o companie georgiană numită E60 Shipping.

Acesta poartă numele rutei europene E60, care pornește de la Brest, în extremitatea vestică a peninsulei franceze Bretania, până la pasul Irkeshtam, care formează granița dintre Kârgâzstan și China.

Primul feribot de pe această nouă rută a plecat din Constanța la 27 iunie 2023, având nevoie de două nopți pentru a ajunge în orașul portuar georgian Poti, situat pe țărmul estic al Mării Negre.

Noul serviciu de transport cu feribotul între România și Georgia este operat de o navă de pasageri Ro-Ro (Roll-on/roll-off) numită M/v Vilnius, cu un tonaj brut de 22.341. M/v Vilnius a navigat anterior pentru UkrFerry pe ruta dintre Chornomorsk și Poti.

Acesta poate transporta remorci, containere, mașini, motociclete, precum și pasageri. E60 Shipping intenționează să opereze un serviciu de feribot aproximativ o dată pe săptămână în fiecare direcție, deși datele specifice de plecare din Constanța și Poti pot varia săptămânal. Pentru pasageri sunt disponibile atât cabine standard, cât și apartamente.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share