Site logo
Neîndemânare. Licitația de metrou spre Gara Progresul prelungită de două ori într-o lună
28 iunie 2024

Licitația de metrou spre Gara Progresul a fost prelungită de două ori într-o lună din cauza documentației de licitație neclare. Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, pretinde că amânarea are drept cauză succesul prea mare al proiectului, concretizat în numărul mare de posibili participanți.

Mai întâi, 27 iunie, apoi 11 iulie, iar acum 12 august 2024, aceasta este evoluția termenelor de depunere a ofertelor pentru prelungirea magistralei IV de metrou pe direcția Gara de Nord – Gara Progresul.

Prelungirile menționate în SEAP – Sistemul Electronic de Achiziții Publice menționează în ambele cazuri drept cauză „numărul foarte mare de solicitări de clarificări la documentația de atribuire”, ceea ce înseamnă că potențialii ofertanți fie au reclamat erori în documentație, fie neclarități ale acesteia, fie au solicitat amânare, dat fiind volumul mare de date ce trebuie analizate.

Metrou spre Gara Progresul cu prelungiri

Oricum, primarul sectorului 4, Daniel Băluță, preferă să transforme deficiențele procedurii într-un soi de succes personal. Amânările ar fi cauzate de un… prea mare interes al potențialilor participanți.

„Procedura de licitație publică în vederea desemnării proiectantului și constructorului/constructorilor care urmează să extindă magistrala de metrou M4, Gara de Nord-Gara Progresul, lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP) în luna aprilie a acestui an, va rămâne deschisă până pe data de 12 august 2024, ora 15:00.

Termenul inițial stabilit pentru data de 27 iunie a.c. pentru ca operatorii economici interesați să se poată înscrie și să depună ofertele, a fost prelungit cu încă 46 de zile calendaristice.

40 de companii din România, dar și din alte state europene, s-au înscris la licitație până acum, interesate fiind să lucreze la cea mai mare investiție de infrastructură de transport din București la ora actuală, în valoare de 2,5 miliarde de euro, pentru a aduce metroul de la Gara de Nord la Gara Progresul, prelungind astfel traseul magistralei M4, cu încă 14 noi stații”, spune Primăria într-un comunicat de presă remis vineri.

În realitate, nu este vorba de o înscriere la licitație, ci de faptul că documentația a fost cumpărată de 40 de firme. Este posibilă și situația în care niciuna dintre acestea nu va depune vreo ofertă.

„În aceste conditii, având în vedere importanța strategică a acestui obiectiv major de investiții pentru București și, implicit, necesitatea identificării și desemnării celor mai buni specialiști (proiectanți și constructori) în derularea acestui proiect, Sectorul 4 al Municipiului București, în calitate de lider de asociere (alături de Ministerul Transporturilor, Metrorex SA, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5 al Capitalei), a luat măsura prelungirii termenului inițial de ofertare.

Potrivit noului calendar, atribuirea și semnarea contractului de executare a lucrărilor de proiectare și construire sunt preconizate pentru luna octombrie a acestui an”, spune Primăria.

Cinci ani realizarea, din care zece luni proiectare

Câștigătorul/câștigătorii licitației va avea la dispoziție un termen total de 60 de luni pentru construcția efectivă. Din acest interval, primele 10 luni sunt destinate primei faze de proiectare, astfel încât construcția efectivă să poată fi demarată cât mai rapid posibil. Ulterior, vor fi realizate, în paralel, pe tronsoane clar definite, atât procedurile de proiectare, cât și cele de construire.

Traseul noii linii de metrou M4 va avea un număr de 14 stații, ce vor fi amenajate pe o lungime totală de aproximativ 12 kilometri, între stația Gara de Nord 2 și stația Gara Progresul, și care va traversa teritoriul sectoarelor 1, 4 și 5, precum și al comunei Jilava din județul Ilfov.

Cele 14 stații ale noului traseu sunt: Gara de Nord 2 – Știrbei Vodă – Bogdan Petriceicu Hașdeu – Uranus – George Rozorea – Chirigiu – Filaret – Eroii Revoluției 2 – George Bacovia – Toporași – Nicolae Cajal – Luică – Giurgiului – Gara Progresul. Stațiile vor fi amenajate conform celor mai noi cerințe pentru securitate la incendiu și vor fi adaptate pentru un acces facil al persoanelor cu dizabilități. Stațiile vor avea și sisteme de protecție a călătorilor, inclusiv panouri de sticlă și uși automate la marginea peroanelor.

Finanțarea proiectului este asigurată deja din fonduri europene nerambursabile, accesate prin “Programul Transport” al Uniunii Europone, exercițiul bugetar 2021- 2027. Contractul de finanțare, în valoare de 2,5 miliarde de euro, a fost semnat în data de 4 iunie a.c.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share