Site logo
Nicio licitație de modernizare vagoane pornită de Dan Costescu în 2020
7 ianuarie 2021

In pofida declarațiilor repetate privind modernizările de vagoane, ultima fiind privitoare la modernizarea a câteva zeci de vagoane în 2021, conducerea CFR Călători nu a demarat în 2020 nicio licitație de modernizare a vagoanelor deținute.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

vagon modernizat în 2019

Ca în fiecare an conducerea CFR Călători promite marea cu sarea în privința ameliorării condițiilor de călătorie, condiționat de primirea a câți mai mulți bani la formarea bugetului. O strategie de PR menită să asigure companiei cât mai multe resurse, relizările ulterioare fiind îndoielnice.

Sosit la cârma companiei în ianuarie 2020 actualul director general Dan Costescu lansase găselnița unui așa zis program „CFR Renaște” care ar necesita 250 de milioane de lei de la bugetul de stat. În final, ideal ar fi vreo 400 de milioane de lei, spunea el.

“Creşterea parcului activ de la 850 la 1.000 de vagoane spre sfârşitul anului este tot o problemă de management. Am vizitat deja o parte dintre reparatorii români cu care avem contracte, cu ei am stabilit noi condiţii de lucru. Practic, vom planifica şi sperăm să avem undeva la 30 şi ceva de vagoane reparate în fiecare an. Pe de o parte, avem întâi ieşirile din parc – acestea ies din parc deoarece ajung la scadenţă, în funcţie de tipul de vagon ajung la scadenţă la un moment dat – şi avem anul acesta peste 170 de vagoane care ne ies din parc pentru scadenţă. Apoi avem intrările – intrările din reparaţiile periodice – unde noi ne planificăm undeva între 30 şi 40 de vagoane pe lună, ceea ce înseamnă că o să ne ducem – lăsând la o parte lunile pe care le-am pierdut, ianuarie, când nu am fost aici – o să avem peste 400 de vagoane pe reparaţii periodice, plus vagoanele care trec prin cicluri mai complexe de reparaţii, reparaţii de modernizare. Aici, nu vor fi doar reparate, ci vor fi vagoane modernizate, care vor arăta ca nişte vagoane noi. Deci, dacă scădem din 170 şi ceva de vagoane din 400 obţinem rezultatul pe care l-am propus: obiectivul de 1000+ vagoane în parc”, explica Costescu la Târgul de Turism al României.

Din 200 de licitații, niciuna de modernizare

Nu mai că în realitate în intregul an 2020 CFR Călători nu a inițiat nici măcar o licitație de modernizare a vagoanelor,  bazându-se pe vagoanele modernizate, primite ca urmare a contractelor din anii precedenți. Club Feroviar a parcurs cele aproximativ 200 de anunțuri de participare aferente licitațiilor importante organizate în 2020 de CFR Călători și nu a găsit niciuna privind modernizarea de vagoane.

Cu toate acestea, anul trecut CFR Călători a inițiat o expoziție de vagoane modernizate, formată însă din vagoane modernizate de conducerea precedentă. Club Feroviar a scris despre aceasta aici.

Aceleași vagoane au mai fost însă prezentate publicului și presei și la finele lunii octombrie 2019, în Gara Băneasa.

Chiar dacă vagoanele cu pricina sunt prezentate ca fiind modernizate în cursul acestui an de către societatea aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, multe dintre ele au fost prezentate și anul trecut, pe 30 octombrie, într-un eveniment organizat la Gara Băneasa de fosta conducere a CFR Călători. În multe cazuri, sunt aceleași serii de vagoane. În plus, este prezentat ca o mare realizare un vagon (seria 2049) modernizat la Remarul 16 Februarie, care nu a fost gata anul trecut.

Oricum, contractele de modernizare a vagoanelor au fost semnate în 2019 și unele au ieșit din uzinele de reparații de material rulant în cursul anului 2020, după ce la conducerea societății a fost numit Dan Costescu, care nu a făcut decât să semneze recepția.

Promisiunea și bugetul

Însă ca de obicei în jurul momentului la care se aprobă bugetul de stat și ulterior alocările către companiile de cale ferată, Costescu promite modernizări condiționate bineînțeles de primirea alocațiilor cerute, adică aplică aceeași strategie ca la începutul anului trecut.

CFR Călători are în plan ca în 2021 să repare sau să modernizeze în jur de 440 de vagoane, însă este puternic dependentă de bugetul pe care îl va primi, a declarat Dan Costescu, directorul general al companiei, citat de Agerpres. „Pentru acest an, noi ne continuăm planurile așa cum le-am stabilit și le-am anunțat încă de la începutul lui 2020. Am stabilit atunci trei piloni importanți: (…) să ne ocupăm de trenuri mai bine decât în ultimii ani, și s-a văzut acest lucru – v-am anunțat deja obiectivul 1000 plus, am ajuns la 1000 de vagoane după ce în sezonul trecut aveam doar 790, deci e o creștere de aproape 30% de parc, vă spun este fără precedent în Europa. Evident că ne trebuie și buget pentru acest lucru. În acest an ne-am propus să reparăm și să modernizăm undeva la 440 de vagoane. Evident că avem și la scadență. Obiectivul nostru este să creștem controlat și în niciun caz să scădem sub 1000 de vagoane. Din cele 440 – 400 ar fi doar cele reparate, iar 40-50 să fie vagoane modernizate. Repet, suntem puternic dependenți de bugetul pe care-l vom primi. Anul trecut, prin faptul că am dublat practic viteza de modernizare față de anii precedenți, am primit aceste fonduri și am convingerea că și în acest an aceste eforturi ale noastre vor fi din nou apreciate și vor continua să vină banii pe investiții”, a afirmat Dan Costescu. Însă, cum am arătat dublarea vitezei de modernizare se datorează predecesorilor săi.

Va urma încă un an fără nicio licitație de modernizare demarată de CFR Călători urmată de noi promisiuni peste un an, când se va aproba bugetul pe 2022?

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share