În contextul în care pandemia a accelerat tendința de digitalizare în majoritatea industriilor, au fost anunțate noi aplicații IT la GRAMPET. Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi Europa de Sud-Est, își intensifică activitatea de dezvoltare de soluții IT.
”Competitivitatea unei companii (și, implicit, a unei economii) este astăzi strâns legată de gradul său de digitalizare, iar criza medicală și economică cu care ne confruntăm în acest an a demonstrat încă o dată acest lucru. Este ceea ce noi am anticipat încă de la început, investind în mod constant timp și resurse pentru activitatea internă de dezvoltare de aplicații IT. Având în vedere necesitățile uriașe în această direcție, GFR a început să își dezvolte propriile capacități în domeniul software. O contribuție importantă o are și Institutul de Tehnică de Calcul (ITC), parte a Grupului GRAMPET din 2008. În ultimii ani, am implementat aproape 20 de soluții digitale, marea majoritate în premieră pentru piața din România, care ne-au simplificat și eficientizat substanțial activitățile din plan operațional și comercial”, a declarat Gruia Stoica, președintele și fondatorul Grupului GRAMPET.
Noi aplicații IT la GRAMPET, pentru monitorizarea vagoanelor și coordonarea operațiunilor de manevră
Spre exemplu, aplicația Shunting Expert dezvoltată de Grup Feroviar Român (GFR) și lansată în urmă cu doi ani, este astăzi folosită sau se află în curs de implementare în toate marile rafinării din România.
Lipsa din ce în ce mai acută a personalului calificat, precum și criza sanitară au încetinit procesul de implementare a acestei noi tehnologii. Sistemul monitorizează și controlează în timp real poziția geografică a vagoanelor manevrate pe imensele dispozitive de linii specifice rafinăriilor, precum și statusurile comerciale și tehnice ale acestora.
Aplicația facilitează și intermediază deciziile luate de coordonatorul operațiunilor de manevră. Acuratețea datelor furnizate generează beneficii operaționale importante, îmbunătățind procesele decizionale, utilizarea resurselor și compensând lipsa de personal acolo unde este cazul.
”Calitatea deciziilor în exploatarea feroviară depinde în mod esențial de calitatea informațiilor, care, în cazul nostru, se referă la linia la care se află vagonul ce trebuie manevrat, poziția pe linie a vagonului, starea acestuia, gradul de umplere al liniilor la care se face manevra. Practic, aplicația Shunting Expert răspunde următoarei provocări: cum procedăm ca să avem în permanență un control total al poziției și al stării a circa 1.000 de vagoane, pe o platformă feroviară de zeci de hectare, pe 30 de km de linie, cu un efort minim, în condițiile în care vagoanele aparțin mai multor operatori, sunt de diferite tipuri și au statusuri multiple”, explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român.
Perform.Expert, cea mai recentă soluție IT implementată de GFR
”Vorbim despre crearea unui concept care se bazează pe un nou indicator de performanță pentru departamentul de Exploatare, care se măsoară în timp real și se actualizează la fiecare cinci minute (Parcursul Operațional Zilnic), cu ajutorul datelor privind circulația trenurilor transmise de CFR SA de pe întreaga rețea de cale ferată. În perioada de probă a sistemului (iulie – septembrie 2020), viteza comercială a mărfii transportate a crescut cu 15%. Mai mult decât atât, în luna septembrie am doborât și un record de viteză pentru ultimii 10 ani (de când deținem astfel de date)”, explică Amedeo Neculcea.
Noi aplicații IT la GRAMPET, lansate în 2021
O altă aplicație ce va fi lansată anul viitor colectează în timp real date din cea mai mare parte a aplicațiilor existente (informații despre trenuri, vagoane, locomotive, personalul de deservire a trenurilor, programul de circulație etc.), oferind decidenților informații de ansamblu, cu posibilitatea focalizării pe detalii referitoare la procesul de exploatare în curs și previzionat.
În paralel, toți marii jucători din domeniul produselor petroliere folosesc în acest moment Scrisoarea de Trăsura Electronică, care a înlocuit aproximativ 90% din contractele de transport ale companiei GFR în format pe hârtie, transferând online întreaga activitate de editare, gestionare și urmărire a transporturilor pe care le efectuează pentru parteneri și clienți.
GFR realizează lunar peste 7.000 de transporturi și emite același număr de scrisori de trăsură, dintre care peste 2.800 la nivel local. În varianta tradiţională, emiterea scrisorilor de trăsură implica un consum substanţial de resurse (câte 12 pagini printate pentru fiecare expediţie, completarea manuală de formulare tipărite pe imprimante atipice, cu costuri mai mari decât în cazul imprimantelor uzuale). Transferul acestor operațiuni într-un sistem informatic a redus considerabil impactul de mediu, dar și riscul erorilor umane și al întârzierilor.
Totodată, aplicația Comanda Personalului de Deservire a Trenurilor (CPDT) este un instrument excelent pe care GFR îl utilizează pentru asigurarea adecvată a resurselor umane operaționale, necesare deplasării fără întrerupere a trenurilor. Această aplicație are o vechime de aproape 10 ani și servește și ca platformă de pregătire a tinerilor ingineri care au oportunitatea să învețe în mod practic despre programarea trenurilor, geografia rețelei și principalele procese de luare a deciziilor.
Pe lângă soluțiile dedicate activității de transport feroviar de marfă, Grupul GRAMPET are ca obiectiv strategic creșterea ratei de digitalizare la nivelul întregii organizații, în toate ariile sale de activitate. În prezent, grupul derulează un proces amplu de analiză și diagnosticare internă, pentru a identifica și alte arii de activitate care pot fi eficientizate prin soluții de digitalizare, robotizare și inteligență artificială. Nu în ultimul rând, echipa de specialiști lucrează la soluții adaptate pentru prevenirea breșelor de securitate informatică, o amenințare în creștere în ultimii ani.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail