Site logo
19 ianuarie 2022

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) va organiza în perioada imediat următoare licitații de achiziție a materialului rulant cu propulsie alternativă, a anunțat marți conducerea instituției, după o întâlnire cu producători ai industriei.

Mai multe detalii au fost oferite într-un comunicat de presă difuzat pe pagina de socializare a entității. Intertitlurile ne aparțin.

„Astăzi, 18 ianuarie 2022, s-au reluat întâlnirile dintre conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și reprezentanții producătorilor și reparatorilor de material rulant.

Printre participanți s-au numărat reprezentanți ai: ABB, Alstom, Atelierele CFR Grivița SA, CAF, Hitachi, Novatech, Pesa, Reloc, CFR SCRL Brașov, Siemens Mobility, Türasaş, Clevenso, AAR.



Licitațiile de modernizarea materialului rulant, organizate de operatori

Tema principală a ședinței a fost prezentarea proiectelor ARF cu relevanță pentru industrie. Unul din acestea se referă la modernizarea parcului de material rulant a operatorilor de transport feroviar de călători de pe piața din România. Implicarea ARF în acest proiect se va concretiza prin realizarea unui studiu de fezabilitate, pentru identificarea tipului de material rulant, a nevoilor de reparații și intervenții, ce va fi aprobat de Guvern. În acest sens, ARF va organiza și o consultare de piață, oferind un caiet de sarcini cu linii generale pentru a obține o estimare a costurilor implicate în gestionarea acestui proiect, care va fi finanțat atât din fonduri europene, cât și de la bugetul de stat. Operatorii de transport feroviar vor fi cei care vor organiza licitațiile și vor elabora documentația aferentă.

De asemenea, ARF va dezvolta propriile proiecte legate de materialul rulant, prin deschiderea mai multor proceduri de achiziție de noi vehicule, cu scopul reînnoirii parcului de material rulant al operatorilor din România.

Trei loturi la ramele de scurt parcurs

Prima dintre aceste proceduri va fi lansată la începutul lunii februarie 2022 – achiziția de rame electrice de scurt parcurs, destinate traficului regional și suburban. Consultarea de piață a fost lansată în data de 13 ianuarie și se va încheia la finalul lunii curente. Fiind o achiziție divizată în loturi, acestea pot fi considerate drept pachete independente, drept pentru care, furnizorii pot transmite oferte doar pentru unul sau două dintre loturi, nefiind obligați să oferteze rame pentru toate cele trei loturi.

Licitație pentru 11 trenuri hidrogen și baterii

Totodată, ARF va lansa în câteva zile un anunț de consultare de piață cu privire la achiziția de 11 unități electrice multiple de lung parcurs (RE-IR) cu sisteme de tracțiune alternativă – pe hidrogen (RE-H) și baterii (RE-B). Furnizorii vor fi responsabili nu doar pentru livrarea ramelor, dar și pentru organizarea mentenanței, iar cotația de preț va include alimentarea cu energie, inclusiv stațiile de încărcare, indiferent de sursa de combustibil. Acest proiect va fi finanțat prin PNRR.

Aceeași sursă de finanțare va fi utilizată și pentru achiziția de rame electrice pe hidrogen (RE-H), procedură care va se va lansa și ea la începutul lunii februarie. Ulterior, ARF va demara și achiziția de locomotive electrice.

În cadrul discuției, președintele ARF a menționat că studiile de fezabilitate ce vor fundamenta aceste achiziții vor evalua necesarul total de material rulant pentru operatorii din România, indiferent de sursa de finanțare, iar ulterior elaborării studiilor, ARF va propune Guvernului și alte proiecte de achiziție de material rulant.

Această primă întâlnire din 2022 a marcat debutul unei serii de discuții, care vor avea loc odată la două săptămâni”.

Semne de întrebare

Chestionați asupra celor comunicate de ARF, participanți la întâlnire au exprimat mai multe rezerve privind șansele de succes la licitațiilor. În declarații făcute Club feroviar unul dintre aceștia și-a exprimat scepticismul privind consultarea pieței. În loc de aceste consultări și licitații clasice, ar fi mai potrivite proceduri de dialog competitiv cam cum au loc în celelalte țări europene. Produsele solicitate sunt extrem de complexe și ca urmare există riscul să se blocheze în detalieri privind miile de aspecte implicate. Apoi o firmă care nu produce unul dintre produsele solicitate dar care poate fi tentată să blocheze licitația  prin contestații nrepetate în așteptarea momlentului la care va produce sau omologa produsul respectiv.

O repetare a eșecului înregistrat la licitațiile de rame de scurt parcurs și lung parcurs ar fi catastrofală pentru România ținând cont de faptul că sursa de finanțare pentru o parte a materialului este PNRR, iar acest program are calendar bine precizat. Ar fi o dovadă de prostie să te încăpățânezi să repeți un experiment în aceleași condiții sperând că rezultatele vor fi altele. Nu în ultimul rând loturile multiple pentru achizițiile de material rulant cresc costurile de intreținere a acestuia dar și costurile de ofertare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share